x

ROSKILDE FESTIVAL-DIREKTØR: ”Vi planlægger i et svært og usikkert miljø"

ROSKILDE FESTIVAL-DIREKTØR: ”Vi planlægger i et svært og usikkert miljø"

Der er håb endnu, men det kræver handling fra politikerne

Der går du. Med en halvlunken, afbruset øl fra lejren, som du slubrer i dig, fordi du har glemt, hvordan dine normale ølstandarder egentlig forholdt sig. Imens går du ned ad det nedtrådte markgræs, der knirker, når du træder på det. Menneskestemmer leder dig på vej. Alt sammen for at ende der, hvor bassen fylder dit bryst med en gennemslagskraft, der i allerførste møde overvælder dig.

Og der står du. Med en helt frisk fadøl i hånden, hvilket for en kort stund minder dig om, hvor godt en nyophældet øl egentlig kan smage. Det er sommer. Det er musik. Det er samvær. Det er festival. Et scenarie, der måske kan virke længere væk end nogensinde før. Men der er håb endnu. Også ifølge Roskilde Festivals adminstererende direktør Signe Lopdrup. Men håbet kræver handling, mener hun. 

GAFFA har talt med Signe Lopdrup, der efter eget udsagn fortsat er "forsigtigt optimistisk" i forhold til en sommer, hvor en festival skal blive en realitet. Et udsagn, der kommer i forlængelse af den seneste kompensationsordning, der sikrer, at arrangørerne kan fortsætte deres planlægning af sommerens festivaler, uden at bekymre sig om økonomiske tab. 

Vanskeligt at planlægge med stor forsigtighed

Men den nye kompensationsordning kræver, at blandt andet festivaler som Roskilde planlægger med forsigtighed. Men kan man det overhovedet planlægge en festival forsigtigt? Signe Lopdrup svarer: 

– Det er en meget stor lettelse, at der er kommet en bred politisk aftale om at understøtte de store arrangører i tilfælde af, at vores begivenheder ikke kan afholdes til sommer. For det er præcis den afklaring, vi har spurgt efter rigtig længe, fastslår hun.

– Som vi hører det, er det jo en ret entydig opfordring: at vi skal planlægge videre, selvfølgelig ansvarligt og med stor forsigtighed. Men det er jo vanskeligt, for enten planlægger man det, eller også planlægger man det ikke, lyder det. 

Fortsat i limbo 

Signe Lopdrup efterlyser stadig en konkret handlingsplan, der kan give festivalen en tydeligere udsigt til en sommer, hvor Roskilde Festival er en realitet:

– Nu er der en politisk aftale, og så mangler vi en konkret udmøntning, lyder det.

– En bekendtgørelse, der beskriver mere detaljeret, hvad det er, vi skal gøre klart, inden vi skal indgå aftaler. Så på den måde er vi stadig lidt i limbo, siger hun og fortsætter:

– Det, der er det mest positive er, at opbakningen til, at vi planlægger videre er der. Det er den udmelding, der også er kommet oppefra, at festivaler faktisk er inden for rækkevidde. Så på den måde bevarer vi fortsat vores forsigtige optimisme. Men vi synes også, at vi virkelig mangler et længere perspektiv fra regeringens side, der gør, at vi begynder at kunne kigge ind i sommeren.

Planlægning i et usikkert miljø 

– Vi mener, at det burde være muligt nu, og vi har behov for afklaring, erklærer Lopdrup. For som festivalens adminstrerende direktør selv understreger, består Roskilde Festival af en lang række af samarbejdspartnere, hvis økonomiske grundlag også er afhængigt af festivalen:  

– Vi laver jo ikke Roskilde Festival alene. Vi har et hav af leverandører, en masse artister, en masse frivillige foreninger, som også er enormt afhængige af festivalen. Både indtægten, det levebrød, den er, men også den platform, den er.

For som Lopdrup forklarer, udgør Roskilde et vigtigt element hos alle dem, der er med til at forme festivalen. Alt fra dem, der afvikler festivalen, til artisterne og gæsterne.

– Vi bruger rigtig mange kræfter på at være i dialog med alle dem, der bidrager til festivalen. Foreninger, leverandører og alle dem, vi laver festival sammen med og ikke mindst en stor frivillig organisation, som er enormt udfordrede af alle de spørgsmål, der rejser sig: skal vi tage ferie? Hvad skal vi aftale med vores arbejdsgiver? Hvad skal vi aftale med vores familie derhjemme? Hvad kan vi regne med? Bliver det til noget, eller bliver det ikke til noget?

