DR præsenterer ny musikhandlingsplan, der skal skabe bedre muligheder for danske artister
Billedet: Manden bag "Marilyn", den mest spillede danske sang på P3 sidste år, Patrick Dorgan
DR har søsat ti initiativer, der skal styrke dansk musik.
Dette sker på baggrund af den udvikling, der er sket indenfor de seneste år. Danskernes musikforbrug har nemlig ændret sig. I dag finder størstedelen deres musik på store internationale streamningtjenester, og ikke mindst YouTube.
På baggrund af den udvikling er DR nu kommet med en ny handlingsplan ”Nye veje for musikken”, hvis overordnede mål at sætte et større fokus på dansk musik og skabe en bedre digital musikformidling.
”Udfordringen er at modstå, at det danske drukner i den store, internationale YouTube-suppe. Vi er en lille nation, og i DR tager vi det meget alvorligt at forsøge at styrke den særlige danske lyd og musikscene – uden at være drevet af kommercielle interesser. Ligesom vi gør med eksempelvis dansk drama,” udtaler DR’s Radiochef, Gustav Lützhøft til dr.dk.
Planen betyder blandt andet en større satsning på dr.dk, hvor der vil komme en udbygning af DR Output og artikler, hvor radioværter kan dele deres viden om dansk musik. DR vil også sørge for, at der bliver spillet mere dansk musik på deres to største radiokanaler, P3 og P4, samt lancerer en række af musik-podcasts til særligt musikinteresserede.
De nye initiativer har indtil videre skabt en noget beskeden begejstring blandt de danske musikorganisationer. DR bliver rost for at være lydhør under tilblivelsen af musikplanen, men samtidigt kritiseres DR for, at indholdet i initiativerne er vagt.
Susi Hyldgaard, formand for DJBFA, en organisation for komponister og sangskrivere, har balndt andet udtalt til Jyllands-Posten:
”Når jeg nu ser de 10 initiativer, kan jeg konstatere, at de ikke har ret meget tøj på. Det er ikke særligt konkret, hvad der står, og derfor kan det virke som en tynd kop te,” siger Susi Hyldgaard, og tilføjer: ”Heldigvis skal vi mødes i DR til nye workshops, og så kan man håbe, at initiativerne vil have tøj på – og det rigtige tøj på.”
Også formand i Dansk Artist Forbund, Lene Brostrøm, savner, at de ti initiativer er mere konkrete:
”Overordnet lyder det meget godt, men der mangler substans. Blandt andet vil DR styrke musiktilbuddet på de digitale platforme, men det er stadig uklart, hvad det konkret betyder,” udtaler hun til DR.
De ti musikinitiativer lyder:
1. Digitalt univers på dr.dk med musikoplevelser i lyd og video.
2. Øget fokus på dansk musik på P3 og P4.
3. Flere unikke optagelser af levende dansk musik.
4. Styrket originale musiktilbud til yngre brugere på DR3 og P3 med fokus på historier om danske musikere.
5. Mangfoldigt musikvalg og bedre koordinering af musikken på tværs af radiokanalerne.
6. Mere originalt musikindhold på alle platforme, som brugerne ikke finder andre steder.
7. Nye podcasts til musikinteresserede.
8. Mere dialog med dansk musikliv og nye samarbejdsmuligheder.
9. Flere musikoplevelser til børn.
10. Ny dirigentskal for unge.