x

Esben Niklasson: Det skal være en helstøbt identitet

Esben Niklasson: Det skal være en helstøbt identitet

Igennem rockhistorien er der blevet skabt ikoniske pladecovere fra Elvis’ debutplade til Nevermind med Nirvana samt covere designet af kunstnere som Annie Leibovitz, H.R. Giger og Andy Warhol. Herhjemme husker man Steppeulvenes debutplade samt Gasolin’-covere designet af Peder Bundgaard. Men selvom vinylformatet ikke er så populært længere, er der stadig masser at lave i musikbranchen for grafikere.

Esben Niklasson arbejder til daglig som designchef hos firmaet Kontrabande, men har samtidig sit eget firma, hvor han primært laver musikrelaterede opgaver. Han fik sin start i musikbranchen i forbindelse med Peter Sommer-albummet Destruktive Vokaler. Men når Niklasson tager en opgave, handler det om langt mere end blot at skabe et cover.

– Jeg laver en art direction, hvor jeg giver et album en visuel identitet. Men alt afhængigt af, hvilke kunstnere man arbejder sammen med, er det meget forskelligt, hvor dybt det skal gå, og hvilke budgetter man arbejder med. Nephew er en forholdsvis stor maskine, der sælger meget, hvor Hej Matematik er på en mindre, men stadig veleksponeret skala. Men det svarer til at lave en grafisk identitet for et firma.

Derfor er Esben Niklasson ikke bare involveret i pladens udseende, men også i videreførelsen af identiteten på andre platforme som bandets webside, merchandise og koncerter, hvilket specielt har gjort sig gældende i samarbejdet med Nephew omkring Interkom Kom Ind.

– Jeg skal godkende alt, hvor Nephews identitet er repræsenteret, for at stilen bliver holdt ren. Jeg kom også med et oplæg til, hvordan jeg syntes, man kunne overføre identiteten til et sceneshow, som de gav videre til deres lysmænd, der arbejdede videre med det. Der er også lavet helt specielle ting til for eksempel Roskilde-koncerten, hvor typografien går igen i showet. Så det er en fuld pakke, hvor jeg er også er hyret til at overføre albummets identitet til et live-univers.

Flasket op med grafik

Esben Niklasson har læst på journalisthøjskolen, inden han sprang over på Den Grafiske Højskole, hvor han gennemførte en treårig uddannelse. Men interessen for design og typografier har han altid haft.

– Min far er grafisk designer, så jeg har faktisk fået det ind med modermælken. Han har flasket mig op med at kigge på bogstaver, farver og typografier, siden jeg var tre år gammel, så det har aldrig været fremmed for mig. Jeg arbejdede også sammen med ham på tekstildesign og lignende, før jeg begyndte på journalisthøjskolen.

Grafikeren bruger sin viden fra begge uddannelser i sit arbejde, hvor man arbejder tæt sammen med de musikere, hvis visuelle identitet man skal skabe.

– Musikere er enormt visuelt interesserede, og musikken hænger sammen med indpakning. Så det har de virkelig en holdning til. Mange musikere kan slet ikke lade være med at være interesserede i det, for det går jo ikke, at noget, man har arbejdet på i to år, bliver pakket helt vildt grimt ind. Men samtidig er de også gode til at give opgaven over til andre, hvis bare de føler, de får noget ud af det. Så man arbejder meget tæt sammen med folk, slutter Esben Niklasson.

Esben Niklasson om Interkom Kom Ind
– Vi ville lave et meget stærkt symbol, uden at det dog blev et logo. Det kan godt blive for meget med et logo, der bliver over-branded. Så vi ville hellere lave en geometrisk figur, som havde en stærk gennemslagskraft. Det begyndte jeg at arbejde med og tænkte, at det kunne være interessant med en typografisk indgangsvinkel, fordi der er helt vildt meget identitet i skrift, og det kan man bruge på mange forskellige platforme. Jeg arbejder med abstrakt typografi i andre sammenhænge, så jeg tænkte, det kunne være interessant at lave et alfabet til Nephew. N’et derfra blev så coveret, og det blev så mørkt, fordi jeg følte, at musikken var mørk. Vi så projektet som en musikalsk knytnæve, så tanken var, at det også skulle være en grafisk knytnæve, der havde samme mørkhed og styrke.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA