Anmeldelse: Kashmir: The Aftermath – Live Concert Film

Billede: Søren Solkær Starbird

"Det er svært at ta' jakkesættet på og spille boss over for sine venner", fortæller Kasper Torsting. Men det har været nødvendigt for den 29-årige instruktør under arbejdet med sin nyeste film. Med hjælp fra en solid samling filmsnedkere har Kasper Torsting drejet endnu en film med Kashmir.

Denne gang har Torsting, som titlen antyder, lavet en ren koncertfilm, skåret over de to propfyldte koncerter i Vega i København som afslutning på "Zitilites"-touren 2004. Med på holdet har Kasper Torsting haft fotograf Peter Hjorth (har medvirket på "Dancer In The Dark", "Festen") og veteranen François Gedigier, der klippede Björks dansescener i von Trier-musicalen Dancer In The Dark.

Tæppefald
Lange kamerature inviterer publikum backstage. Der er noget meget behageligt over den dvælende billedside, der går tæt på rockkvartetten. Man føler sig hjertelig velkommen i Kashmirs inderste rum og i rundkredsen, hvor Mads Tunebjerg, Henrik Lindsstrand, Asger Techau og Kasper Eistrup psych’er op lige før tæppefald.

Udenfor venter fansene og et imponerende 10-kamera-setup. "The Aftermath" er udelukkende skudt på 16 mm film, et af instruktørens specialer, og filmen har en utrolig detaljerig klipning af kameraskud fra stort set alle mulige og umulige vinkler på en rockscene. Her har guitarist og forsanger Kasper Eistrup en hovedrolle. Men filmen bevarer musikken som det helt centrale omdrejningspunkt. Numrene er primært fra "The Good Life" og "Zitilites"-albummene, og det er et godt sammensat og publikumsvenligt koncert-repertoire leveret af et dybt koncentreret band. Næsten for koncentreret. Men bare med udpluk fra Kashmirs to seneste plader står "The Aftermath" med et meget stærkt soundtrack i en flot produceret live-lyd. En lyd af dansk rock-storhed. Kashmir leverer sikkert den ene medrivende perle efter den anden i et vildt miks af pigtråd og patos. Minutiøst indrammet af Kasper Torstings snurrede steady-cams som fluer på lydvæggen.

Brødre
Som et sideprojekt på Filmskolen begyndte Kasper Torsting i 1999 at lave den prisbelønnede band-dokumentar "Rocket Brothers" om Kashmir. Med "The Aftermath" kryber han igen ind under huden på de fire venner fra Kashmir. Filmen søger konstant at sammensætte Kashmirs ekvilibristiske liveudtryk med stor billedfortælling og elegant klipning. Det lykkes flot for Torsting og co. med "The Aftermath", der holder kursen mod det enkle, rå men smukke liveudtryk.

"Jeg går desværre med lysten til endnu et projekt. Desværre, fordi det også har været meget hårdt. For du er ikke bare auteur. Du er også pædagog og leder og psykolog i sådan et projekt, og nu er det er nok på tide at lade Kashmir være Kashmir", afslutter Kasper Torsting.

"The Aftermath" er ude nu på dvd med cd indlagt. Musikken fra filmen er også udkommet på en 12” limited edition 180 gr. dobbelt vinyl.

Fire ud af seks stjerner

Kashmirs hjemmeside