Andens guide til Soevnloes

Andens guide til Soevnloes

Billede: Morten Larsen

Spild Af Tid:
- Det er lidt af en hyldest til MC Einar. Det er en reprimande til folk, som ikke kan opføre sig ordentligt. Mange af os i samfundet vil gerne følge spillereglerne, men der er flere og flere, som ikke gør det, og det synes jeg er enormt problematisk. Den indstilling man skal have, når man lever i et samfund, er, at ”de andre skal have det godt, og hvis jeg kan gøre noget godt for dem, så er det derfor jeg er her, ikke omvendt”. Hvis man går rundt og spreder hærg og utryghed, smadrer andres kroppe og deres chance for at leve, så kan man ikke være her. Det er ikke et ønske om dødsstraf eller at smide folk i fængsel, men en appel til folk om ”stram the fuck up”. Det er en kommentar til dagens Danmark og verden omkring os. Vi kan sagtens ændre skuden, hvis vi tager fat i os selv og sige ”hvad kan jeg gøre for at gøre verden til et bedre sted?” Det synes jeg er et godt sted at tage frem i stedet for at diskutere politik eller lave tegninger af Muhamed.

F.A.Q.:
- Svar på alle de spørgsmål, jeg har fået gennem tiden. Hvor gammel er du? Er Vivian Stardust din mor? Osv. Det er Kirsten Siggaard, der synger den oprindeligt (”Sku' Du Spør' Fra Nogen”, Melodi Grand Prix-schlager fra 80'erne, red.), og hun sagde heldigvis ja til at gøre det igen. Jeg syntes, den skulle have en part 2. Her er svarene én gang for alle, så håber jeg, at jeg slipper for at svare på dem senere.

Hey Trunte:
- En kærlighedserklæring til kvindekønnet, som den ofte bliver sunget ud, når man står med en fadøl eller to på en eller anden bar. I virkeligheden er det klichéer efterfulgt af hinanden fra en fyr, som bare bliver dummere og dummere, som aftenen skrider frem. Han kampbager, han prøver hele arsenalet af scorereplikker, og til sidst bliver han lidt desperat, og pigen går.

Glimt Af I Går:
- Det handler om, hvordan han har det dagen efter. Den utrolig væmmelige fornemmelse af, at det, som man syntes var sjovt i går, pludselig slet ikke er sjovt. Følelsen af, at det er utroligt, at man ikke lærer af det. Det skal man lige huske, inden man hælder det første glas op til sig selv i en tragt. Men vi må have et behov for at miste kontrol og være selvdestruktive.

Fleksibel Askese:
- Det er så dagen derpå, derpå, hvor man får lyst til at stramme op. Mit liv har været præget af mange forskellige askeser. Jeg har været vegetar i en periode; jeg har haft mange år, hvor jeg ikke har røget eller drukket sprut. Jeg er næsten altid på et eller andet. Så er jeg på faste eller på gulerodssaft, for hele tiden at kontrollere mig selv på en eller anden måde. Men det har så også tit den effekt, at man bare går banjo bagefter. Idéen med sangen er, hvor fedt det måtte være at kunne styre balancen, at kunne blive i midten frem for hele tiden at gå i ekstremer. Det var en sang værd. Bossy hadede titlen, så jeg var lige ved at bruge den som albumtitel. Man arbejder med askeser inden for områder som buddhisme, og jeg kan enormt godt lide at have styr på mig selv og stramme op og lave ændringer i livet, men det er skægt, at de altid kan gradbøjes.

Soevnloes:
- Det er nok det mest selvbiografiske nummer på pladen. Det handler om at være dedikeret til det, man laver. Det går ud over nattesøvnen, såvel i bogstavelig forstand som i overført betydning. Siden jeg var fire år gammel, har jeg stået med ukulele og en hat, dér, hvor folk steg af bussen; jeg har altid været sådan. Jeg har altid villet gøgle og ha', at der skulle ske noget. Jeg har droppet den store psykoanalyse og bare accepteret, at sådan er jeg! Jeg elsker det og har selv valgt det. Jeg har en kæreste og har masser af mennesker i mit liv, men lever for mig selv og har et stort behov for at være fri og gøre nøjagtigt, hvad jeg har lyst til, hvornår jeg har lyst til det.

Lad Os Kneppe:
- Så er der pornosangen. Den er ikke særlig romantisk og er skrevet nede i Brasilien som er feriehygge-projekt. Den blev lavet med de drenge, jeg hænger med for øje og blev mere og mere gusten. Der er skulet til Isaac Hayes, Shaft, og den har koklokke, strygere og det hele, for at gi' den et Black Power-tvist. Det er den sang, der helt sikkert gør, at man må sige, at pladen ikke er til børn.

Mit Liv:
- Den er et cover af Tommy P's version fra 70'erne, som igen er et cover af ”Street Life” med The Crusaders. Et track, som Madness 4 Real sendte til mig ganske uopfordret. De anede ikke, at jeg var i gang med at lave plade. En sang, der handler om taknemmelighed for, at jeg har fået lov til at leve det liv, jeg har valgt at leve.

Fuck Alle:
- Det var den, der startede hele det her pladeprojekt på en måde. Jeg var i tv-programmet ”Sara og Signe”. De spurgte, om jeg ikke kunne lave en sang. Det gjorde jeg så natten før og optrådte med den derinde. Det var meget sjovt og fik mig tunet ind på at lave musik igen. Det er en kærlighedssang med omvendt fortegn. Jeg synes, det er pisse-irriterende at sende props ud til alle sine venner og stå og ”disse” folk, der ikke findes. Jeg har prøvet at blande de to ting, at svine dem til, man godt kan li'. Det må blive interessant.

Mille J.:
- Jeg er selv stor tilhænger af rapnumre, hvor der ikke er nogen hookline, men det hele bare kører i en lind strøm, meget old-school. Da jeg selv har lidt svært ved at holde fokus, bliver det til lidt af et associationsskift. Som to homies, der udveksler forstadsminder, hvor du kun hører den ene.

Ti År For Sent:
- Her er så en sang lige pludselig, men i et hiphop-arrangement. Den handler om at få sagt ting, både til og fra. I dette tilfælde i parforhold. Den skiller sig ud og er en ballade, men fuck det. Jeg synes, det er enormt hyggeligt sent på pladen at ha' en sød sang, som handler om noget.

Slinger I Valsen:
- Den har en ret særpræget rimstruktur, med meget lange indbyrdes rimende linjer, der så bliver sluttet af med et rim, og er i den henseende den mest dristige. Der, hvor rappen bliver mest anderledes. Nummeret blev til på ekstremt kort tid. Jeg fik en basgang i hovedet, da jeg var i bad, løb ud og fik det tostemmige basarrangement ind på diktafon, indspillede nogle rædselsfulde trommer på Q-base, og blev så inspireret, at jeg lavede en tekst, rappede den ind med det samme, og så havde jeg en demo. Det er et at de numre, der i færdig version står næsten fuldstændig, som det var. Det er min favorit på pladen.

Andens hjemmeside


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA