Anonym technostjerne til København

Anonym technostjerne til København

Der sker altid udvikling i techno og elektronisk musik, nogle gange nye genrer eller hybrider, andre gange mere underspillede evolutioner. En af de tendenser, der fylder medier og dansegulve for tiden, er sammenkoblingen af EBM og techno. ”EBM” står for Electronic Body Music og er en betegnelse, Ralf Hütter brugte til at betegne Kraftwerks egen musik med. Det blev senere samlet op af Front 242, og derefter blev det genrebetegnelsen for den type industrial, som de står for. Kendetegnet ved sin kolde, maskuline og meget kropslige lyd med udgangspunkt i en solid bass synth, ofte rene lyde og masser af luft imellem dem i et alligevel sammenbidt udtryk.

Et klassisk eksempel – artiklen fortsætter under videoen:

Det er en genre, der ikke har haft stor indflydelse på resten af musikverdenen. Det er nemt at blive afskrækket af vokalerne og den helt firkantede tilgang til alt, som EBM virker til at have ved første øjekast. Der er bestemt flere lag i det, men det kræver nok, at man også nyder de fascistoide logoer, gumpetunge beats, gammeldags råbevokaler og det totale fravær af drops og 808’er og 909’er.

Og nu er det så flydt over i regulær techno. Uden læderet, parolerne, ikonografien og vokalerne, men med en effektiv og maskinel techno, der fremstår både abstrakt og ekstremt fysisk samtidigt. Med producere som Tzusing, Phase Fatale, Codex Empire og ikke mindst franske I Hate Models i spidsen. Man ser store tendens-artikler på sites og i magasiner verden over, clubberne i Europa flyder over med det, og der kommer vanvittige plader, der forfiner og forandrer udtrykket. Og den 7. december spiller I Hate Models på Culture Box.

Det bliver en aften af abstrakt stål, når den anonyme franskmand for første gang spiller i Danmark.  Gemt bag en bandana og massiv techno har den unge knægt spillet en række af de største europæiske klubber i år, men er først nu kommet til Danmark. Det er noget lidt andet end, hvad Culture Box ellers står for, og er et led i en nyere bookingpolitik, hvor stedet prøver at komme lidt mere rundt i de elektroniske genrer, end de ellers har været kendt for. Og denne gang er det så den mere industrielle lyd, der får plads i de store baskabinetter.

Varm op med "Daydream":

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA