Nyhed

Music Days-talsmand: Konceptet viste sig levedygtigt for os

GAFFA har talt med Poul Martin Bonde om tilfredshed med arrangementet, mulige forbedringer, og om konceptet lever videre til næste år

GAFFA har talt med talsmanden for Music Days – Poul Martin Bonde – om tilfredshed med arrangementet, mulige forbedringer, og om Music Days kommer igen næste år.

Music Days, som GAFFA-Prisen også var en del af, blev afviklet i det nye kulturhus Odeon i Odense hen over weekenden 10.-12. marts for første gang. Hovedfokus på Music Days var såkaldte artists talks med kunstnere som Franz Beckerlee, Kasper Eistrup, Folkeklubben, Tina Dickow, Dizzy Mizz Lizzy (billedet), Steffen Brandt, Magtens Korridorer, Julie Maria og mange flere.

Hvordan synes I selv, Music Days er gået?
Langt hen ad vejen er vi glade – det er der ingen tvivl om. Det gælder både det indholds- og afviklingsmæssige. Vi havde selvfølgelig håbet på flere folk både fredag og specielt søndag, men det er nogle af de ting, som vi skal sætte os ned og snakke om i den kommende tid.


Hvor mange har købt billet?
Det har vi ikke overblik over nu og her. Vi kan ikke give nogle præcise tal på nuværende tidspunkt. Billetterne er blevet solgt fra forskellige steder, så det er svært at sige. Hvis man skulle komme med et gæt, ville det ligge omkring 1000 besøgende om lørdagen, og så færre de andre dage.

Giver det overskud eller underskud?
Det giver helt sikkert ikke overskud, men det havde vi heller ikke nødvendigvis regnet med. Vi havde håbet på flere mennesker, men det tager selvfølgelig noget tid at få etableret et helt nyt arrangement.

Kommer der Music Days igen næste år?
Lige nu evaluerer vi på hele arrangementet og håber på at kunne skabe forudsætningerne for at stable det på benene igen til næste år. Feedback fra publikum og medvirkende har været positiv, så det er da helt sikkert en grund til at forsøge at få det til at ske igen til næste år.


Hvad synes I selv kunne være gjort bedre?
Det er altid svært første gang, og vi var ramt af at rykke ind i et helt nyt [Odeon], som nærmest kun havde været åbent i en uges tid, inden vi åbnede dørene for Music Days. Derfor måtte vi bruge mange kræfter på logistikken, fordi vi ikke havde mere tid til at lære huset at kende. Men i lyset af dette synes vi, det er gået godt.

Flere gæster, vi talte med, syntes, der var for dårlig skiltning til artist talks og udstillinger – er I enige?
På grund af den nye bygning og den korte tid til forberedelse var det svært at skilte bedre. Men folk fandt frem, og vi havde guides til rådighed, hvis gæsterne var i tvivl. Det gjorde det selvfølgelig sværere, at vi også brugte bygningen ved siden af – og [Odeon] selv får forhåbentlig selv nogle erfaringer med at vise folk i de rigtige retninger.

Var der for lidt livemusik?
Arrangementet blev båret på de mange artist talks, og mange af artisterne havde eksempelvis et instrument med, så de kunne give et nummer. Vi havde også en del showcases fra vækstlaget. Men det skal alt sammen med i evalueringen af første år. Der var utrolig mange gode historier i musikkens verden, så den del af det var positiv. Hvordan det kan gøres endnu mere spændende, snakker vi om i den kommende tid. Der var også plads til publikum i mange talks, og det er vi super glade for.


Kommer det til at foregå i Odeon næste år?
Det vil vi gerne have det til, men alt er op til overvejelse lige nu. Hvordan får vi det til at lykkes? Hvordan tiltrækker vi flere folk? Vi har ikke en bundløs pose penge, så det skal hænge bedre sammen. Vi skal helt sikkert finde ud af, hvordan vi vækker en større interesse for Music Days – men selve konceptet viste sig levedygtigt for os.

Se hele GAFFAs omfattende dækning af Music Days via dette link.

ANNONCE