x

I skabertalentets tjeneste

I skabertalentets tjeneste

10 kilometer nordøst for Svendborg ligger den lille fynske by Oure. Dens størrelse er imidlertid omvendt proportional med det ambitionsniveau, man finder i den velrenommerede uddannelsesinstitution med det mundrette navn Skolerne i Oure Sport & Performance. Betegnelsen dækker over en efterskole, en højskole og et kostgymnasium. For alle tre gælder det, at man bor på stedet, og går man på sidstnævnte, følger man en almen gymnasial uddannelse ved siden af et valgt Sport- eller Performance-forløb.

Mikkel Konyher – som allerede har gjort sig bemærket som skuespiller, blandt andet som Oskar i børnefilmen Oskar og Josefine – og Mathias Klarlund går i samme klasse og er nået til 2. g på kostgymnasiet. De er begge guitarister, så de har naturligvis valgt at kombinere deres uddannelse med det udbudte musikforløb. Mathias kom til Oure direkte fra et efterskoleforløb, og han var ivrig efter at fortsætte det kollektive liv, og ligesom Mikkel var han draget af muligheden for at benytte stedets mange musikfaciliteter.

Solidt lærer-elev-forhold
Tilknyttet forløbet har skolen gæstelærere som Michael Falch og Kasper Eistrup, der øser ud af deres store viden om branchen – branchekendskab er nemlig også på programmet.

– Det er rigtig fedt at opleve Michael Falch undervise. Han kan nogle fifs, som andre ikke har, fordi han har været i gang i så mange år. Og så er det jo også ret fedt, at man kan spille det musik, man har lavet for Kasper Eistrup, fortæller Mikkel.

Mathias er også begejstret, men er endnu mere glad for de fast tilknyttede lærere:

– Man er her jo hele tiden, så lærer-elev-forholdet bliver hele tiden styrket. Det bliver helt venskabeligt, forklarer han, og Mikkel tilføjer:

– De er også vanvittigt dygtige, og de opfører sig, så man ikke føler sig underlegen.

Sammen med de mange andre elever spiller Mikkel og Mathias på kryds og tværs i forskellige bands, de spiller koncerter, indspiller i studierne og tager på ekskursioner – alt sammen ved siden af den almene gymnasiale del. Man kunne forvente, at det ville frustrere gymnasielærerne, men det har Mikkel og Mathias ikke oplevet:

– Hvis vi nu har en koncert og kommer sent hjem, så kan vi sige til vores lærere, at det ville være smart at lægge en aflevering på et andet tidspunkt. Det tager de hensyn til og forstår det godt, så længe det ikke sker alt for mange gange, forklarer Mikkel.

Stærkt socialt fællesskab
At bo på stedet løfter det sociale aspekt og gør det hele til en helt særlig oplevelse. Mikkel fortæller:

– Det betyder rigtig meget. Ud over musikerne møder man også alle de andre elever, der spiller fodbold og danser og sådan.

– Den faglige socialitet er lige så stor som på et andet gymnasium, men det, at man bor sammen, gør den store forskel, supplerer Mathias inden Mikkel tager over igen:

– Og så er der ingen mor og far, der kommer og siger, at man skal rydde op! Eller … det er der faktisk nogen, der gør. Men de folk, man er sammen med hernede, bliver til ens familie.

Både Mikkel og Mathias har masser af roser til overs for forløbet. Mikkel påpeger dog det, der udgør den helt store udfordring ved at være elev på stedet:

– Det er at holde balancen. Det kræver god selvdisciplin både at kunne passe gymnasiet og så spille musik ved siden af. Nogle gange sker det faktisk, at folk glemmer at spille musik og så kun fokuserer på gymnasiet. Og andre gange bliver det næsten for meget med al den musik! Men jeg tror, det kommer naturligt, konkluderer Mikkel.

Ikke et konservatorium og ikke X Factor
Oures musikforløb handler om udviklingen af den enkeltes kreative talent – om evnen til at skabe. Er man til streng opøvelse af tekniske færdigheder som på et konservatorium, skal man således lede andetsteds. Samtidig er den kommercielle dagsorden, der fylder godt op i programmer som X Factor også væk.

Læs alt om både kostgymnasium, højskole og efterskole på www.oure.dk


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA