Nyhed

Konsulentfirma: Live-musikken stagnerer i Danmark

Trods udsolgte festivaller og koncerter med verdensberømte kunstnere flader den danske musikscenes omsætning ud

Revisions- og konuslentfirmaet PwC, der i en omfattende global undersøgelse viser, at digital musik udkonkurrerer fysisk, viser også, at markedet for live-musik stagnerer herhjemme. Den udvikling kan være svær at tro, set i lyset af udsolgte billetter til Roskilde Festival og Smukfest ­– for ikke at nævne 2016’s store og udsolgte koncerter med navne som Coldplay og Bruce Springsteen.

Men sagen er dog den, at vækstkurven inden for live-musik er blevet fladere de seneste tre år. I 2015 havde de danske live-musikscener en omsætning på 1,7 milliarder kroner, og PwC spår nu, at omsætningen vil falde med 0,9 procent de næste fire år. I 2020 vil den samlede omsætning være faldet til 1,6 milliarder kroner.

Leif Ulbæk Jensen, der er partner i PwC og ekspert i underholdnings- og medieindustrien, mener, at markedet for live-musik er mættet.


”Danmark har fortsat en meget levende musikscene med mange festivaler og enkeltstående koncerter med internationale store navne, og indenfor 14 dage kan man både opleve Bruce Springsteen og Coldplay. Til Roskilde Festival alene blev der solgt 100.000 billetter i år, og der blev afholdt over 184 koncerter i løbet af festivalen. Men generelt udgør live-musikken et mættet marked, som forventes at flade ud i de kommende år,” siger Leif Ulbæk Jensen.

 

Markedet for live-musik vokser i nabolandene


Hos andre nordiske lande ser det anderledes ud for live-musikken. PwC forventer at se en positiv vækst hos både Norge og Tyskland, og den svenske musikscene vil formentlig opleve en årlig vækst på fem procent.

”Det er de svenske eksperters bedste bud på en prognose efter at have set på markedet for live-musik i forhold til antallet af koncerter, priser, befolkningsudvikling og økonomi i Sverige,” siger Leif Ulbæk Jensen.

Globalt set forventes live-musikkens samlede omsætning årligt at vokse med tre procent, anslår PwC. De har sammenregnet alle analyser fra de 54 lande, der har bidraget med informationer til PwC’s årlige Global Entertainment and Media Outlook-undersøgelse. Prognosen er dermed et resultat af de internationale data, som PwC sammenregner.


”For eksempel, hvis du kigger på Danmark, hvor vækstkurven for live-musik stort set er flad, så forventes Sverige at have en fremgang på fem procent, mens andre lande kan opleve tilbagegang. Væksttallene bliver lagt sammen, hvilket giver totalvirkningen på hele verdenen. Det er sådan, vi laver prognoserne,” forklarer Leif Ulbæk Jensen.

ANNONCE