x

Björk: Maratoninterview med GAFFA del 3 af 3

Björk: Maratoninterview med GAFFA del 3 af 3

Det skal åbenbart ikke være helt let for GAFFA at få Björk i tale.

Sidst vi forsøgte, tilbage i 2007, da hun udgav albummet Volta, var udgangspunktet et interview på tomandshånd i Reykjavik. Det blev først flyttet til New York og siden aflyst, da Björk havde mistet stemmen, og erstattet af et noget mindre personligt, men til gengæld langt mailinterview.

Denne gang lykkedes det os ikke at få aftalt et møde med hende personligt, selvom vi forsøgte, men vi fik stillet et telefoninterview i udsigt. Det var bare svært at finde en dag, hvor den travle Björk havde tid.

Omsider, en dag i begyndelsen af oktober, forlød det så fra Björk-lejren, at hun var klar til at give telefoninterview et par dage senere, men ak. På interviewdagen aflyste Björk, da hun var bange for, at hun var ved at miste stemmen, hvilket ville være katastrofalt kort før hendes kommende koncerter på Island, og hun tilbød igen at give et mailinterview – hvis vi da ellers stadig gad tale med hende.

Det gjorde vi selvfølgelig. Og så benyttede vi ellers lejligheden til at sende hel en kaskade af spørgsmål af sted med beskeden om, at Björk bare kunne svare på så mange, hun lystede – de første spørgsmål var de vigtigste. Men Björk svarede tålmodigt og udførligt på dem alle og har efter eget udsagn brugt mere end to en halv time på interviewet – hvilket er meget for en kunstner af hendes størrelse, som man ofte kun har i audiens i 20-30 minutter.

Det er nu også et omfattende projekt, Björk har kastet sig ud i – og betydeligt mere højteknologisk end GAFFAs mailinterview. Biophilia er nemlig ikke kun et album, men også en række applikationer til både iPad og iPhone. Apps, som tematisk hænger tæt sammen med sangene på albummet. De henvender sig primært til børn og unge og har til hensigt at undervise dem – på en kreativ og interaktiv vis – i både musikvidenskab og naturvidenskab på samme tid. To ting, der for Björk hænger tæt sammen.

Som om dette ikke var ambitiøst nok, har Björk på det nye album anvendt en lang række sjældne og hjemmebyggede instrumenter, der ligesom albummets overordnede tematik tager deres udgangspunkt i en fusion af natur, musik og videnskab – som eksempelvis en Tesla-transformator, hvis knitrende lyn skaber en baslinje, ligesom albummet byder på et digitaliseret pumpeorgel og en harpe reguleret af et pendul.

Der er altså nok at maile om, og det gør vi så over tre omgange. Læs del 1 her og del 2 her. Her følger tredje og sidste afsnit.

 

Albumkonceptet under forandring

En ganske anden ting: Albummet som fænomen er under forandring i disse år. Folk synes at lytte til numre med mange forskellige kunstnere i form af playlister, streams, downloads etc. snarere end at lytte til ét album fra begyndelse til slutning. Ser du "Biophilia" som en måde at fokusere på et album som et helstøbt univers, ved at gøre det til et album med et overordnet koncept?

– Jeg tror, det er op til musikerne, hvad de vil gøre. Folk vil lytte til et helt Radiohead-album, fordi de ved, at bandet skrev det sådan. Det er sådan, jeg lyttede til det nye James Blake-album, eller Joanna Newsoms album for eksempel. 

Hvis en musiker skriver en stribe singler, vil det blive udgivet som singler, og det behøver ikke at være dårligt. Kassette-mixtapes ødelagde ikke vinyl. Hvorfor denne paranoia?

Du har i et tidligere interview omkring "Biophilia" sagt, at du kan bruge apps'ene til at skabe nye sange fra "Biophilia"-processen som en fortløbende proces – "man kan skrive 5000 sange," har du sagt. Tror du, det er måden, du vil skabe musik på i fremtiden? Og måske også for andre artister? Er iPad-albums musikkens fremtid?

– Jeg ved, at jeg er nødt til at lægge nogle flere sange ind i "Biophilia", men jeg kan ikke se ud over det punkt. Jeg er nødt til være spontan, når det engang er færdigt. Jeg ved, at det vil passe for nogle folk at lave touchskærm-album, og ikke for andre. Igen er jeg nødt til at sige: Det handler ikke om formatet. Det handler om musikken!

Hvordan hører du egentlig selv musik? Hører du vinylplader, cd'er, streams, downloads, iPod, iPad, iPhone, kassettebånd, hvad? Og hvor? Derhjemme og/eller på landevejen? Er der en særlig type afspilningsenhed, som du fortrækker? Og kan vi få at vide, hvad der ligger på din playliste lige nu, hvis du har en?

– Jeg hører mest musik på iPhone, iPad og cd. Downloads og streams. Jeg har vinylplader og kassettebånd, men for at være ærlig, så hører jeg dem ikke ret meget. Jeg har ikke tid til at skrive en playliste, for jeg har allerede brugt to en halv time på at svare på dine spørgsmål. Det er en lang liste, og jeg kan se, at der er fire spørgsmål tilbage.

Formatet er irrelevant

Jeg blev for nylig bedt om at skrive et debatindlæg til kulturportalen Have Backstage om, hvordan jeg så musikbranchen i 2020. Jeg skrev blandt andet, at jeg tror, at folk vil høre streamet musik fra alle mulige steder, at en masse kunstnere vil udsende enkeltnumre i stedet for hele albums, og at nogle folk vil holde fast i både vinylplader, cd'er og kassettebånd for den sags skyld, af nostalgiske årsager. Hvad tror du?

– Jeg tror ikke, jeg har stærke meninger om dette, fordi jeg synes, formatet er irrelevant. Der vil altid være folk, som vil lytte til musik, og folk, som vil skabe det, og det er det, det handler om. Jeg har muligvis mere tiltro end dig til ting, som er længere end singler. Folk kan godt lide film, at få fortalt historier, de vil tage ud på en rejse, og om det bliver streamet eller kommer på kassettebånd er lige meget. Og playlister er gode. Slå ikke på dem. De er interaktive!

Din måde at spille live på er også forskellig fra de fleste øvrige kunstnere. Du har besluttet dig for ikke at turnere, men vil give udvalgte koncerter flere dage i træk på bestemte, særlige lokaliteter. Hvorfor denne noget alternative måde at spille live på, og har du nogle andre steder i tankerne ud over Manchester, hvor du spillede i juli, og Iceland Airwaves, hvor du spiller medio oktober. Måske i Danmark?

– Jeg tror, jeg gerne ville have dette til at blive mere, som hvordan teatertrupper arbejder. De tager til en by og bliver der, mens de sælger billetter. Dels på grund af undervisningsprogrammer (Björk vil gerne samarbejde med musikskoler omkring "Biophilia"-projektet, red.), dels fordi det er svært at flytte instrumenterne, og dels fordi jeg er træt af at have jetlag ved hver eneste koncert. Jeg ved ikke med Danmark. Vi får tilbud, men intet er blevet bekræftet.

Tror du, at dette bliver måden, du vil optræde på i fremtiden, eller vil du gå tilbage til at turnere på traditionel vis på et tidspunkt?

– Det ved jeg ikke. Jeg tænker virkelig ikke så langt ud I fremtiden.

Og til sidst: Oven på dette enorme projekt har du så nogen idé om, hvad dit næste kunstneriske skridt bliver?

– Jeg er ked af det, men dette er virkelig sandheden: Jeg har ingen anelse.

Tusind tak for svarene og god fornøjelse med koncerterne i Island. Jeg håber, vi snart kan se dig i Danmark.

– Mange tak og tak for indsatsen.

Warmth, Björk


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA