x

Interview: Tenderloud – americana møder Johs. V. Jensen

Interview: Tenderloud – americana møder Johs. V. Jensen

Billede: Toke Hage

Den danske gruppe Tenderloud udgav for nyligt sit debutalbum "Shadow Red Hand", der viser en tydelig påvirkning fra amerikanske navne inden for genrer, der ofte får prædikater som alternativ country, roots og americana. Altså en slags lidt mere kantet, eftertænksom og ikke så sentimental country, der stadig trækker på traditionelle country-instrumenter som banjo, dobro-guitar og violin. Tenderloud er da heller ikke blege for at vedkende sig inspiration fra navne som Willard Grant Conspiracy, Sixteen Horsepower, Giant Sand, Calexico og Steve Wynn. GAFFA.dk fik en snak med Tenderlouds sanger om, hvorfor de fem danskere er så fascinerede af den amerikanske musik.

– Vi er alle vokset op i Jylland, på den jyske hede og i Nordjylland, hvor der også er en del åbne vidder, der kan sætte én i en særlig eftertænksom stemning, og vi er ikke ligefrem udprægede storbymennesker, selvom vi så har mødt hinanden i København, hvor vi bor nu. Vi har også alle rejst meget i Amerika, som vi er meget fascinerede af. Det er et utroligt smukt land, der rummer så meget at skrive om, fortæller Uffe Bang og fortsætter: - Og så blev vi ret hurtigt enige om, at vi også ville bruge nogle andre instrumenter end bare guitar, bas og trommer, f.eks. banjo og violin, og det gør man jo meget i country og det, der ligner.

Men er amerikanerne ikke, når alt kommer til alt, bedre til at lave den her type musik?
– Jo, men det er jo heller ikke rendyrket americana, vi spiller. Vi har også lyttet til mere rockprægede og ikke-amerikanske navne som Nick Cave og norske Madrugada, og vores sang "Happy Days – The Feast" er inspireret af Johs. V. Jensens digt "Ved Frokosten", som vi synes er en fantastisk hyldest til livet. Vi forsøger bestemt ikke at skjule, hvor vi kommer fra, tværtimod.

Idolerne er fans
Tenderloud har dog fået vaskeægte amerikanere til at spidse ører. De stærkt roste forbilleder i det musikalske kollektiv Willard Grant Conspiracy har kastet deres kærlighed på bandet, som flere gange har brugt Tenderloud som opvarmningsnavn i Danmark, og gruppens multiinstrumentalist Simon Alpin har også co-produceret og medvirker "Shadow Red Hand"-albummet, hvor dens violinist Josh Hillman ligeledes optræder. Uffe Bang forklarer:

– Vi gik simpelthen op til dem, da de spillede på Loppen sidste efterår, og gav dem vores demo og spurgte, om vi ikke kunne tale lidt med dem. Vi fik en god snak, og kun et par måneder senere kom der så en mail fra Simon Alpin, der var meget glad for musikken og frisk på at producere og mikse vores debut. Og det gjorde han så, primært i London, hvor han bor. Det har så skabt en kontakt, hvor vi har fået lejlighed til at supporte dem flere gange, og vi regner med at fortsætte samarbejdet, bl.a. ved nogle koncerter med Willard Grant-sanger Robert Fisher og Kristin Hersh og muligvis flere musikere planlagt til næste år. Vi håber naturligvis, det også kan åbne nogle døre i USA. Vi har i øvrigt allerede en aftale om at udsende vores album i hele Europa 28. februar.

Tekster – det har vi folk til
Som noget lidt usædvanligt skrives en stor del af Tenderlouds tekster af en person uden for gruppen, nemlig Martin Jensen, der også mere eller mindre fungerer som deres manager. Hvorfor nu det?

– Vi startede med selv at skrive vores tekster, og de var ikke altid lige gode, fortæller Uffe Bang. – Men vi kendte Martin, der virkelig kan et eller andet med ord, og det er blevet til et stærkt samarbejde; vi har virkelig en intuitiv gensidig forståelse. Nogle gange afleverer han færdige ting til os, som vi så laver musik til, andre gange skriver han og jeg i fællesskab. Vi vil gerne have tekster med lidt kød på, f.eks. titelnummeret, der handler om en præst, der forgriber sig på en ung pige, "Pass Me By", der tager udgangspunkt i Bibelens lignelse om den barmhjertige samaritaner, og så "Happy Days – The Feast", der som nævnt er inspireret af Johs. V. Jensen.

GAFFA.dk er ved at have fået svar på sine spørgsmål, men der er lige ét, der brænder på:
For nylig fik to amerikanske forskere, James H. Gundlach og Steven Sach, den såkaldte IG Nobel Prize, en slags alternativ nobelpris, for at påvise, at folk, der lytter til countrymusik, har en større risiko for at begå selvmord. Hvad er din kommentar til det?

– Det ved jeg ikke rigtigt. Det er klart, at der er nogle countrytekster, der går dybere end normalt i pop- og rockmusik, og som nogle gange udtrykker nogle voldsomme følelser, hvor sangskriverne måske nærmest gennemgår en renselsesproces ved at skrive deres sange. Men det gælder i mange genrer; countryen har nok bare indtil for nylig fået lidt mindre opmærksomhed for tekster end f.eks. heavyrock. Men jeg synes absolut, der skal være plads til det åbenhjertige udtryk. Så har lytterne også et ansvar for selv at kunne afkode det kunstneriske udtryk uden nødvendigvis at skulle tage det hele bogstaveligt, siger Uffe Bang og slutter med at understrege:
– Og så kan jeg forsikre, at der i hvert fald ikke er skjulte budskaber i vores sange.

Tenderloud kan opleves torsdag d. 9. december på Vega i København sammen med den ligeledes albumdebuterende lo-fi-gruppe Halph. Tenderloud tager endvidere på Danmarksturné til februar.

Tenderlouds hjemmeside

Halphs hjemmeside


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA