x

Roskilde-verdensguide 2004

Roskilde-verdensguide 2004

Roskilde Festival har gjort det igen: Lavet et fantastisk program indenfor den verdensmusik, der er hot alle andre steder end Danmark. Fremsynede spor fra verdener hinsides Lars Tyndskids sagnomspundne marker.

De fire dage på fortrinsvis Roskilde Ballroom har efterhånden udviklet sig til den vigtigste event for verdensmusik i Danmark. GAFFAs ekspert kan derfor ikke holde sig fra at udstikke stierne gennem junglens mudder til de store oplevelser, som der vitterligt er rigtigt mange af.
Simpelthen Roskilde World according to Holleufer:

Torsdag den 1. juli:

Jaipur Kawa Brass Band (Indien) - Roskilde Ballroom kl. 18.00:
Engang i Jaipur i Rajastan stod undertegnede og stenede på et hotel, da et hornorkester kom travende. De spillede så skævt, rytmisk og langt ude, at jeg egentlig bare måtte have mere, selv om jeg først troede, at lyden skyldtes et eller andet nogen havde blandet i min chai. Nå, pyt. Nu kommer et lignende ensemble og vælter Ballroom-teltet på festivalens førstedag. Forvent et surrealistisk show, hvor folklore og reminiscenser fra Bollywood bare sparker derudaf. Dansemusik der virkelig rykker noget. Husker du Musafir? Det her bliver sikkert endnu bedre.

Oumou Sangaré (Mali) - Roskilde Ballroom kl. 20.15:
Så kommer hun, divaen fra Mali, dronningen af Wassoulou, den helt unikt syngende vestafrikanske superstjerne. Smuk som få og med et show, der er vestafrikansk, når det er bedst. Et sandt scoop til Ballroom. Mød op og nyd denne frie stemme. Unikke sange ledsaget af sejt svingende traditionelt orkester. Måske festivalens bedste worldnavn!

Fredag den 2. juli:

Instinkt (Danmark) – Roskilde Ballroom kl. 12.30:
De leverede et debutalbum, der bare bekræfter den spændende udvikling, som dansk folkemusik er inde i i disse år. Original indgang til traditionen med sjove tekster og musikere, der virkelig kan få tingene til at svinge. Glem Sorten Muld og teknoplagiater. Her er dansk folkemusik af tiden, vi lever i.

Hasna El Becharia (Algeriet) – Roskilde Ballroom 14.45:
Den gamle dame leverer en autentisk blanding af old school-raï og gnawatrance. En stil der stammer fra Bechar nær grænsen til Marokko, og som har en lyd, der både emmer af skumle natklubber på Orans havnefront og Saharas åbne vidder. Originalt og svingende er Hasna El Becharia et must. Tjek det ud.

Bugge Wesseltoft (Norge) – Odeon 16.00:
Den norske jazz-tekno-guru, der strækker vidt og eksempelvis stak næsen helt frem sammen med gnawamesteren Mahmoud Gania på sidste års Essaouirafestival i Marokko. Drengene dernede taler stadig drømmende om det norske geni. Selv om det ikke er decideret world, er Bugge Wesseltoft garant for en verden af originalitet. Kompetent og helt sikkert svingende som bare pokker.

Silvéria Pessoa (Brasilien) – Roskilde Ballroom 19.15:
Lækker foró fra det nordlige Brasilien. Det er herfra svingende ensembler som Nacao Zumbi og DJ Dolores kommer, og herfra vil en varm strøm af moderne brasilianske toner og ditto rytmer tage beskueren mildt vuggende på en rejse. Jeg tror, at det bliver rigtigt godt og et værdigt alternativ til at stå som sild i en tønde til Pixies ovre ved Orange Scene. Hvor det i øvrigt sikkert regner.

Herencia (Venezuela) – Roskilde Ballroom 21.30:
Vildt spændende orkester fra Caracas, som spiller en særdeles smittende stil kaldet Patarumba. Dette unikke band blev opdaget af Roskilde Ballrooms leder Peter Hvalkof, der så dem på hjemmebanen og bare måtte præsentere dem for publikum på Roskilde. Så er du til caraibiske rytmer & chiller du for hårdt over salsa, rumba og beslægtede genrer, så kan dette unikke orkester være en øjeåbner, der helt flytter din opmærksomhed og sætter dine fødder og hofter i gang, så selv en vis Mr. Jones fra Brixton, der også kalder sig David Bowie, og som går i gang på Orange Scene en time senere, bare må vente til den venezuelanske fest er slut. Giv det en chance. Hit me with Patarumba!!!

Otto (Brasilien) – Roskilde Ballroom kl. 23.45:
Brasiliens musik rykker helt vildt i denne tid. Glem alt om Jobim og endeløse traveture ned ad Ipanemastranden. Her er ny hybridmusik fra det nrodlige Brasilien. Lysende med gode sange og en rocket tilgang, der stadig tydeligt er rundet af brasiliansk rytmisk tradition. Absolut værd at tjekke ud.

DuOud (Frankrig/Algeriet) – Roskilde Ballroom kl. 02.00;
Bajafondo Tangoclub (Argentina) – Odeon kl. 02.00;
Sly & Robbie Taxi Gang feat. Bunny Rugs – Arena kl. 02.00:

Nærmest umenneskeligt at disse tre unikke acts er programsat samtidig. DuOud overraskede sidste år med et rigtigt lovende debutalbum, der kombinerede elektroniske beats med autentisk og uhyre velspillet oud, altså arabisk lut, der ordentlig spillet er et instrument, der efter undertegnedes mening giver spansk guitar totalt baghjul. Noget med kombinationen af sprød lyd og båndløse glid, der giver den helt rigtige skæve følelse af et helt rigtigt orientalia, der bare gør godt. Tjek det ud. Hvis du altså ikke er til…..:

– Elektronisk tango. Gotan Project viste vejen forrige år. Nu kommer Bajafondo Tangoclub fra Argentina og kombinerer den stedse mere populære tango med elektroniske udtryk. Kan blive noget af det bedste på en festival, der for en world-feinschmäcker er et tag-selv-bord af rang. Lad dig forføre af den elegante musik, hvis du da ikke…:

– Bare må have den for hårde dub fra Jamaica/New York. De to drenge, som efter Carlton Barrett gik til de evige potmarker, har udgjort den mest kraftfulde bas/tromme-konstellation indenfor reggae og dub. Simpelthen. Som blev kendt gennem Black Uhuru, men som næsten har lavet de fedeste ting sammen med notabiliteter som Bill Laswell, der i den grad prægede sidste års festival. Forvent storbydub fra New York City, tungt og drugget, euforisk så Lene Espersen og hendes jyske soldaterdrenge sikkert kommer rendende og skriger ”Forbudt, for Satan”, mens vi begærligt inhalerer drengenes dub med vores hårdt belastede trommehinder.

Lørdag den 3. juli:
Det tør nok siges, at vi kommer rundt i stemningerne på en lørdag, der igen er et overflødighedshorn af gode oplevelser.
Vi starter på Ballroom, hvor vi lige over middag lander et sted i Sahara..

Desert Blues feat. Afel Bocoum, Habib Koité & Tartit – Roskilde Ballroom kl. 12.30:
Spændende rejse med nogle af de sejeste skibe havet af gyldent sand har set. Afel Bocoum vender tilbage til Roskilde Festival og fremstår som et af de bedste bud på traditionel musik fra Mali. Oprindelig protegé for bluesmanden fra Nigerfloden, Ali Farka Touré, men så sandelig sin egen. Satte sit præg på Mali Music, et projekt der også inkluderede Blur’s Damon Albarn, og spillede i den forbindelse et show på Barbican Theatre i London, som er noget af det bedste undertegnede nogensinde har set fra Vestafrika. Cool og stærkt rytmisk. Fede klange der emmer af originalitet og dybe rødder.

Habib Koité er en original fra Bamako, hovedstad i Mali. Kombinerer en original tilgang til guitaren, der inddrager spor af flamenco, med inspirationer fra senegalesisk mbalax, altså den musik med de talende trommer, som også en Youssou N’Dour i mange år har stået for. Koité har et sublimt band, der live nok skal vise veje, om end han kompositorisk ikke altid er i top. Alligevel helt sikkert et spændende møde – specielt hvis han som vanligt møder op med den sublime balafonspiller Keletigui Diabaté.

Tartit står for den rendyrkede ørkenmusik. En gruppe af tuaregkvinder, der nok skal fremmane den rette atmosfære med chants og rytmer, der vugger afsted. Her er klichéerne om karavanerejser og kamelers sindige vuggende gang på deres plads. Forvent en autentisk oplevelse, der sætter sindet i en stemning af tidløshed. Kan blive noget af det helt uforglemmelige på årets festival.

Lady Saw (Jamaica) – Roskilde Ballroom kl. 16.30:
Tid til dancehall fra Jamaica, der her repræsenteres af den ledende kvindelige stjerne. Kan blive rigtigt godt, for kvinden synger og rapper, så det virkelig vil noget, sådan som det har været i en karriere, hvor hun har lavet duetter med de bedste, eksempelvis Sean Paul.

Beenie Man (Jamaica) – Arena kl. 18.00:
Superstjernen fra ragga/dancehallscenen på Jamaica, en af de første som transformerede reggae og rap til den nye stil, som nu er en etableret stilart, der hitter bredt. Det bliver helt sikkert suverænt i kølvandet på Lady Saw, i

Fermin Muguruza Kontrabanda (Euskadi) – Roskilde Ballroom kl. 19.00:
Er man til Manu Chao, går man ikke helt galt i byen med dette orkester, der har rødder i kampen for baskerlandet, Euskadi. Her er den samme energi med rap og ska i en fantastisk energimættet musik, hvor der samtidig er meget at se på.

Baba Zula /Tyrkiet) – Roskilde Ballroom kl. 02.00:
Fornyelse fra Tyrkiet, hvor dette banebrydende orkester totalt har vendt op på opfattelsen af, hvad man kan i tyrkisk musik. Det er altså ikke skinnende konservativ pop à la Tarkan, eller smægtende sigøjnermusik, men en helt ny retning. Her bliver de oprindelige folkemusikinstrumenter brugt i en sammenhæng, hvor der er eksperimenterende, og som stadig sparker røv. Tjek det ud.

Søndag den 4. juli:

Petrona Martinez (Colombia) – Roskilde Ballroom kl. 12.30:
Skulle det lykkes for nogen at stå op til den tid, så er her en rigtig fed mulighed. Divaen indenfor afro-columbiansk musik, fra landet der også står for den spændende stil cumbia. Forvent en fed koncert med en dame, der ledsaget af mange trommer, fremmaner en stil, som verden normalt ikke har øje for, Endnu et scoop af Ballroom-scenen.

Cheikh Lô (Senegal) – Roskilde Ballroom kl. 19.15:
Det sidste kan nemt gå hen og blive det bedste. Her er manden, der kom frem som protegé for Youssou N’Dour, og som havde en fremragende skive ude på engelske World Circuit længe før nogen havde tænkt på Buena Vista. En mand der overlegent blander stilarter og som altid har haft sit udgangspunkt i hjemlandets sufitraditioner, hos de såkaldte marabout’er. Dertil skal lægges en stemme i absolut topklasse. Jeg forlader ikke Roskilde – smat eller ikke smat – før jeg har set denne sjældne fugl på disse breddegrader.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA