Flere og flere betaler for den digitale musik på nettet
Flere og flere betaler for den digitale musik på nettet. 2015 blev det første år, hvor indtægterne fra salg af digital musik globalt set overgik salget af fysiske formater såsom cd'er. Det viser en ny rapport fra musikselskabernes internationale brancheorganisation, IFPI.
Indtægterne fra digital musik, altså stream og download, bidrager nu med 45 procent af det samlede musiksalg og overhaler dermed det fysiske salg, som nu udgør 39 procent af salget. Desuden udgør de såkaldte "performance rights" – indtægter for radio- og tv-stationers samt spillesteders brug af musik – 14 procent og "Synkronisering", indtægter for brug af musik i film og reklamer, 2 procent af salget.
Det voksende udbud af streamingtjenester har betydet, at pladebutikker må dreje nøglen om. Til gengæld er streamingsalget steget så markant, at trods et fald i salget af cd'er og downloadet musik er det samlede musiksalg steget med 3,2 procent i fjor IFPI. I alt har indspillet musik i 2015 omsat for 15 milliarder dollar, svarende til 98 milliarder kroner.
Selvom selskaber som Spotify kaster penge i musikkistebunden, har musikbranchen en udfordring. Navnet er YouTube. En tung fætter, hvis økonomiske afkast er minimal. Ifølge IFPI betalte YouTube mindre end 1 dollar per bruger til musikbranchen i 2015, mens Spotify til sammenligning betalte 18 dollar per bruger til musikbranchen i 2015.