Vi skal vide noget nu

Men hvordan ser det så ud lige nu? Er I i gang med at planlægge?

– Vi gør alt, hvad vi kan for ikke at gå i stå i vores processer, og vi arbejder stadigvæk frem mod at lave en festival til sommer, fastlår Signe Lopdrup, samtidig med at hun understreger: 

– Men vi planlægger i et meget svært og usikkert miljø. Sådan jeg kan jeg bedst sige det kort. 

Og det forklarer Lopdrup, at Roskilde vil gøre, indtil der er kommet en mere konkret handlingsplan på bordet, der giver et realistisk billede af en sommer, hvor man må samles i større mængder end hidtil. 

– Hvis det var, fordi vi oplevede, at der var stor genåbningsfremgang, så tror jeg ikke, at usikkerheden var så stor. Men usikkerheden er enorm lige nu, for vi oplever forsamlingsforbud på fem mennesker. Og at gå fra fem til 130.000 er jo svært for alle mennesker at tro hundrede procent på vil lykkes, siger hun og fortsætter:

– Derfor er det en meget usikker situation, og derfor efterlyser vi også den langsigtede genåbningsplan og nogle meldinger for sommeren. Vi tror sådan set på, at vi kan afvikle, hvis alt går godt. Det vil sige, hvis vi har et lavt smittetryk, hvis coronapasset er færdigt, og hvis vi i øvrigt får lov til at samle mennesker under de forudsætninger og med de rimelige tiltag, som kan lade sig gøre.

– Vi har ikke gjort andet end at forberede os på at afvikle festival – også i en tid, hvor Corona er der. Så på den måde er vi jo sådan set klar. Men vi skal vide det nu, lyder det resolut.

Optimistiske, hvis Coronapasset er en realitet 

Og Roskilde Festival er ikke sortseere – såfremt Coronapasset kan integreres sikkert og effektivt i festivalens afvikling. Coronapasset, som tidligere på året blev præsenteret som et konkret tiltag, der inden for kort tid – efter planen i maj – skal kunne dokumentere enten, at man er vaccineret, har antistoffer mod corona eller har en frisk, negativ test.

Hvordan kommer det her Coronapas til at fungere for jer?

– Det, vi håber på er at der findes en løsning, der er på linje med noget af det, som vi har været i dialog om med nogle af de firmaer, der arbejder med den slags ting. Det er jo en hundrede procent digital løsning, som også spiller sammen med de sundhedsdata, som vi i forvejen har et meget stærkt digitalt infrastrukturnetværk med i Danmark. Vores infrastruktur er jo meget stærk. Og det, det kræver for os, er at det er et fuldt integrerbart og velfungerende coronapas, som også tager hensyn til det, der er behov for i afviklingssituationer, siger hun.

Men Lopdrup forholder sig stadig forbeholden. For afviklingen af festivalen kræver også, at coronapasset er klar til maj, som det indtil videre er sat til:

– Vi givet en masse input, så det vil kræve, at de input bliver taget med, og at det fungerer. Men det skal også være færdigt i fornuftig tid forud for festivalen. Og lige nu lyder meldingen, at det er klar i maj. Og det skal det være, hvis vi skal have en chance for at nå det, understreger hun. 

I løbende dialog om coronapas

Så der er en løbende dialog mellem jer og dem, der udvikler coronapasset?

– Ja, det er der. Både vores brancheorganisation (Dansk Live, red.)) og jeg selv. Der er nedsat en gruppe med dansk erhvervsliv, hvor vi også er tæt i dialog og løbende bliver orienteret.

Så du tænker helt ærligt, at det er realistisk med en Roskilde Festival i 2021, såfremt at der kommer en langsigtet plan?

– Ja, hvis får en melding om, at det er realistisk, og man kan se ind i en sommer, hvor coronapas er en realitet, vi har en lav samfundsmitte og en regering, der selv tror på det, så er jeg også optimistisk. Men det kræver, at vi ved det snart. Og det har vi jo sagt siden det sene efterår sidste år. 

Et samlende fællesskab mellem kunst, kultur og mennesker 

Signe Lopdrup er klar over, at Roskilde har en afgørende betydning – også for fællesskabet, der kan virke mere eller mindre fraværende for tiden. For Roskilde har til alle tider først og fremmest handlet om at samles om det, vi alle sammen deler en kærlighed til. Nemlig musikken. 

– Også for fællesskabet og for publikum. Derfor synes vi jo, at det er hårdt at være i den usikre situation, fordi vi betyder så meget for så mange, lyder det. 

– Vi hele tiden blevet opfordret til at planlægge videre med stor forsigtighed, fordi der også er en politisk opmærksomhed omkring, at nogle af os, der laver store og samlende begivenheder om sommeren er meget betydningsfulde. For Coronaen har jo brudt vores muligheder for at samles og derved også vores følelse af et fællesskab, siger hun og understreger:

– Vi er jo nogle af dem, der kan samle fællesskabet gennem kunst og kultur. Det tror jeg, at de fleste, der har været på Roskilde har oplevet. Det har en stor betydning for folk. Så der er en stor opmærksomhed på, at vi er der, hvis det er muligt, når vi åbner igen.

Også selvom festivalens direktør, ligesom resten af landet, frygter endnu en nedlukning. Også en nedlukning, der er fejlprioriterer kulturen, der indtil videre er blevet lagt under hårdt pres:

– Men jeg deler også en frygt for, at vi kommer til at lukke ting ned, som i virkeligheden godt havde kunne lade sig gøre. For selvom der nu er lagt et sikkerhedsnet under os, i form af en kompensationsordning, så er der ingen tvivl om, at det bedste, der kunne ske, for os, for alle musikerne, de frivillige, foreningerne, alle vores leverandører, scenefolkene, det var, at der kunne blive afholdt en festival.

– Det andet er bare et sikkerhedsnet, der gør, at vi har mulighed for at komme igen. Det er derfor, at vi gør os umage for at blive ved med at arbejde, for at det vil kunne lade sig gøre.

Vi vil opleve aflysninger – helt frem til åbningen 

Festivalens direktør udtrykker en fortsat uklarhed om selve festivalens afvikling. Dog kan hun garantere, at en afholdelse af en Roskilde Festival også vil betyde væsentligt flere aflysninger end normalt – helt frem til festivalens start. Blandt andet som man senest har set det hos hovednavnet Thom Yorke.

Er der overhovedet et sikkert grundlag for at booke artister lige nu?

– Der er ingen tvivl om, at vi kommer til at kigge ind i en sæson, hvor vi vil opleve flere aflysninger og programændringer, end vi plejer. Det satte Anders Wahrén (programansvarlig for Roskilde) et forsigtigt procenttal på, hvor han udtalte, at omkring 25 procent kan risikere at aflyse, forklarer hun. 

Plads til både internationale og danske navne – måske flere lokale

– Det er den oplevelse, jeg har af vores program i år. Man vil opleve, at der vil forekomme aflysninger. Man vil også opleve, at vi kommer til at arbejde med vores program helt indtil festivalen i år. For én ting er, hvad forholdene er i Danmark. En anden ting er, hvordan mulighederne ser ud for de andre kunstnere, der kommer fra de andre lande, lyder det. 

Vil det måske betyde, at vi vil komme til at se flere danske artister end normalt på programmet?

– Det er kun hypotetisk, det her. Men vi mener, at der både vil være mulighed for at præsentere internationale og måske flere danske artister, end vi plejer at se. Måske flere fra vores nærområder, altså Skandinavien, siger hun, mens hun understreger: 

– Men vi udelukker på ingen måde et internationalt line-up. Det kommer bare til at handle om, at det bliver på en anden måde, end det vil være på en normal festivalsæson, hvor det er de store turnéer, der bringer de samme artister rundt i verden. Det vil måske være nogle andre artister, og det vil nok være sådan, at flere kunstnere flyver ind for at spille rundt omkring, end vi normalt ser.

Ligeledes er det Lopdrups opfattelse, at de udøvende musikere er mere end klar til at gå på græs. For de har haft et år med et sparsomt udbud af koncerter:

– Så det er vores oplevelse er, at de er klar derude. Så det kan godt være, at det ikke præcis er de artister, vi allerede har annonceret. Vi vil komme til at se meget udskiftning. Men vi vil også have muligheden at kunne præsentere nogle andre. Det er vores klare oplevelse af situationen, siger hun.

Det er gået for langsomt 

Skal jeg se noget af det her som en kritik af regeringens prioritering af genåbningplanerne? 

– Der findes nok ikke nogle, der ikke ønsker at stå forrest i køen. Både i forhold til hjælpepakker og genåbningsplaner. Så for mig er der ikke tale om en kritik, men måske mere en desillusioneret følelse af, at det ikke har været muligt at skabe klarhed og processere tingene hurtigt nok, lyder en kritisk kommentar. 

For Lopdrup er ikke i tvivl om, hvor kritikken vægter mest. Det er gået for langsomt. Dialogen og informationerne, der skal til for at kunne planlægge en festival:

– Vi har forsøgt, via Dansk Live, at presse på for at få et mere langsigtet perspektiv på krisen. Det vil sige, at vi gerne ville have et tættere samarbejde med sundhedsmyndighederne og de faglige eksperter, som regeringen har haft tæt knyttet tæt til sig. Blandt andet for at vide, hvad det er for nogle ting, vi skal implementere i vores afvikling af festivalen i en tid, hvor corona er virkeligheden, lyder det. 

Det synes vi er gået for langsomt, siger hun og uddyber: 

– Vi synes, det har været svært at få et langsigtet perspektiv. Og det er ikke kun Roskilde Festival, men også alle vores samarbejdspartnere i Dansk Live og de øvrige danske festivaler. Vi har haft et meget stærkt samarbejde i hele festival-Danmark. Det har været et stort ønske for os at kunne få det væsentligt tidligere.

En manglende forståelse for en branche, der bløder 

– Hvis vi har manglet noget, så er det måske forståelsen af, hvor lang tid det tager at planlægge store begivenheder. Og i det hele taget, hvor lang en planlægningshorisont der i det hele taget er for kunst og kultur i vores samfund, lyder et andet kritikpunkt fra Lopdrup.

For hun har savnet regeringens blik for kultursektoren og oplevelsesbranchens generelle forståelse af, hvad det kræver at afvikle begivenheder. Ligesom hun selv fremhæver musikerne barske realitet. For kulturen har været mere eller mindre på pause, i løbet af det sidste år. Noget, der særligt at vist sig som en hård konsekvens for de udøvende artister. Signe Lopdrup understreger: 

– En vigtig pointe, vi skal huske her er, at denne her krise har ramt kunstnerne utrolig hårdt. Hele deres platform og grundlaget for deres karriere har været taget fra dem, siger hun og sortsætter:

– Oplevelseserhvervet bredt set er meget hårdt ramt. Og det får nogle store strukturelle udfordringer for branchen på længere sigt det her, lyder det. 

– Dér havde det længere perspektiv for en genåbningsplan været en stor hjælp og støtte i forhold til, hvordan man skal agere, når man planlægger en festivalsæson, der først ligger et år frem.

Festivalens adminstrative direktør rejser blandt andet en række spørgsmål, som hun særligt ønsker vil blive besvaret hurtigst muligt:

– Hvad for nogle betingelser vi skal kigge ind i? På hvilket niveau genåbner vi? Det er der også et stort behov for at vide. Hvilke hjælpemidler og understøttelsestiltag er der til at bridrage til, at vi kan åbne vores kulturinstitutioner på en måde, der giver mening for både arrangører og publikum?

– Det håber vi også, at der vil være en fortsat opmærksomhed omkring. At vi kan komme på fode igen, på den anden side, siger hun, mens hun understreger:

– Det gælder først og fremmest de udøvende kunstnere, men også institutionerne og arrangørerne. Vi prøver at tage det ansvar og er meget bevidste om, at vi hænger sammen i en meget tæt værdikæde, og vi står i de samme udfordringer her.

For første gang i lang tid ligner en sommer med kolde øl, musik og samhørighed ikke noget, der er langt væk. Heller ikke Roskilde Festival. Men den vil genpopstå og relancere sig selv i en virkelighed, der er hedder corona.

Og ifølge festivalens adminstrerende direktør kræver det politisk handling. Ikke om lidt, men nu. 

Festival har i øvrigt netop sendt en spørgeskemaundersøgelse ud til alle årets billetindehavere og frivillige for at høre om deres tanker om at deltage i en festival med restriktioner og nye tiltag under overvejelse. Eksempelvis flere storskærme i afstand fra scenerne for at begrænse større publikumsmængder.

LÆS OGSÅ: Ny aftale om kompensation til festivaler


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA