x

REPORTAGE: GAFFA På Græs fortsatte festen i højt humør

REPORTAGE: GAFFA På Græs fortsatte festen i højt humør

GAFFA på Græs er veloverstået for i år. Dag to af vores todagesfestival på det idyllisk beliggende Herslev Bryghus i landsbyen Herslev lidt uden for Roskilde bød på livemusik fra Oh Land, Greta, Lord Siva og Joyce på den store Markscene og Gro, Ginne Marker, Høker og KarriereKanon-vinderen anno 2021 Pil på den lille, hyggelige Havescene.

GAFFAs fotograf Erling Brodersen har taget en flot fotoserie, som du kan se ovenfor. En længere reportage følger meget snart.

Festen begyndte fredag med livemusik fra Savage Rose, Freja Kirk, Patina og Hugorm på Markscenen og Kajsa Vala, Brimheim og Prisma på Havescenen. Læs en reportage fra fredagens arrangement her.

Der var et rigt udvalg af naturøl fra mikrobryggeriet og lækre retter på menukortet, og stemningen var særdeles god, også selvom vejret var omskifteligt begge dage med både sol, overskyet og byger. Der var ikke udsolgt, men arrangementet var ganske velbesøgt.

GAFFA På Græs var et nyt tiltag, der skulle fejre livemusikkens genkomst efter halvandet år med restriktioner. Samtidig ønskede vi at sætte fokus på den nye generation af artister, hvis koncerter vi i mange tilfælde har måttet undvære under pandemien. 

GAFFA På Græs var arrangeret af Herslev Bryghus, spillestedet Gimle i Roskilde og GAFFA, og vi siger tusind tak til vores samarbejdspartnere. Og tusind tak til de optrædende, til de frivillige og ikke mindst vores veloplagte publikum. Vi håber, vi kan gentage succesen næste år.

Det skete der lørdag

Som medarrangører kan vi dårligt tillade os at anmelde arrangementet, men vi kan da skrive lidt om, hvad der skete, så det gør vi her. Lørdag begyndte på den lille, hyggelige Havescene med den unge kunstner Gro, der indtil videre kun har to singler ude. Gro, der bærer det borgerlige navn Julie Møller Christensen, optrådte solo med en spændende instrumentpark bestående af en modular-synthesizer (som kan kendes på en masse knapper og ledninger, men ingen tangenter), et mere almindeligt keyboard samt hele to udgaver af det iranske instrument psalter, en slags harpe med strenge, der skal anslås af to hamre.

Psalteren gav en særlig sprød lyd til Gros eftertænksomme og eksperimenterende elektropop, der er kendetegnet af luftige vokaler, både med og uden digitale effekter, og til tider ganske hårde beats. I et nummer kom en af dagens senere solister, Greta, på scenen og spillede på den ene psalter. Gro fortalte, at hun udgiver sit debutalbum til oktober, og det bør man nok tjekke ud. Musikken lyder, som om den vil gro på én (jeg finder selv ud).

På den store Havescene var det nu tid til en vaskeægte stjerne i Oh Land, som både har optrådt i David Lettermans talkshow, har skrevet musik til to balletter og i den forbindelse samarbejdet med scenografen dronning Margrethe – og i 2020 modtog ridderkorset, med posten – har været dommer i Voice Junior i fem sæsoner og X Factor i tre sæsoner og meget mere, og nå ja, også udgivet fem studiealbum. Fire af disse var repræsenteret på sætlisten, fra debutalbummet Faunas ”Audition Day” fra 2008 over de energiske hits ”Sun of a Gun”, ”White Nights” og ”Speak Out Now” fra den selvbetitlede toer og blandt andet den feministiske slagsang ”Renaissance Girls” fra treeren Wish Bone – med en lille hilsen fra scenen til tøjfikserede musikanmeldere, der nu forhåbentlig hører fortiden til – til den vemodige, hjerteknuste ”Human Error” fra Oh Lands hidtil seneste album, Family Tree fra 2019.

Sættet åbnede med hendes nyeste single, dette års ”Listen a Little Less”, og traditionen tro havde Oh Land allieret sig med trommeslager Hans Hvidberg-Hansen og sin private partner, Adi Zukanovic på tangenter. Oh Lands fortid som dommer i børnevenlige talentshows lod sig ikke skjule, for de mest energiske fans oppe ved scenekanten var nogle helt unge piger, som Oh Land kom ned til under sidste nummer, balladen ”Love You Better”, til stor jubel for børn og forældre. Måske hendes unge fans bliver nogle af fremtidens ”Renaissance Girls”.

Få minutter efter kunne man opleve en af morgendagens formodede stjerner på Havescenen. Ginne Marker stillede op helt alene med sin Fender-guitar, sin stemme og sine sange, og det var også rigeligt til at skabe et spændende og nuanceret lydbillede. Ginne Marker er temmelig virtuos på en guitar, og de eftertænksomme, jazz- og folkorienterede sange fik publikum til at lytte koncentreret med.

Ginne Marker spillede en række numre fra sit debutalbum, forrige års anmelderroste og prisvindende For Seasons to Come – blandt andet titelsangen, der er streamet næsten fire millioner gange på Spotify, og den vejrmæssigt lidt upassende ”Sunny Days” – og fra toeren, som hun fortalte udkommer den 15. oktober, og der er releaseparty samme dag i København. Man bør nok kigge forbi.

Greta indtog herpå Markscenen. Ganske som Ginne Marker har Greta udgivet et enkelt album (og desuden en ep) og har et nyt på vej, og vi fik både gamle og nye sange i et tydeligt 80’er-inspireret elektropopunivers med masser af synthesizere og både elektroniske og akustiske trommer tilsat Gretas karakteristiske, sfæriske vokal. De fleste sange var i den dansevenlige afdeling, eksempelvis ”Daughter”, P6 Beat-radiohittet ”Hydrogen” og ikke mindst sidste sang, Gretas helt nye single, ”Forever We’ll Be Dancing”, som publikum også hurtigt lærte at synge med på og flytte fødderne til. Vi glæder os til det nye album, som kommer inden alt for længe – Greta skal lige føde først.

Tilbage til Havescenen med den unge kvartet Høker, der i august 2019 vandt KarriereKanonen sammen med Angående Mig og Patina. I november samme år kunne de opleves varme op for The Minds of 99 i Royal Arena, men grundet den store nedlukning har det været begrænset med koncerter siden da. Lidt har der dog været, og gruppen rystede da heller ikke på hænderne, da de gav en stribe sange, som trækker på både hiphop, pop og rock.

Gruppens består af to vokalister, Gustav Bejder og Emil Jelbo, der skiftevis rapper og synger med moderat brug af AutoTune og andre effekter, guitarist Sylvester Zabello og producer og beatmager Simon Guttermann. De har allerede fået en stribe streaming- og radiohits som ”Ud af dig”, ”10-4” og ”Okay (den danske natur)”, der alle fik gang i publikum ligesom deres seneste single ”James Dean” og titelsangen til deres kommende debutalbum, Plastikliv. Det lyder, som om der er flere hits i vente.

Fra et band, der har varmet op for The Minds of 99 i Royal Arena, til en kunstner, der om 14 dage skal gøre det samme i Parken. Den tidligere mere rappende, nu primært syngende Lord Siva og hans fire personers band gav et sæt, der gradvist byggede op fra nogle mere eftertænksomme sange til en stribe rendyrkede bangers i slutningen af sættet.

Lord Siva lagde ud med nogle numre fra sit seneste album Lys – blandt andet ”SHH” med smuk, spansk guitar fra Andreas Murga – og fortsatte med en hyldest til den nyligt afdøde slagtøjsspiller Jakob Andersen i form af en fortolkning af Danseorkestret-klassikeren ”Kom tilbage nu” og videre med de engelsksprogede sange fra Vera-samarbejds-ep’en, herunder det store 2019-hit ”Paris”. Klimaks blev nået med sidste års store hits, ”Stjernerne” og ”Solhverv”, der fik hele pladsen på kogepunktet. At der på dette tidspunkt ikke var den mindste sol i sigte, var der tilsyneladende ikke mange, der bekymrede sig over.

Sidste koncert på Havescenen var en af dette års vindere af KarriereKanonen, nemlig Pil. Ligesom Gro og Ginne Marker var hun helt alene på scenen med kun et ganske lille keyboard og en MPC med præindspillede spor, som hun igangsatte med noget, der lignede en tryllestav. Musikken var iørefaldende popsange med klar vokal og ligefremme tekster om især barndommens og ungdomslivets usikkerhed, og de blev præsenteret med en vis selvironi fra den yderst lovende kunstner, der da allerede har fået et par solide hits med ”Omvendt” (skrevet og indspillet med Andreas Odbjerg) og balladen ”Nattely”, som ikke overraskende begge var på sætlisten.

Festen sluttede på Markscenen med det mildt sagt fremadbrusende post-punk-/pop/rockband Joyce, der siden albumdebuten i juni 2020 har haft et stort radiohit med titelsangen ”Formskifter”, har modtaget kritikerprisen Steppeulven i kategorien Årets Håb og to af sangskriverprisen Carl-Prisen for samme sang og album, ligesom albummet blev kåret til årets danske album 2020 af GAFFAs skribenter.

Gruppen er allerede i fuld gang med deres andet album, og vi fik både nye og ældre numre fra det velspillende band med den energiske sanger Sebastian Wegener, der fik sparket en del ud i luften uden at miste pusten eller tonen undervejs. Sættet og dermed hele GAFFA På Græs sluttede med netop sangen ”Formskifter”, der blandt andet indeholder linjen ”Tør I slås for en femmer?” Publikum var dog mere i stemning til at danse og synge, og således lukkede GAFFA På Græs i højt humør.

Læs en reportage fra fredagens arrangement her.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA