Nyhed

Metallica sammensætter deres sætlister ud fra Spotify-data

GAFFA.dk – alt om musik

Spotifys stifter har afsløret, at Metallica udtænker deres sætlister baseret på Spotify-data, reporterer Quartz.

Musikere ved i dag mere om deres fans og deres lyttevaner end nogensinde før. Blandt andet samler og deler streamingstjensten Spotify data til artisterne, så de får et bedre indblik i, hvad som hitter, og hvor det hitter mest.

"Du har et band som Metallica, som ændrer deres sætliste fra by til by ud fra Spotify-data, for at se hvilke sange der er mest populære i den pågældende by," udtaler Spotifys stifter og ejer Daniel Ek.


Videre tilføjer han: "Vi har aldrig før været på et tidspunkt, hvor du kan lave så mange velinformerede beslutninger og forstå dit publikum, så godt som artister kan i dag."

LÆS OGSÅ: Spotify lider milliontab

Denne udtalelse er dog endnu ikke blevet bekræftet af Metallica selv. Tidligere har Lars Ulrich udtalt til radiostationen, 97.9 Baltimore, at hver gang bandet vender tilbage til en by, kigger han tilbage på bandets tidligere koncerter, hvorefter han så ændrer mellem seks til otte af sangene i sætlisten, for at give publikum en ny og anderledes oplevelse. Derudover undersøger han også hvilke Metallica-sange, som bliver spillet i radioen i den pågældende by.

Metallica optager størstedelen af deres liveshows, hvor fans efterfølgende kan købe lydfilerne på livemetallica.com, hvilket gør det endnu mere afgørende, at hvert show er unikt.

Rockbandet udgav deres debutalbum for 35 år siden og har siden givet utallige af koncerter verden rundt. Senest, de gæstede Danmark var i Jyske Bank Boxen i marts. En koncert som GAFFA uddelte tre ud af seks stjerner til.


LÆS OGSÅ: Metalgiganterne kom ikke ud af boksen – eller ud i den

ANNONCE