x

Sommerens koncerter sælger ikke sig selv – har arrangørerne fejlvurderet publikum?

Sommerens koncerter sælger ikke sig selv – har arrangørerne fejlvurderet publikum?

Billetsalget til mange af sommerens udendørs koncerter går overraskende langsomt, melder arrangørerne

Den har længe virket uoverskueligt langt væk. En genåbning af koncertlivet. Men nu er den i gang. Og vi forsøger at navigere i noget, der indtil for nylig virkede lige så virkelighedsfjernt, som en nedlukning fremstod i 2020. Men måske er det sværere end først antaget at få folk til at strømme tilbage til livemusikken efter næsten fem måneders lockdown.

“Lad os nu bare være ærlige, i stedet for de sædvanlige forlorne forsøg med 'FÅ BILLETTER - skynd dig'... jeg gider det simpelthen ikke. Gennemskuelig devaluering af virkemidler er, hvad det vil være. For når folk kommer til koncerten, kan de jo se, hvor tomt der er.” Sådan lød det ganske filterfrit og ærligt fra musikbooker bag koncertrækkerne ”Vejle Alive”, Bjarne R. Rask, da han i sidste uge delte et opslag på Facebook, citeret af Vejle Amts Folkeblad. Et opslag, hvor han udtrykker sin bekymring om et billetsalg, der går skuffende.

Flere andre arrangører bag de udendørs koncerter, der er opstået som et alternativ til landets mange aflyste festivaler, oplever, at det er sværere at sælge billetter, end de havde forventet. Men hvad er årsagen? I et forsøg på at komme et svar nærmere har GAFFA talt med to af de koncertarrangører, der har satset på festivalalternativer, og taget temperaturen på, hvordan det ellers står til med billetsalget ude omkring i landet.  

For god ordens skyld skal det siges, at nogle arrangører melder om et godt billetsalg. Roskilde Festival kunne allerede på førstedagen af billetsalget melde om udsolgt til fire af sine otte arrangementer under titlen Summer Days og har siden arrangeret ekstraudgaver af fem af koncertpakkerne. Nibe Festival har også udsolgt til sin koncertrække, Lyden af Nibe.

En forkert afkodning af koncertgæsterne?

”Der var nogle, der troede, at det blev 1920’erne om igen. Det gjorde det bare ikke”, lyder det konstaterende fra Aage Stokholm, arrangør, leder og stifter af Brabrandfestivalen GrimFest med henvisning til den store optimisme i Europa efter første verdenskrigs rædsler. Stokholm står også bag De Grimmeste Aftener. Et tiltag, der siden sommeren 2020 har eksisteret som et koncertkoncept, der er udviklet på coronaens præmisser. Da vi spørger Stokholm, hvordan billetsalget går til De Grimmeste Aftner, der blandt andet præsenterer større navne som Suspekt og Barselona, svarer han:

– Der er ingen tvivl om, at sådan et band som Barselona nok skal blive en fest. Han fortsætter:

– Men det er også en af de koncerter, der ikke har haft den eksplosive effekt, som den burde have. Så det går ikke som forventet.

Da GAFFA spørger Stokholm, hvad han som arrangør tror, at årsagen til det tynde billetsalg er, fortæller han, at det måske har noget at gøre med, at landets koncertarrangører har fejlet i afkodningen af gæsterne. At deres vaner har ændret sig, efter halvandet år i nedlukning. At vi har en anden måde at være ude i verden på:

– Det vigtigste værktøj som arrangør er at kunne forudse, hvordan gæsterne agerer, fortæller han og fortsætter:

– Lige nu sidder jeg også og forsøger at afkode, hvad årsagen er. Og det er nok en god blanding af flere elementer. Men jeg tror, at den største er, at folk har fået nye vaner. De er simpelthen blevet bedre til at tage til stranden eller blive hjemme og hygge sig med det, i stedet for at skulle ud i oplevelsesøkonomien. Man har fundet et større nærvær med sin tættere omgangskreds, fordi man har været isoleret med dem i et år, lyder det.

Aage Stokholm fremhæver også den langsomme ophævelse af de restriktioner, vi har været vant til, når vi en sjælden gang mellem lockdowns har måttet gå til koncerter. Og overgangen fra siddende til stående publikum:

– Det, at vi må stå op igen, er måske ikke nødvendigvis en god ting. Der er noget ret intimt og trygt i at sidde ned og lytte til musik, siger han.

– Selvom folk gerne må stå op, vælger de at sidde ned. Folk tager stole med hjemmefra for at høre musikken. Deres prioritering har ændret sig. Og det har arrangørerne måske ikke været gode nok til at afkode.

Et ”afalkoholiseret” Danmark

Arrangøren af Brabrandfestivalen fremhæver i denne sammenhæng en pointe, der måske kan virke lidt bemærkelsesværdig, i en tid med EM og menneskefyldte pladser, hvor ølkrus ses flyve gennem luften, og ordet ”skåål” runger i hvert gadehjørne. Men han mener, at vi i løbet af corona har fået en anderledes drukkultur, der lige for tiden viser sig i vores måde at gå til koncert på.

Så folk er blevet mere forsigtige?

– Ja, måske. Eller er det simpelthen, fordi vi har fået afalkoholiseret hele Danmark? Det tror jeg faktisk er en stor faktor. For koncerter og øl hænger unægteligt sammen. Og denne drukkultur er vi jo mere eller mindre blevet taget ud af et helt år. Måske er den blevet for gammeldags, siger han og fortsætter:

– Det handler om, hvad folk har savnet. De har savnet nærvær. Man har fundet ud af, at man faktisk ikke behøver at tage i byen og drikke sig ned for at være sammen.

Coronaen spøger

Vender man blikket mod Syddanmark, er medarrangøren af havnekoncerterne i Odense, Morten Østlund, heller ikke bleg for at indrømme, at billetsalget ikke er gået som forventet. Han er medarrangører af koncerter på ”Byens Ø” og har netop afholdt shows med store navne som D-A-D, Magtens Korridorer og Scarlet Pleasure. Østlund er dog stadig tilfreds med billetsalget, der, ifølge ham selv har været godt, uden at der dog har været helt udsolgt, fortæller han:

– Jeg vil nok sige, at det jo har været nemmere at sælge billetter, end det er i øjeblikket. Det har heldigvis været bedre end det, vi kalder break even på de seneste koncerter, hvor vi næsten har haft udsolgt på koncerterne, understreger han, men fortsætter:

– Men det er ikke gået så hurtigt, som vi tænkte, at det ville gøre. Eller i det hele taget, som det normalt ville gå et billetsalg af denne slags.

Kan du uddybe det?

– De koncerter, vi har til september, sælger meget stille. Der har vi nok kun solgt i omegnen af 10 procent, fortæller han, da han forsøger at sætte procenttal på sensensommerens billetsalg.

– Så jeg tror da godt, at vi kan anerkende, at der ikke bliver solgt så mange billetter som normalt. Selvom vi er tilfredse, lyder det.

Og spørger man Østlund, har han flere bud på, hvad de mulige årsager kan være. Men én af de mest tungvejende hedder corona.

– Jeg tror, at der er forskellige årsager, ligesom der er forskellige publikummer, fortæller han og fortsætter:

– Men jeg tænker, at coronasituationen ikke har sluppet sit tag i danskernes bevidsthed. Det tror jeg er en del af forklaringen. Det er måske ikke alle, der er klar til at komme ud endnu, lyder det.

Er der ikke længere brug for livemusikken?

Afslutningsvis efterlader Aage Stokholm, arrangør og konceptudvikler af De Grimmeste Aftener, os ved en mere eller mindre dyster tanke. Når han kigger på salgstallene, kommer han i tvivl om livemusikkens relevans.

– Det, jeg så kan frygte her, er at man finder ud af, at man faktisk ikke længere har brug for os som kulturinstitution. At man kan få dækket sit sociale og menneskelige samvær med hinanden nede på stranden med en engangsgrill til 13 kroner, fortæller han og fortsætter:

– Måske er der brug for en akklimatisering. Man er også tynget af en påpasselighed, der er svær at ryste af sig. At man ikke vil overskride andres grænser og folks fortsatte manglende lyst til at stå tæt og give hånd. Det er lidt interessant, at en hel branche kan have afkodet en hel befolkning så forkert, lyder det.

At sidde på bænken til næste år

Samtidig understreger Stokholm, at han fortsat er positiv over for den musiksommer, vi går i møde. Både når det drejer sig om hans egne koncerter og dem, der afvikles i resten af landet. For ifølge ham er der egentlig ret meget musik i de intime omgivelser. Og måske endda mere end i menneskefyldte arenaer.

– Men det betyder jo bare, at dem der kommer, får noget helt unikt. Det er jo nogle kæmpe navne i nogle helt intime settings. Og det skal man jo heller ikke tage fejl af, fortæller han og afslutter:

– Men hvis der lige er en sommer, hvor det vigtigste er at hygge sig med sine venner, så må vi jo bare sidde på bænken indtil næste år. 

LÆS OGSÅ: OPDATERET OVERBLIK: Disse festivaler og musikevents kan du opleve denne sommer


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA