x

Kashmir – med legenderne i hælene

Kashmir – med legenderne i hælene

Billede: Søren Solkær Starbird

Kasper er mundlam. Han kan ikke tro det. Over for for ham står hans barndoms idol og et af branchens største ikoner, David Bowie. Han smiler anerkendende, mens han trykker Kaspers hånd og siger: ”I know you, I know your work”. Stedet er New York, på spillestedet Irving Plaza, hvor The Killers netop er gået på scenen. Men ingen af personerne ved det runde bord i VIP-området lægger særlig meget mærke til koncerten. Ved siden af Kasper sidder produceren Tony Visconti, Bowies assistent Cocco og selveste hr. Bowie.

Da koncerten er slut, tilbyder Bowie at køre Kasper hjem. Det virker fjollet, eftersom Kasper kun bor få hundrede meter fra spillestedet, men han takker ja. Trods den korte afstand bliver de siddende i bilen i hen ved en halv time. De snakker løst om musikalske præferencer og ikke mindst om Kashmir. Bowie fortæller, at han har anskaffet sig både "The Good Life" og "Zitilites"-albummene og roser musikken med store ord. Han siger, han vil arbejde med gruppen. Men Kasper er alt for overvældet til rigtigt at turde tro ham.

Kasper Eistrups øjne liver op, da han fortæller om mødet med David Bowie. Vi befinder os i det indre København, på en varm sensommerdag, nu godt halvandet år efter det famøse møde. En tilfældighed, som skulle komme til at betyde, at David Bowie har valgt at medvirke på sangen "The Cynic" på Kashmirs nye plade.

Aftenen inden har bandet været i Århus og spille. En koncert, som officielt skulle udgøre punktummet for den sidste turné. Men reelt set var koncerten også en spæd start på et nyt kapitel, hvor bandet for første gang kunne spille sange fra deres nye plade "No Balance Palace". ”Og det skulle fejres, med en meget sjov fest bagefter,” fortæller Kasper, som forklaring på hans og bassist Mads Tunebjergs trætte ansigter.

Mere band - mindre Kasper
Trods de tydelige tegn på søvnmangel er fyrene dog mere end snakkesalige. Det stråler ud af dem, at de er spændte på modtagelsen af den nye plade, som endnu engang byder på et helt nyt udtryk fra gruppen. Et udtryk, som kom til live, ved blandt andet at ændre på arbejdsprocessen.

Mads: - Vi, som band, har været tættere på den kompositoriske proces end tidligere. Forskellen var, at i stedet for, at Kasper færdiggjorde idéen derhjemme på akustisk guitar, tog han den med i øvelokalet, for at få lyden af et band. Vi har altid været deltagende i en vis grad. Men navnlig når det kom til arrangementer og sounds, diskuterede vi meget, denne gang, hvilken type plade vi havde lyst til at lave. Vi ville gerne lave noget mere udadvendt - vi ville gerne lave en rockplade.

Kasper: - Vi satte også os selv en deadline allerede sidste sommer, da vi første gang mødtes med Tony Visconti, hvor vi sagde: ”Vi vil sgu have lavet den her plade hurtigt”. Hvor vi sidste gang bare gik og ventede på ”the divine inspiration”, mødtes vi hver dag i studiet, som om vi gik på arbejde på kontoret og fik tvunget os selv til at komme i gang.

Produceren Tony Visconti var et andet vigtigt element i tilblivelsen af pladen. Selvom bandet havde stor succes med at producere det forrige album "Zitilites" selv, var de denne gang enige om at hive en ekstern mand med i processen. På bandets ønskeliste over producere var Visconti det ubestridte topnavn. Kendt for sit tætte arbejde med David Bowie, som producer på tolv af hans album, og for sin indsats på plader af blandt andet Iggy Pop og T. Rex, har Visconti sikret sig et legendarisk ry. Derfor var det en triumf i sig selv, da den New York-bosatte Visconti, med uventet begejstring, bekræftede, at han ville arbejde med Kashmir. Ifølge ham var Kashmir ”bandet, han havde ventet på de sidste syv år”.

Mads: - Første gang Tony kom til København, var for et lille års tid siden.
Kasper: - Han sad bare i fire dage og kiggede. Han sagde ingenting - det var meget underligt. Selvom vi syntes, det var superfedt at have sådan en 60-årig gammel master inde over, havde vi også vores bekymring for at arbejde med ham. De fedeste plader, vi synes, han har lavet, lavede han tilbage i halvfjerdserne. Vi tænkte: ”hvad nu hvis det er helt forkert, hvad nu hvis han bare er en 'has-been'?” Men i virkeligheden var han bare ikke faldet over de rigtige ting.
Under den cirka et år lange tilblivelse af "No Balance Palace" nåede bandet at etablere et usædvanlig godt samarbejde med Visconti. Med sin erfarne baggrund og med en sjælden gefühl for bandets behov viste Visconti sig at være den helt rette mand for Kashmir - især under indspilningerne.

Kasper: - Vi kunne godt lave en fire-fem-seks takes, men det blev så bare dårligere og dårligere. Til gengæld syntes der at være en eller anden magi omkring det tredje take, som er kendetegnende for hele dette album. Det var noget, Tony sagde på forhånd, han sagde: ”Jeg gider ikke lave endeløse vokaltakes”. Han hev en eller magi frem i arbejdet, hvor han kom med nogle mærkelige råd. For eksempel sagde han: ”Koncentrér din energi i panden”! Men jeg følte, jeg sang bedre.

Læs resten af interviewet i GAFFA oktober, der er på gaden nu. "No Balance Palace" er ude 10. oktober

Kashmirs hjemmeside


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA