x

Billboard ændrer regler for opgørelse af salgstal

Billboard ændrer regler for opgørelse af salgstal

I fremtiden bliver album og sange, der er solgt som del af en pakkeløsning med eksempelvis koncertbilletter eller merchandise, ikke talt med hos den amerikanske hitliste Billboard. 

Navne som Tyler, The Creator og Justin Bieber har benyttet sig af det. 

Den amerikanske hitliste Billboard vil holde op med at medregne salget af såkaldte album og merchandise bundles, når der udregnes salgstal til hitlisterne Billboard 200 og Hot 100, skriver Billboard selv.

Billboard 200 er listen over mest sælgende albums i USA, og Billboard Hot 100 er listen over mest populære singler.

Bundling er en form for pakkesalg, hvor man smider et download af et album eller en single oven i købet af eksempelvis merchandise eller koncertbilletter. Det sker blandt andet for at booste kunstnerens pladesalg i en tid, hvor prisen på indspillet musik er lavere end nogensinde grundet streamingens magt. 

Ifølge de nye regler skal albummet eller singlen kun tælles med, hvis det tilbydes som et tilkøb, som forbrugeren kan vælge til eller fra. 

LÆS OGSÅ: Syv danske navne, der har ligget i amerikansk top 20

Derudover vil digitale downloads, som tilbydes i forbindelse med salg af fysiske eksemplarer – såsom vinyler og cd'er, der sendes på et senere tidspunkt – frem over ikke tælle som digitale salg. Ifølge Billboard har blandt andre Justin Bieber, Ariana Grande og Tekashi 6ix9ine benyttet sig at denne taktik for at fremme deres hitlisteplaceringer.

Mere præcist billede

Billboard ændrer reglerne at give et mere præcist billede af musikkens popularitet, skriver de i en udtalelse:

"De nye retningslinjer vil sikre, at placeringer på Billboards lister mere præcist afspejler forbrugernes bevidste valg og gøre det mere fair for alle artister."

Reglerne har tidligere vakt megen opsigt blandt flere artister, der har beskyldt hinanden for at manipulere med deres tal. Blandt andre har Nicki Minaj anklaget Travis Scott for at stjæle førstepladsen på Billboard 200 – fra hendes eget album Queen – ved hjælp af bundling med Astroworld i 2018. 

DJ Khaled sagsøgte sidste år Billboard for ikke at tælle eksemplarer af albummet Father of Asahd solgt i et "energy drink bundle" med i opgørelsen over mest solgte album. Ifølge Khaled kostede det ham førstepladsen på hitlisten til Tyler, The Creator. Der i øvrigt selv er blevet beskyldt for manipulation ved at bundle albummet IGOR med merchandise såsom skilte og tøj. 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA