x

Danish DeeJay Awards: Vi sagsøger Club Awards

Danish DeeJay Awards: Vi sagsøger Club Awards

I de senere år er den danske dj-scene blevet hyldet med to prisshows, Club Awards og Danish DeeJay Awards. Club Awards bliver arrangeret af blandt andet tidligere medarbejdere på Danish DeeJay Awards, og i år bliver de to shows afholdt samme dag, påskesøndag den 16. april, i henholdsvis Valby Hallen og Amager Bio.
 
Nu retter bagmanden for Danish DeeJay Awards, Morten Brønnum, imidlertid et hårdt angreb mod Club Awards.
 
Rettighedshaveren bag Danish DeeJay Awards (DDJA), MB Events, har ifølge en pressemeddelelse bedt selskabets advokat om at stævne personerne bag Club Awards for "en lang række grove overtrædelser af både ophavsretsloven og markedsføringsloven."
 
Arrangørerne af Club Awards udtaler dog, at man endnu ikke har modtaget nogen stævning, og at de derfor endnu ikke har ret mange kommentarer – du kan læse deres udtalelse nedenfor.
 
DDJA: Club Awards har misbrugt og kopieret vores materiale
 
DDJA og firmaets advokat vurderer ifølge en pressemeddelelse, at "Club Awards i stor stil har misbrugt og kopieret DDJA’s materiale – herunder sponsormateriale, promotionvideo, slogans og lignende – i forbindelse med afholdelsen af deres egen prisuddeling. Herudover har Club Awards, via deres PR-bureau, Promote It, udgivet sig for at være "en udspringer af DDJA" og derved forsøgt at opnå goodwill på DDJA’s etablerede brand. Dette er sket ved henvendelser til blandt andet Danmarks Radio og TV2."
 
De stævnede firmaer samt folkene bag er ifølge DDJA: Wonder Why ApS, der afviklede Club Awards 2016, med ejerkredsen Julian Passarge (direktør), Frans Verner Lindell, Barkowski Holding ApS (Patrick Jan Barkowski) samt Skytune Holding ApS (Ulrich Gress Andersen), der er hovedejer. I år meddeles det, at Club Awards afvikles af det nyoprettede søsterselskab, Driftselskab for CA ApS med Patrick Jan Barkowski som eneejer og direktør. 
 
– DDJA har intet imod konkurrence, men det vi her ser er en grov krænkelse af DDJAs rettigheder. 
Samtidig er vi dybt uforstående over den mangel på professionalisme, mangel på respekt og mangel på forretningsetik, som vi oplever blandt personerne bag Club Awards, hvoraf de fleste har tidligere har været involverede i DDJA. Vi afbrød i 2014 og 2015, af samme årsager, samarbejdet med disse folk, udtaler DDJAs stifter og arrangør, Morten Brønnum. 
 
DDJA har eksisteret siden 2001. Prisuddelingen bakkes op af Dansk Musiker Forbund og Dansk Artist Forbund, der begge er repræsenteret i hovedjuryen.
 
Klik HER for at se PDF med en række eksempler på, hvordan Club Awards ifølge DDJA "i stor stil har misbrugt og kopieret DDJA’s materiale".
 
Mange af de folk, der står bag Club Awards, har som nævnt været tilknyttet DDJA, og der bruges informationer i Club Awards-regi, som ifølge DDJA kun kan stamme fra DDJA.
 
Som nævnt ovenfor finder Club Awards og DDJA sted samme dato, nemlig den 16. april, påskesøndag, hvor DDJA har været afholdt i en årrække – dog ikke i årene 2014, 2015 og 2016, og det er altså første gang i fire år, at DDJA bliver afholdt påskesøndag.
 
– Det er noget rod, og man kan kun spekulere i deres motiver ved at lægge det på præcis samme aften, velvidende at DDJA kun i særtilfælde fraviger denne dato. Men det betyder, at branchen, publikum og sponsorer bliver taget som gidsler. Vi er af den klare opfattelse, at det jo burde være en festaften, hvor hele branchen står samlet og sammen hylder nattens helte for årets store præstationer, og branchens legender, siger Morten Brønnum.
 
– En del af musikbranchen kan godt se, at Club Awards er en kopi, nogle vælger måske at lukke øjnene for det, og andre er ikke rigtigt klar over det. Der er en del artister, dj's og klubber, der er nominerede begge steder – og specielt disse sættes virkeligt i en specielt skidt situation den 16. april, fortsætter han.
 
Men det er jo fire år siden, DDJA har været afholdt påskesøndag, Morten Brønnum?
 
– Set i lyset af alt det andet, som vi har fremlagt i sagen, så er datoen nok noget af det, Club Awards mindst skal bekymre sig om at forklare. Men datoen er bare en lille brik i at vise, at Club Awards ikke kan tænke mange selvstændige tanker og har kopieret DDJA groft. Påskesøndag er DDJAs topprioritet og har været det i mange, mange år. Vi valgte af praktiske og økonomiske årsager at flytte det fra Ballerup Super Arena til Øksnehallen, og der kunne vi desværre ikke få påskesøndag i 2014 og 2015, selvom vi prøvede at lave samarbejde med det E-sports-arrangement, der sluttede lørdag aften i hallen, men logistikken kunne desværre ikke gå op, da de voksede kraftigt. Dette ved folkene fra Club Awards så udmærket godt, da en af dem deltog i møder om det.
 
– Og i 2016 valgte jeg så, på opfordringer fra mange, at flytte det til Aarhus i samarbejde med Spot, men er i år tilbage på påskesøndag og i Amager Bio, hvor det hele startede i 2001. Vi var endda ude i medierne, før Club Awards lancerede deres, og har ikke behøvet at orientere branchen før, da de jo som regel forventer, DDJA er påskesøndag. Påskesøndag og DDJA er en rigtig god tradition, og vi er meget glade for, at den er tilbage igen. 
 
 
Club Awards: Vi har ikke hørt noget
 
Club Awards afviser kritikken. En af arrangørerne, Patrick Barkowski, udtaler:
 
”Manden bag DDJA har igennem de seneste 4-5 måneder varslet både sagsanlæg og fogedforbud over for Club Awards 2017. Vi kan imidlertid oplyse, at vi ikke har modtaget hverken stævning eller forbudsbegæring, og vi ønsker derfor ikke at forholde os til dette.
 
Uanset ovenstående vil vi gerne understrege, at vi ikke er bekendt med den påstående brugsret til at afholde awardshow påskesøndag. Vi er ikke bekendt med en sådan aftale og vil i den forbindelse gøre opmærksom på, at DDJA i de seneste 4 år – i henhold til vores oplysninger – kun er blevet afholdt påskesøndag én enkelt gang, senest i 2013.
 
Vi var ikke bekendte med, at DDJA i år ville afholdes påskesøndag, og under forberedelserne af Club Awards 2017 er vi på intet tidspunkt fra hverken musik- eller bookingbranchen blevet gjort opmærksom på et tidsmæssigt sammenfald.
 
Vi beklager den uro, som måtte opstå hos folk i den danske musikbranche, hos vore sponsorer og øvrige samarbejdspartnere som følge af udtalelserne fra DDJA. Vi har på baggrund af dagens oplysninger overgivet den videre behandling af sagen til vores advokat, som vil forestå den fremtidige dialog med DDJA.”
 

Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA