x

KOMMENTAR: Hvor træt er du af at høre om ligestilling?

KOMMENTAR: Hvor træt er du af at høre om ligestilling?

Så skete det igen. Endnu en gatekeeper – i denne omgang spillestedsleder Morten Østlund på Musikhuset Posten i Odense – forsøgte ihærdigt at feje for egen dør i medierne.

Den meget energiske fejning kom sig af, at Musikhuset Posten i starten af maj annoncerede ni koncerter, som skal trække det fynske publikum til Byens Ø ved havnen. Ni sprudlende festdage i genåbningens tegn – hvor det udelukkende er mandlige artister, der får spilletid.

Det er skam ikke fordi, det ikke er ni gode navne, der er på plakaten. Det er det bestemt. Det er ni særdeles solide navne, som hver især er dygtige, kompetente musikere, der ligger i toppen af hitlisterne.

Det klinger dog umådeligt hult, når Morten Østlund udtaler til TV2 Fyn, at grunden til, at der ikke er en eneste kvindelig musiker i lineuppet er, at bookingen har handlet om ”hvem der er ledige og kan fylde pladsen”, ”hvem der har lyst til og mulighed for at spille til sommer”, ”at der er flere mandlige end kvindelige artister” – og ”at hele branchen selvfølgelig er ærgerlig over det faktum”.

Nu har jeg ikke personligt været booker på et spillested før, så jeg kan egentlig ikke udtale mig om, hvor svært det er at finde ledige musikere, der har lyst til og mulighed for at tage ud og spille efter mere end et år, hvor pandemien har forsaget koncertaflysninger i flæng…

LÆS OGSÅ:  MUSIK-BEVÆGELSEN AF 2019: ”Ingen drømmer om, at det skal være os mod dem”

Men jeg kan udtale mig om det problematiske i, at jeg dagligt oplever kvindelige og non-binære artister forklare, hvor svært det er for dem at blive booket.

De omtalte bookinger og Østlunds kommentarer er et skoleeksempel på fejning for egen dør. Lorten sendes videre til den næste gatekeeper i rækken.

Vi er heldigvis nået til et punkt, hvor Morten Østlund anerkender, at der ikke er lige vilkår for alle køn i musikbranchen, og at det er nemmere at booke mandlige musikere, end det er at booke musikere af andre køn. Der var vi ikke for få år siden, og vi skal også huske at anerkende udviklingen – uanset hvor snæver en udvikling det synes at være.

Næste skridt i udviklingen er, at de personer, der sidder på spillestederne, lader de andre køn få en plads på de scener. Det handler grundlæggende om, at de skal blive deres ansvar bevidste. For det er (opså) bookernes ansvar at præsentere det danske publikum for et program fuld af diversitet på tværs af køn, alder og hudfarve.

Lige så trætte, de må være af at høre, at de ikke gør deres arbejde godt nok i forhold til at få styrket kulturlivets kønsdiversitet, lige så træt er jeg og mange andre af at skulle påpege den synlige ulighed konstant.

LÆS OGSÅ:  MUSIKBRANCHENS VRANGSIDE: Når sandheden skal frem

Det er ikke rart at få at vide, at det arbejde, man udfører ikke er godt nok, men vi må ikke underkende, at det er endnu mindre rart at blive fravalgt på grund af (u)synlige strukturer og ubevidste valg, der er så indgroede i os alle sammen, at handlingen fremstår normal, fordi det er sådan, vi plejer at gøre.  

Vi har efterhånden fået etableret, at der er et markant overtal af mænd i musikbranchen, og vi ved også, at mennesker generelt er mere tilbøjelige til at prioritere dem, de kan identificere sig med – også kønsmæssigt.

Vi ved også – blandt andet takket være de vidnesbyrd fra kvinder i musikbranchen, der i efteråret blev printet i eksempelvis GAFFA og Politiken – at musikbranchen kan være exceptionelt ubarmhjertig, hvis du ikke kan prale af at være en mand.

Så nej, ligestilling opnås ikke ved at acceptere, at der tilfældigvis kun var ni mandlige artister ledige til Byens Ø-arrangementerne, hvilket i øvrigt lyder usandsynligt, vores pandemiske situation taget i betragtning. Ligestilling opnås ved at prioritere at gøre tingene anderledes, end vi ”plejer” og repræsentation er nøglen til en mere divers, sund og inkluderende fremtid for dansk musikliv. Ligestilling mellem kønnene er ikke et ”os mod dem”, men en anderkendelse af, at diversitet vil gavne dansk kulturliv i mange henseender samt først og fremmest gøre musikbranchen et behageligt sted at være for alle.

I skrivende stund mangler Morten Østlund og Byens Ø endnu at offentliggøre sommerens sidste artist. Østlund har forklaret til TV2 Fyn, at der er kvindelige artister i spil, hvilket er fantastisk. Men det er desværre ikke godt nok. Det er ikke godt nok, at mandlige artister får ni ud af ti stykker af kagen, mens resten skal deles om krummerne af det ene stykke. Det må og skal kunne gøres bedre.

Nanna Frank, 27 år
Freelance kulturjournalist
Journalist på GAFFA siden marts 2019

(Kommentarer som disse er udtryk for skribentens egen holdning.)


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA