x

Uden folkemusik ville Gåte ikke eksistere

Uden folkemusik ville Gåte ikke eksistere

Gåte udgav i 2002 ep'en ”Gåte EP” og med den blev bandet overordentligt populære i hjemlandet. Året efter udkom den platin-sælgende ”Jygri”, og bandet drog på en turné, der bl.a. bragte dem til Danmark. Nu er Gåte klar med opfølgeren ”Iselilja”, der udkom i oktober i Norge, og som allerede er blevet købt af over 30.000 begejstrede nordmænd.

Gåte blev oprindeligt dannet af søskendeparret Gunnhild og Sveinung Sundli, der ifølge Gunnhild er vokset op i et musikalsk hjem, hvor folkemusik spillede en stor rolle.
– Vores forældre har altid lyttet meget til folkemusik, og de har forsøgt at give os en musikalsk opdragelse. Min bror spillede violin, da han var yngre. Men da han blev ældre, var det pludselig ikke så cool, så der begyndte han at spille keyboards i stedet.

Grundlaget for Gåtes specielle musikstil, der blander traditionel norsk folkemusik med gotisk rock, kommer ud af de to søskendes opvækst blandet med de tre øvrige medlemmers musikalske indflydelseskilder.
– Det er kun min bror og jeg, der har en baggrund med folkemusik. De andre har en rockbaggrund og for eksempel lytter vores guitarist til alt fra Kraftwerk til Mars Volta, bassisten elsker Kent, og vores trommeslager lytter til alt fra jazz til metal.

De fleste af Gåtes sange er bygget på traditionelle folkesange, hvilket ikke er tilfældigt.
– Vi bygger mange af vores sange på traditionelle tekster og melodier, for uden dem ville der ikke være et Gåte. Vi håber på den måde at kunne gøre noget for at promovere traditionel norsk folkemusik.

Man kunne så forledes til at tro, at de norske tekster ville gøre det svært for bandet at klare sig uden for Skandinavien.
– Vores tekster er ret specielle, og i Norge er der heller ikke ret mange, der forstår, hvad vi synger om, fordi de er skrevet på gammelt norsk. Men det er heller ikke så vigtigt, da de blot bliver en del af vores teatralske optræden og det, at man ikke kan forstå, ordene gør bare det hele mere eksotisk.

– Man kan sammenligne det med Sigur Ros, hvor der heller ikke er nogen, der forstår et klap af, hvad de synger om. Men musikken fortæller mere end teksten, og derfor er man fri til selv at skabe billeder i hovedet. Vi har spillet i både Tyskland og Zimbabwe, og der var folk først meget nysgerrige, fordi de ikke forstod, hvad vi sang om. Men da de begyndte at forstå, hvad det hele handler om, begyndte de at lytte og føle musikken.

Faktisk tror Gunnhild deres norske tekster på længere sigt kan være en fordel.
– For os er det ikke negativt i forhold til vores ambitioner, at vi ikke synger på engelsk. Havde vi sunget på engelsk, havde vi bare været endnu et band i mængden. Men fordi vi synger på norsk, skiller vi os ud. Vi kan give folk noget, de ikke har hørt før, fordi vi lyder, som om vi rent faktisk kommer fra Norge.

Men det er ikke kun sproget, der gør Gåte til et musikalsk oplevelse.
– Jeg vil anbefale på det højeste, at man kommer til vores koncerter, for vi er et vældig godt live-band, siger Gunnhild med et stort grin. Vi har et stærkt udtryk og er ganske teatralske på scenen. Der er god energi, og vi er meget optaget af, at vores koncerter skal være en oplevelse.

Bandets sidste turné bragte dem bl.a. til Roskilde 2003, hvilket de bestemt ikke har glemt.
– Det var helt fantastisk! Vi havde drømt om at spille der meget længe, og vi havde slet ikke regnet med, at der ville komme så mange. Vi havde et håb om måske nogenlunde at kunne fylde teltet. Men da vi kom ind på scenen, var teltet propfyldt, og der stod en masse mennesker udenfor, der ikke kunne komme ind i selve teltet. Så det var stort!

Besøg Gåte på nettet


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA