x

MySpace åbner MySpace Music

MySpace åbner MySpace Music

Det sociale netværk MySpace lancerer i dag MySpace Music i USA, en ny musiktjeneste med en ny musikafspiller og nye playlist-funktioner, der gør det muligt for artister at tilbyde alle deres udgivelser til gratis streaming og digitalt salg.

MySpace Music implementeres nu over resten af verden i løbet af de kommende måneder og kommer til Danmark i begyndelsen af 2009.

MySpace har lavet aftaler med verdens fire multinationale pladeselskaber – Universal, Sony BMG, EMI og Warner – samt med The Orchard, der har specialiseret sig i at udgive musik fra uafhængige pladelselskaber digitalt.

Man kan derfor streame hele disse selskabers respektive kataloger gratis og downloade dem i DRM-fri mp3-versioner mod betaling. (DRM står for digital rights management og er en kopisikring, som har givet anledning til stor kritik, idet det ofte volder visse problemer at spille DRM-sikrede musikfiler på visse typer afspillere.) Med andre ord kan man streame og downloade en stor del af verdens musikudbud.

Ifølge MySpace Danmarks chef, Mikkel Bagger, kommer udbuddet af musik på MySpace til at ligge på linje med TDC’s Play

MySpace Music bliver reklamefinansieret, og de første hovedsponosorer er McDonald’s, Sony Pictures, forsikringsselskabet State Farm og Toyota.

I første omgang er det altså kun MySpace-brugere i USA, der kan benytte sig af denne nye service, men MySpace breder sig ud over verden og indtager Danmark i begyndelsen af 2009.

MySpace


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA