x

Seks personer kårer vinderne af Danish Music Awards

Seks personer kårer vinderne af Danish Music Awards

Billedet: Årets store vinder, Branco, der løb med hele tre priser til Danish Music Awards

Vinderne kåres ved et såkaldt pavevalg

Da Taylor Swift modtog prisen Årets Udenlandske Album til Danish Music Awards lørdag aften, sagde hun i sin takkevideo ”tak til alle dem, der har stemt på mig”. Hun kunne også have sagt ”Tak til Anna, Astrid, Jakob, Jan-Erik, Majid og Torben”, for det er navnene på de seks personer, som udgør DMA-Akademiet, som har kåret alle vinderne til DMA bortset fra Årets Danske Radiohit og Årets Danske Streaminghit, hvor vinderne er de sange, der henholdsvis er blevet spillet mest i radioen og har streamet mest i DMA’s nomineringsperiode, og vinderen af Æresprisen, som kåres af musikselskabernes brancheorganisation IFPI Danmarks bestyrelse.

Vi har talt med direktør for kommunikation Lasse Lindholm i IFPI Danmark, der står bag DMA-uddelingen og er formand for DMA-Akademiet. 

Hvorfor er der kun seks medlemmer i DMA-akademiet? De er jo ekstremt magtfulde.

– For få år siden havde vi flere medlemmer, 25-30 stykker, men vi besluttede at skære det ned til et lille akademi, der kan kåre vinderen på baggrund af en fælles meget grundig diskussion i stedet for en større jury, der stemmer i blinde online uden et helbredsbillede. Og vi sammensætter blandt andet Akademiet ud fra, at man skal kunne se ud over særinteresser. Nu har vi et såkaldt pavevalg, hvor medlemmerne mødes og diskuterer, til de er enige. Både når det gælder de nominerede og vinderne. Vi har blandt andet lade os inspirere af filmpriserne i Cannes.

Men det er jo kun de store selskaber, der sidder i juryen, ingen indie-selskaber?

 – I år var en ansat fra The Bank med. Og sidste år var både en ansat fra Playground og The Bank med. Ser du procentuelt på det er ansatte fra indie overrepræsenteret i forhold til, hvordan markedet fra salg af indspillet musik ser ud.

Men det er store indie-selskaber, ikke de mindre, som eksempelvis Crunchy Frog eller Tambourhinoceros?

– Men det kunne der sagtens være. Vi caster ikke efter selskaber, men efter personer, deres musikkendskab, deres flyvehøjde og deres integritet. Som formand for akademiet satser jeg på at udskifte mindst to medlemmer af akademiet hvert år, så der både er noget kontinuitet og noget fornyelse, og så man undgår magtfuldkommenhed. I øvrigt er akademiet nedsat af IFPI’s bestyrelse, som ifølge vedtægterne består af tre major labels og tre indie-selskaber. Som formand for akademiet har jeg i øvrigt ikke stemmeret. Hvis det hele går i hårknude, kan jeg godt igangsætte en afstemning, men det er klart, at det ikke er den optimale løsning. Det kan blive nogle ret lange nomineringsmøder, der indtil nu ikke har varet under 10 timer. I år varede det vel omkring 14-15 timer.

I 2014 vandt Spids Nøgenhat to priser på et tidspunkt, hvor de kun lige var ved at bryde igennem – ”ved I overhovedet, hvem vi er?” udtalte de blandt andet til showet. Det var dengang, der stadig var en stor jury. I år var alle vinderne meget kendte navne. Risikerer I ikke at overse nogle mere nicheagtige navne med en så lille jury?

– Jamen, Danish Music Awards er det store, brede musikshow, hvis man sammenligner dem med for eksempel Steppeulven eller GAFFA-Prisen. Vi går efter at hylde de brede navne – dog ikke nødvendigvis dem, der har solgt mest. Men så har vi nogle kategorier som Årets Nye Navn og Årets Nye Livenavn, hvor vi giver en hestesko til nogle nye navne, som måske ikke er brudt helt igennem endnu. Men det var da forfriskende, at Spids Nøgenhat kunne tage to priser dengang.

Engang var der også journalister i juryen, det er der heller ikke mere, hvorfor ikke?

– Det ligger før min tid, så det vil jeg helst ikke svare på, men vi tror på, at de personer, der selv sidder i branchen, er yderst kvalificerede til at uddele priser til de artister der er branchens omdrejningspunkt. Hvis ikke de skulle kunne det, hvem skulle så?

I har holdt fast i livekategorien, selvom der ikke blev afholdt koncerter fra medio marts til slut-maj og kun siddende og mindre koncerter siden da, hvorfor det?

– Dels fordi livebranchen i et presset år mere end nogensinde har brug for at være i fokus, og dels fordi der jo var mange bands, der turnerede i efteråret 2019 og begyndelsen af 2020, og DMA dækker perioden august 2019-september 2020. På grund af det ekstraordinære år, vi har haft i år, har vi undtagelsesvis også valgt at nominere på baggrund af streamede koncerter, for eksempel dem, Ekstra Bladet har afholdt.

Hvad vil du sige til dem, der siger, at DMA bare er pladebranchen, der giver priser til jer selv?

– Jamen, det er da lige præcis det. som det er. Hvis ikke vi som branche skulle kunne give priser til artister i branchen, sender vi jo det signal, at vi ikke tror på os selv. I øvrigt havde vi i år en repræsentant fra livebranchen med, som man hverken kan kalde indie eller major.

DMA-Akademiet 2020 består af:

Anna Brink – Live Nation

Astrid Storm Thorsen – Copenhagen Records

Jakob Sørensen – The Bank

Jan-Erik Stig – Warner Music

Majid Ahmad – Sony Music

Torben Ravn – tidligere Copenhagen Records

LÆS OGSÅ: Danish Music Awards: Og vinderne er…


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA