x

Sara Savery – Jeg kan godt selv

Sara Savery – Jeg kan godt selv

Danske Sara Savery er kendt for at have slået sine folder i elektronisk funderede bandsammenhænge som People Press Play, Ghost Society og Blue Foundation. I slut-oktober debuterede hun som solist i Danmark med det døsige, drømmende og billedskabende album The Diver. Udlandet følger i starten af næste år, og det er også på fremmed grund, at de musikalske kugler er blevet støbt. I august sidste år rykkede Sara teltpælene op og hev mand og børn over Atlanten for at bosætte sig i Brooklyn for minimum tre år.

– Vores børn er otte og fire og går i skole og pre-skole herovre, og New York er en spændende og meget inspirerende by at opholde sig i. Jeg har brugt et halvt år af tiden på at lave pladen herovre, og i den tid isolerede jeg mig så meget, at jeg tænkte, at jeg kunne have siddet hvor som helst. Men nu nyder jeg virkelig byen og især Brooklyn, modsat det meget turistede Manhattan. Så er her stadig helt vildt varmt, selvom det er midt i november. Det er ikke helt løgn, at hver en gade er forskellig og emmer af liv.

– Så er subkulturerne så stærke her, at der er bedre muligheder for at finde et publikum, selvom man ikke lige laver hitliste-radiomusik. Det er noget der tiltrækker mig ved storbyen. Det kan være svært i Danmark hvor markedet og mulighederne naturligt nok er mindre. Pladen kommer ud i England og her i USA omkring februar 2012, og samme forbindelse kommer vi til at turnere og promovere albummet i USA. Det glæder jeg mig meget til.

 

Unikke lyde

The Diver udkommer på DPC Records, grundlagt af Blue Foundation- og Ghost Society-medlem Tobias Wilner, og har nu både kontor i København og Brooklyn. Et album, der rent stilmæssigt harmonerer med de bands som Sara har været, og fortsat er, involveret i.

– Det er svært for mig at definere albummet, men det er i hvert fald elektronisk. Jeg kan godt lide at arbejde med at manipulere lyde. En stortromme er ikke bare en stortromme, men kan lyde som noget helt andet. Jeg arbejder ikke så meget på at få musikken til at lyde som rigtige instrumenter, men på at skabe unikke lyde og klangflader, der er skabt fra bunden. Jeg er ret god til at gøre tingene i min egen rækkefølge og følger min intuition, og det får jeg lov til. Jeg er rigtig glad for at være på DPC Records, som er lidt i familien. Det er et selskab som giver artisterne frie tøjler og muligheden for at skabe deres eget univers, hvilket jeg sætter stor pris på. Så hjælper det at jeg har arbejdet meget med Tobias Wilner, Vi kender hinanden rigtig godt.

 

Intuitiv længsel

Stemningen på The Diver er meget drømmende og sfærisk, hvilket harmonerer godt med Saras intentioner og sindelag

– Et gennemgående tema er længsel, sådan er jeg nok som person, og teksterne kommer meget af en intuitiv følelse, det er som et puslespil, der skal gå op. Teksterne kan være lidt som et tankeflow der bare opstår i den kreative proces. Det ligger også lidt i albumtitlen. Jeg er fascineret af tanken om en dykker, der tager springet ud i det ukendte der skal udforskes og opdages. Så ligger der en vis symbolik i, at det relaterer til det, der rumsterer under overfladen. Jeg har haft stor lyst til at lave et album, der repræsenterer, og viser, hvem jeg er. Det har været længe undervejs.

– Jeg har villet være musiker siden jeg var otte år gammel og har satset hårdt på det, siden jeg var 18. Det er dejligt at arbejde med andre, men jeg er også meget glad for at sidde med musikken alene og har også skrevet og komponeret meget til film og til mange af de bands, jeg har arbejdet med. Det kan være ensomt, men det er også en sjov styrke, som jeg sætter meget pris på. Jeg kan godt selv. Det har været en stor tilfredsstillelse at lave The Diver, og der kommer helt sikkert flere album fra mig i fremtiden.

 

Filmkomponisten

Ved siden af band- og studieprojekter er Sara en flittig filmkomponist. Hun har skrevet til en lang række kort- og dokumentarfilm og arbejder for tiden på ungdomsspillefilmen You and Me Forever af Kasper Munk.

– Jeg har arbejdet på mange filmprojekter og synes det er meget spændende at arbejde sammen med tonemestre, instruktører og klippere. Samspillet mellem komponist og filmskaberne er meget vigtigt i forhold til at skabe det ønskede resultat. Jeg kan i det hele taget relatere til at sætte musik til billeder, det tror jeg at min musik egner sig godt til. Nu sidder jeg så med You and Me Forever, hvor jeg skal sætte mig ind i, hvordan det er at gå fra barndommen til teenage-verdenen for at blive kastet ud i livet. Det er en udfordring.

 

Helena og Chervolet

En anden ting der giver smør på brødet er reklamefilm. F.eks. kan man i øjeblikket se Helena Christensen smyge sig op ad en Chevrolet til tonerne af Sara Saverys Love Remains fra The Diver.

– Simon Ladefoged, som tidligere har lavet videoen Love Love for Ghost Society, er instruktør på reklamen, og både han og Helena er meget begejstrede for Ghost Society. De kontaktede mig om jeg havde noget musik som passede til projektet, og det havde jeg. Helena har tidligere kommet til en koncert, hvor Tobias Wilner og jeg spillede som The Ghost Society, i forbindelse med en visning af  dokumentarfilmen Tankograd. Hun har været meget støttende og har erklæret sig som fan. Det er jo cool. Jeg er meget imponeret af hende, og på måden hvordan hun forvalter sit talent, og hvordan hun driver sin business. Hun er ikke bare en gammel topmodel der lever på fordums storhed, hun er imponerende.

 

Om Sara Savery:

Har ud over You and Me Forever skrevet musik til bl.a. Anette K. Olesen kortfilm 45 cm, Martin De Thurahs kortfilm Ung Mand Falder, Boris B. Bertrams dokumentar Tankograd, Caroline Kamyas dokumentar Chips and Liver Girls og Dorte Høeg Brasks dokumentarer Et Hul i Himlen og Duften af Beirut.

Er ved at lave et site til The Diver via siden: http://sarasavery.com/ 

Sara nævner følgende artister som inspirationskilder: John Coltrane, Laurie Anderson, Swirlies, Broadcast, Antipop Consortium, Stereolab, Slowdive, Autechre, Opto, Hope Sandoval, My Bloody Valentine og Blondie med flere.

Som 18-årig rejste hun til London for at studere musik Hun har spillet med blandt andre Blue Foundation (hvor hun har materiale med på deres kommende plade), Ghost Society og People Press Play.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA