GAFFA – Alt om musik
Tre dage. Ti koncerter om dagen. Branchesnak, fisk og fadøl fra byens barer og madmarkeder har sat sig i kroppen. by:Larm og den iskolde pallette af kulturelle lækkerier, som festivalen omfavner, har efterladt uforglemmelige indtryk. Jeg er taget tilbage til Danmark med en genbekræftet optimisme om fremtidens musik. Fremtiden ser lys ud. Det eksperimenterende dominerer, og det originale overbeviser. Der er håb for det skæve. Jeg er vendt hjem fra by:Larm, og jeg er blevet klogere. Her er tre ting, der gjorde størst indtryk.
Norge tager kontrollen
Blandt de mest fremtrædende indtryk fra sidste år var, hvordan Danmark var i spidsen med de mest bemærkelsesværdige optrædener. Jada over Barselona til Farveblind og De Underjordiske placerede sig på toppen af årets største oplevelser, men i år blev tallerkenen vendt en omgang. Lynhurtigt blev jeg overbevist af det solide talent, der ligger og florerer i Norges vækstlag. Moyka hørte til mine første oplevelser på festivalen, der trygt har sat sig fast i erindringen, men hvor overraskelserne var størst, var hos Brenn., TØFL og Pom Poko, der understregede, hvordan musik er en energiudladning. For slet ikke at nævne Girl In Red, der med titlen som Årets Stjerneskudd er hastigt på vej mod det store udland.
Lige ud af Leftfield
by:Larm har det med at præsentere kommende verdensstjerner, der er lige på nippet til at breake. De gjorde det sidste år med Lewis Capaldi, og i år trak festivalen Georgia ind fra Londons klubscene. Hendes far er medlem af de britiske elektroniske pionerer i Leftfield, så det er ikke så overraskende, at hun har valgt at gå musikkens vej. Men frem for rendyrkede elektroniske lydbilleder smider Georgia lidt Kate Bush ned i gryden, der resulterer i en gennemført og insisterende selvstændighed, fremført af en kvinde, der fra begyndelsen har taget den musikalske styring. Georgias liveshows er en direkte cementering af hendes selvstændighed, hvor hun egenhændigt tager fuld kontrol over sit detaljerede lydunivers.
Originalitet frem for formler
Festivalen var i år lidt mere ung, end den plejer at være. Årsagen kunne være, at festivalen har behov for at få fat i Oslos ungdom og af den grund booker flere popartister, der er klar til at ryge direkte ind på NRK P3. Men selvom Danmark var solidt repræsenteret på popfladen, og både Sverige og Norge havde sit at byde ind med på den front, var det bands som Brenn., TØFL og Pom Poko, der løb med sejren. Her har vi to bands, der gør noget, ingen andre har gjort. Tænk engang, at kiksede badetøfler og bare stikkelsbærben kan være sagen.
Men Danmark var ikke helt uden repræsentanter, selvom den danske industri tilsyneladende leder ihærdigt efter det nye pophåb. DIY-kulturen var taget med fra København, hvor The Entrepreneurs og Motorique hurtigt fik bevæget sig i front blandt festivalens stærkeste oplevelser. Verkstedet og Krøsset dryppede af kropsvæsker, mens musikkens intensitet satte sig fast i kroppene.