GAFFA - 35 år i musikkens tjeneste
I dag fylder Spotify rundt. Den verdensomspændende streamingtjeneste blev lanceret for præcis 10 år siden i dag, og i anledningen skuer GAFFA tilbage på fem store begivenheder i musiktjenestens historie.
På kun et årti har den svenske streamingtjeneste vokset massivt og i processen ændret radikalt på måden, som vi forbruger og tænker musik på. Ifølge Spotify-statistik havde tjenesten 83 milioner betalende abonneneter i juni 2018. Et tal, der fortsat vokser støt hver kvartal, og som ikke tager højde for de mange brugere, der benytter tjenesten gratis – et tal der estimeres til at være omkring 100 millioner. Her er fem begivenheder på vejen mod musikstreamingtjenestens succes.
1. Udviklet som en modreaktion
Da Spotify endnu var en lille svensk start-up virksomhed i 2006, led musikbranchen under internettets muligheder for ulovlig fildeling. Administrerende direktør Daniel Ek arbejdede med Martin Lorentzon om en tjeneste som modreaktion på det stigende piratproblem, hvor sider som Bearshare, LimeWire og Napster hvert år kostede millioner for pladeselskaber og kunstnere.
2. Introduktion af playlister og "moods"
I 2013 udviklede Spotify et nyt tiltag til tjensten, hvor eksperter kategoriserede sange, ikke efter genre, men efter såkaldte "moods". Det tillod brugerne at afspille playlister tilpasset en bestemt aktivitet eller stemning, og i dag fylder denne lille ændring meget for måden, vi forbruger musik på. Klikker man ind under "genres and moods" kan man eksempelvis finde playlister som "Songs to sing in the car" eller "Peaceful piano" - begge med omkring 5 millioner følgere.
3. Kontrovers med artister
På trods af successen har Spotify også oplevet bump på vejen. Tag for eksempel situationen med Taylor Swift, som i 2014 trak sine sange ud fra Spotify og offentligt kritiserede streamingtjenesten for at betale sine kunstnere for lidt. Hun udtalte dengang til Yahoo: "Jeg er ikke villig til at bidrage med mit livs arbejde til et eksperiment, der ikke retfærdigt kompenserer producenter, artister og skabere af musik". Tre år senere vendte hun dog tilbage, og al hendes musik er i dag tilgængeligt på Spotify igen. Nogenlunde samme toner lød det fra Jay-Z i 2017, der også fjernede alt sin musik fra tjenesten, og som selv har startet konkurrenten Tidal.
4. Børsnotering
I april 2018 debuterede streamingtjenesten på børsen i New York gennem en såkaldt direkte børsnotering – den første af sin slags. Som følge af den hastige udvikling og vækst valgte Daniel Ek og Martin Lorentzon at notere virksomheden, hvor markedsværdien i april blev sat til 26,5 milliarder dollars, svarende til omkring 175 milliarder danske kroner. Det betyder, at de to herrer i spidsen hver er over 10 milliarder kroner værd, hvilket gør dem til nogle af Sveriges rigeste.
5. Spotfy For Podcasters
Selvom Spotify efterhånden er blevet en veletableret virksomhed, er den stadig ikke færdig med at fornye sig og tilpasse sig nye trends. Den 3. oktober udvidede virksomheden nemlig sit katalog og lancerede Spotify For Podcasters – en platform, der gør et hav af forskellige podcasts nemt tilgængeligt for de flere millioner af brugere verden over. Platformen vil endvidere beregne en statistik til podcasters med lyttertal samt demografisk og geografisk information om deres lyttere.