x

OH LAND-INTERVIEW: Om drømme, kreativitet og teknologi

OH LAND-INTERVIEW: Om drømme, kreativitet og teknologi

Danske Oh Land er en kunstner, der ikke går efter det sikre resultat. Hun drømmer om frihed og eventyr, har et stort behov for at være kreativ og elsker at bruge teknologien til at hjælpe med at skabe ny musik. GAFFA har snakket med den meget spændende kunstner, der savner at mødes med sine fans

Corona-pandemien raser over Danmark, og det sætter en effektiv stopper for mange ting, ikke mindst koncerter, festivaler og andre events, hvor artisterne kan mødes med deres fans. Det forhindrer også GAFFA i at mødes fysisk med Oh Land, der er nyeste kunstner, som er blevet tilknyttet, og støttet af, Music Galaxy et musikunivers som Samsung Danmark står bag.

Men den forhindrer mig ikke at få en lang snak med Nanna Øland Fabricius, som er Oh Lands borgerlige navn, en snak der kommer forbi kreativitet, drømme, Corona, teknologi og ikke mindst Music Galaxy.

Hvor kommer din kreativitet fra?

(Foto: Helena Christensen)

– For mig kommer kreativitet fra et behov om at stille spørgsmål til ting, eller om at løse problemer. Det tror jeg, at folk gør på mange forskellige måder, men når man får løst et problem, så er man kreativ.

Når der er ting, der går Nanna på, noget der er prikker til hendes følelser, så skal de ting undersøges.

– Det er min måde at bruge min kreativitet på. Jeg går ikke bare og venter på, at jeg får et kald fra universet. Jeg skal se det eller høre det.

Hvordan arbejder du så med din kreativitet?

– Min arbejdsgang er faktisk meget disciplineret. Jeg opsøger musikken og inspirationen. Jeg tager i studiet selvom jeg ikke ved, hvad jeg skal lave. Jeg tror på, at det er vigtigt at arbejde på at være kreativ, og nogle gange så falder ting på plads helt af sig selv, andre gange så skal man investere tid.

For Nanna kommer inspirationen ikke bare fra musik, men fra alt, der sker i verden omkring hende. Ting, der rykker ved hendes billede af, hvad der er muligt, og ikke mindst ting, der rører ved hendes følelser.

– Til gengæld bliver jeg ikke inspireret af "det gængse"; inspiration kommer fra det anderledes, fra folk, der har en anden logik. Men det er altså ikke spændende at gøre noget bare for at provokere, det skal være noget, der kommer naturligt af en skabertrang.

Vi skal også lige vende drømme. En del af din musik har en drømmende kvalitet. Hvad drømmer Oh Land om?

Nanna kommer med en lille latter og holder en pause, inden hun svarer. Det er tydeligt, at drømme betyder meget for den populære kunstner.

– Frihed og drømme har altid været ting, jeg har drømt om. Der har altid været en længsel efter frihed og eventyr i mine drømme, også i forhold til mine idoler som barn, mindes Nanna.

(Foto: Shervin Lainez)

Hun fortæller, hvordan trangen til frihed og retfærdighed gjorde, at hun ofte som barn blev provokeret over, hvis en voksen foregav at vide alt, at være klogere end et barn, eller hvis piger blev forfordelt i forhold til drenge – hun ønskede friheden til at blive lige, det hun ville.

– Som jeg voksede op, så ændrede drømmene sig, og verden blev lidt mere nuanceret. Jeg fandt ud af, at der skulle mere til. Men min trang til frihed var der stadig.

Derfor drog Nanna til Stockholm tilbage i 2000 og blev der i tre år. Hun ville være danser og følte, at det var der hendes næste store eventyr lå.

Det virker til, at du var meget udadvendt og eventyrlysten?

– Faktisk nej. Jeg var meget enspænderagtig, og det er jeg til dels stadig. Men jeg opsøgte ting, der udfordrede mig, ting som at indlede samtaler med fremmede personer. Og ja – så rejste jeg altså en tur til Thailand, da jeg var 18 år. Jeg slukkede min telefon og boede i junglen. Mine forældre troede, at jeg var omkommet, men jeg havde brug for at vise, at jeg kunne klare mig selv.

Nanna havde dog altid sine forældres tillid og tiltro, og derfor var det helt naturligt for hende, og hendes familie, at hun gik ind i den kreative branche. Hun har aldrig været i tvivl om, at det var den hylde, hun skulle være på.

– Jeg har aldrig bekymret mig for konsekvenserne eller overvejet at lave noget andet. Heller ikke, når jeg ikke havde en krone på kontoen. Jeg har aldrig lavet musik for pengenes skyld, men fordi jeg elsker det. Sådan er jeg vokset op – man skal ikke være rig. Men skal nyde det, man laver.

Vi skal også lige snakke om teknologi. Hvad betyder det ting for dig?

– Teknologien er utrolig vigtig for mig. Jeg har altid været fascineret af den, og jeg ser teknologi som et instrument på linje med en Stradivarius. Jeg kommer fra en baggrund, hvor folk har spillet på tudsegamle instrumenter, så for mig er der en kæmpe frihed i spændende interfaces og keyboards.

Hvordan bruger du så teknologi i din musik?

– Jamen det, at jeg kan sample, klippe og klistre og på den måde skabe musik ud af ting, der ikke er instrumenter, er en kæmpe frihed, og du ved jo, hvor vigtig frihed er for mig. Men jeg elsker altså også den varme, som et akustisk instrument har. Det er også vigtigt at huske, siger Nanna.

Hvad betyder teknologien så for dig her under Corona-pandemien?

– Det er en virkelig underlig tid for mig som artist. Jeg savner at kunne komme ud og mærke publikum. Det er lang tid siden, og det føles som en uendelig fjern fortid, og det er ikke rart. Jeg har indspillet og udgivet et par sange det sidste år, og jeg har lavet en del livestream-koncerter. Det havde jeg ikke kunnet uden teknologien til at hjælpe mig.

Men uanset hvad, så savner Nanna det at opleve musikken fysisk. For selvom teknologien kan hjælpe med meget, så kan den ikke erstatte den oplevelse, en fysisk koncert giver. Derfor bruger Nanna da også en del tid i maskinrummet og forbereder ting, til hun igen kan komme ud og mødes med sine fans.

(Foto: Shervin Lainez)

Noget af det nyeste, der er sket for dig, er et samarbejde med Samsung omkring Music Galaxy. Kan du fortælle lidt om det?

– Det er et meget spændende projekt, Samsung har gang i her. De har en ambition om at støtte musik og ikke blande sig kreativt i forhold til, hvad jeg som kunstner ønsker at gøre. De har været totalt åbne over for, hvad jeg gerne vil. Og jo flere sjove ideer jeg er kommet med, jo federe synes de, at det er.

Hun fortæller, at hun som kunstner ikke ofte møder den slags samarbejder, og at det, at der bliver passet på kreativiteten, har været med til, at hun er gået med på Music Galaxy.

- Samsung udviser stor tillid til de kunstnere de støtter, og det er vigtigt, siger Nanna.

Hvad er der så kommet ud af samarbejdet?

– Jamen vi skal lave en livestream d. 10. marts, og her skal vi prøve noget, der er mere usikkert. Vi vil give folk en oplevelse af, at de ikke bare får en indstuderet koncert, men hvor flere instrumenter samtidig "finder på" en sang. Vi vil give folk en følelse af, at de er med i studiet hos os. Men mere vil jeg ikke sige – du må kigge med d. 10. marts, siger Nanna med smil i stemmen.

Her stopper interviewet med Nanna Øland Fabricius, som vi kender som Oh Land. Hun er for nylig blevet mor, og hendes yngste kræver hendes opmærksomhed. Vi siger pænt farvel, og jeg glæder mig meget til at se hendes livestream. Du kan tilmelde dig på Facebook her.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA