x

Er Lars Ulrich en dårlig trommeslager?

Er Lars Ulrich en dårlig trommeslager?

Metallicas danske trommeslager er blevet kritiseret vidt og bredt, på trods af bandets enorme succes. Hvordan kan det være?

”Den ynkeligste undskyldning for en trommeslager i musikkens historie (indbefattet Ringo!)”
”Han spiller fandme også ekstra elendigt på det nummer”
”Nogen stor tromme-guru bliver den gæve Lars aldrig...”

Disse udtalelser kan man finde i kommentarsporet på GAFFAs Facebookside, og så har vi ikke engang vovet os ind i de mørkeste dybder, nemlig i den ulmende YouTube-kommentarsektion, hvor hadet løber løbsk, og hvor det ikke engang er sikkert, man ville kunne finde en udmelding, der ikke er for upassende til overhovedet at citere.

LÆS OGSÅ: Hvorfor hader så mange Volbeat?

Det er sandt, at Lars Ulrichs trommespil til tider er uperfekt; på YouTube findes der utallige kompileringer af videoklip, hvori Lars Ulrich spiller fejl på sit instrument, alle med ord som ”LOL” og ”FAIL” i overskrifterne. Man behøver dog ikke have en ph.d. i psykologi for at kende til fænomenet bekræftelses-bias, der fortæller os, at bare fordi man kan finde eksempler på dét, man i forvejen mener er sandt, gør det ikke situationen mere rigtig.

Hvem tæller?

Man vil kunne finde talrige fejl hos enhver musiker, der har haft en karriere med samme varighed som Ulrichs. Og eftersom at fejlene også optræder på Metallicas officielle liveoptagelser, og vi dermed kan konstatere, at bandet ikke glatter ud i post-production af deres live-videoer, er det nærmest imponerende, at der ikke er flere. Forskellen på Lars Ulrich og andre musikere, der er tro mod livekonceptets faldgruber er, at det kun er Ulrichs’ hatere, der bruger krudt på at tælle dem og lave ydmygende videoer med dem.

Og hvem kan glemme scenen i Metallica-dokumentaren Some Kind of Monster, hvor Lars Ulrich skal finde på et trommegroove til James Hetfields guitarriff? Han har tydeligvis en dårlig dag rent humørmæssigt, og det smitter naturligvis af på hans trommespil. Den slags ærlige momenter er blot ekstra brænde til hater-bålet, og til argumenterne om, at danskeren nok altid skøjter rundt, når han skal skrive trommegrooves.

LÆS OGSÅ: Lars Ulrich afslører had til Metallica-sang: “Det lyder virkelig akavet i mine ører”

Bevares, det er ikke kønt, men lad os lige huske de talrige koncerter og indspilninger, hvor han har leveret varen til perfektion. Dem er der åbenbart ikke nogen, der peger på. Det mest sandsynlige synes stadig at være, at de største grunde til Lars Ulrichs uheldige status er psykologiske. Negativitet avler negativitet. Vi er flokdyr, og vi løftes (desværre), når andre skydes ned – det er ikke noget nyt.

The American Dream

Desuden er Lars Ulrichs liv er et skoleeksempel på ”The American Dream”. Drømmen om at forlade sit hjemland til fordel for en ny og bedre tilværelse i den store verden (helst Nordamerika). Drømmen om at begynde eller starte forfra og opbygge et succesfuldt liv. En mentalitet, vi ikke nødvendigvis er så vilde med herhjemme i kolde Danmark, hvor Janteloven hersker i bedste velgående.

Om amerikanerne generelt er mindre slemme til at svine Lars Ulrich til end os forkrampede europæere, vides ikke – selvom man kunne forestille sig, at de har deres egne grunde til at disse en ”dirty foreigner” som ham.

Under alle omstændigheder er kommerciel succes særligt ilde set i heavy metal-verdenen, hvor man for alt i verden ikke må gå på kompromis med det kunstneriske, aggressive udtryk for pengepungens skyld.

LÆS OGSÅ: Metallica reddede sig ud fra ujævn start til publikumsekstase

Man skulle tilmed tro, at den lejlighedsvise(!) mangel på kompleksitet i trommespillet burde tale for, at Lars Ulrich er en sand rockmusiker. AC/DC og mange andre hardrockers er glimrende eksempler på, at for mange guitar-akkorder fordærver maden, og det samme gælder trommesættets rolle i genren, der ikke har til formål at udfordre den elskede 4/4-taktart, men derimod at slå den fast med stor kraft og udholdenhed – en lidt overset teknisk præstation, som Lars Ulrich faktisk udmærker sig i.

Lars Ulrich er ikke en dårlig trommeslager – vi har det tværtimod med at være et ringe og utålmodigt publikum. Metallica ville ikke være Metallica uden ham. Og det Metallica er, er en enormt succesfuld medstifter af en genre, som har nogle helt andre idealer i dag, end den havde dengang, hvor Lars Ulrich & Co. var med til at definere den. Det er måske lige værd at huske.

Når man baner vejen for et uudforsket musikalsk territorium, som Metallica og Lars Ulrich har gjort, kommer det med en pris. Alligevel virker hetzen søgt og en kende respektløs deres succes taget i betragtning.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA