x

VERDENS BEDSTE SANG: Koncertaktuelle Tool har lavet musikkens svar på det gyldne snit

VERDENS BEDSTE SANG: Koncertaktuelle Tool har lavet musikkens svar på det gyldne snit

I anledning af at Tool giver koncert i Danmark, vender GAFFAs Andreas Trella tilbage til en klassisk sang fra bandets katalog.

Få musikere lægger så meget eftertanke og arbejde i hver lille stavelse eller hi-hat-slag i deres musik som Tool. Faktisk er det svært at finde nogen sang i deres katalog, som ikke kan analyseres og diskuteres i årevis. Men når det er sagt, findes der en sang, som for mig og mange andre altid har stukket lidt ekstra ud. En sang, som kombinerer matematiske formler og åndelige formuleringer, der tilsammen skaber et næsten skræmmende mesterværk.

”Lateralus” er musikkens bidrag til verdens ottende vidunder. ”Lateralus” er en spirituel rejse ud over kroppens pålagte begrænsninger og normative filosofier. ”Lateralus” tager dig på en spiralformet rejse ud over tid og rum og bruger gyldne talkombinationer som køretøj. ”Lateralus” er verdens bedste sang. Og nu vil jeg forsøge at præcisere præcis hvorfor.

Artiklen fortsætter under billedet

gallery_large

Fibonacci-talskevensen er en heltal-sekvens, det vil sige i dette tilfælde en uendelig optælling af heltal. Denne matematiske talsekvens – som har fået sit moderne navn efter italieneren Leonardo Pisano Fibonacci – opstod under dennes beregning af væksten i kaniners reproduktion. Det er kommet frem, at grundprincippet for Fibonaccitallene er blevet anvendt så langt tilbage som et sted omkring det femte århundrede før Kristus. Derefter af den indiske matematiker Pingala, der i øvrigt først og fremmest er kendt for at have præsenteret den første beskrivelse af det binære talsystem. Men under alle omstændigheder:

Fibonacci-talsekvensen er på et meget grundlæggende niveau en sekvens af tal, hvor de to nærmeste variabler adderet med hinanden giver en sum, der samtidig er det kommende tal i sekvensen og derefter kan bruges som en addition. Det vil sige:

0 + 1 = 1

1 + 1 = 2

1 + 2 = 3

2 + 3 = 5

… Og videre mod uendeligheden. De første syv tal i sekvensen bliver derefter altså 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8 og fortsætter derefter i al uendelighed gennem denne formel, på samme måde som vores uendelige univers stadig defineres som ekspanderende. Nu er jeg personligt ingen matematiker eller professionel trommeslager, men på en næsten gudelignende måde har Tools’ mageløse trommeslager Danny Carey formået at skabe en fungerende rytme af denne formel, som er ”Lateralus”’ tydeligste bærer. Carey bevæger sig mellem de komplekse takter 9/8, 8/8 og 7/8. Dette er ingen tilfældighed, for hvis du adskiller og skriver tallene tællere sammen, bliver disse til 987, hvilket er det 16. nummer i Fibonaccis talsekvens og ligeledes sangens oprindelige titel, inden den senere blev omdøbt til ”Lateralus”. Her skal det også nævnes, at guitarist Adam Jones og bassist Justin Chancellor hænger ved og komplementerer disse gennemtænkte strukturer med deres utrolige instrumentering.

Ikke nok med dette, så fungerer strukturen i sangens vers efter samme formel, hvor hver stavelse repræsenterer et tal fra talsekvensen. Altså:

(Stilhed) = 0 stavelse

– Black = 1 stavelse

– Then = 1 stavelse

– White Are = 2 stavelser

– All I See = 3 stavelser

– In My Infancy = 5 stavelser

– Red And Yellow Then Came To Be = 8 stavelser

Altså 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8.

Dette sker, før stavelsestællingen klatrer ned i same talsekvens og derefter afsluttes og når frem til 13 stavelser (8. nummer i sekvensen).

Sangens rytme sammen med anvendelsen af stavelsernes forhold til talsekvensen er tiltænkt at bygge en snurrende spiral af rytmik og udsagn. Hvilket kan ses som en afgørende ting bag sangen, verden og vor eksistens. Hvis du placerer tallene fra Fibonacci-sekvensen ved at tegne cirkulære buer, som forbinder de modsatte hjørner af kvadrater i den såkaldte Fibonacci-plade, får du noget som kaldes Fibonacci-spiralen. Også kendt som den gyldne spiral. Det vil sige spiralen, hvis vækstfaktor er φ eller ”det gyldne snit”.

Artiklen fortsætter under billedet

gallery_large

Præcis hvad det gyldne snit er matematisk, har jeg ikke plads til at gå i dybden med i denne tekst, men dette guddommelige snit synes i hvert fald at have en enorm stor betydning for vores mærkelige univers. Det kan findes overalt i natur, videnskab, arkitektur, design og kunst. Eksempelvis synes alt fra bladets form til Mælkevejens snurrende design at have præcis den gyldne spirals udformning.

De første fire variabler for det gyldne snits gældende numeriske værdi er 1,618. Og selvfølgelig er dette noget, som Tool på en eller anden måde har formået at bruge i ”Lateralus”. Sangeren og geniet Maynard James Keenan begynder naturligvis at synge præcis 1 minut og 37 sekunder inde i sangen. Med andre ord 1,618 minutter. Sangen kan også opdeles i forskellige dele, det vil sige vers 1, vers 2 og så videre. Under alle omstændigheder er alle dele af sangen selvfølgelig 55 sekunder lange, hvilket selvfølgelig også er et tal i Fibonaccis talsekvens.

Der findes garanteret mere at grave sig ned i, hvad angår brugen af kodens slående funktionalitet, men for at holde mig ude af gummicellerne i mindst endnu en sommer, må jeg også have tid til at nævne tekstens betydning, og hvordan denne knytter an til resten af sangen. Tool har ofte benyttet sig af kunstneren Alex Grey, som er kendt for at portrættere, hvordan et menneske ser ud uden hud. Ikke bare fysisk, men også åndeligt. Titlen ”Lateralus” stammer fra udtrykket ”lateral tænkning”, som er en utraditionel tilgang til at løse problemer eller svare på spørgsmål.

I modsætning til traditionel problemløsning bruger man i stedet mere tid på at fundere over forskellige alternative måder at betragte problemet på, inden man finder på nogle mulige løsninger. Pointen med lateral tænkning bliver så at finde mange alternative løsninger eller tilgange til et spørgsmål eller et problem, mens formålet med den modsatte lodrette tænkning er at finde den bedste og helst hurtigste løsning. Måske kan vi med lateral tænkning få en dybere forbindelse til universet, føle os inspirerede. At forstå kraften. At bevidne skønheden. At svinge med spiralen.

Præcis hvad sangens tekst handler om, kan man egentlig kun spekulere i, men det er præcis det, der er meningen. At rive din hud af og lade musikkens gyldne snit komme ind i dit åndelige centrum og se vores univers ud fra en ny tilgang. At overtænke, overanalysere vil adskille kroppen fra sindet. Det betyder, at din intuition helt vil forsvinde, begrænse muligheder og tage dig langt uden for linjerne. At svinge på den guddommelige spiral og stadig være et menneske. Mærke rytmen for at få en forbindelse til verden. Omfavne matematikken, som driver dette univers. Slippe grebet og lade spiralen tage os med, hvor end den er på vej hen. Så ender vi måske på et sted, hvor ingen før har været. Spiral out. KEEP. GOING.

LÆS OGSÅ: Tool giver dansk koncert


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA