GAFFA.dk - Alt om musik
Illustration: Søren Karstensen
Han var en farverig ener, der formåede at gøre sin musik til en bevægelse. Han var et musikalsk geni, der kunne spille lige op med Parliament/Funkadelic og rappe side om side med Big Pun og KRS-One. Han gav Tupac en hestesko mod stjernerne, og med “The Humpty Dance” leverede han et af hiphoppens skøreste, sjoveste og mest funky numre. Nogensinde. Nu er hiphoppens skæveste indslag, Gregory Edward Jacobs, bedre kendt som Shock G fra Digital Underground ikke mere.
Funky rødder fører til Oakland
Gregory Edward Jacobs bliver født i Brooklyn i 1963. Hans formative år tilbringes dels i Florida, dels i New York, hvor han tidligt lader sin musikalske interesse falde over trommerne. Han vinder sågar en talentkonkurrence som trommeslager, men da hiphoppen skyller ind over byen, skifter han trommesættet ud med et sæt pladespillere. Han får et job som dj på en radiostation, og inspireret af musikalske helte som George Clinton fra Parliament/Funkadelic og Prince kaster han sig over et væld af funky instrumenter, særligt keyboards.
Det er dog, da han i slutfirserne flytter til Oakland, Californien, at der kommer skub i karrieren for alvor. Her samler han det, der skal blive Digital Underground, hvor han selv er frontrapper og hovedproducer under navnet Shock G. Digital Underground udgiver debutsinglen “Underwater Rimes” i 1988.
Digital Underground gjorde lige, hvad de ville
Gruppens farverige musikalske udtryk skinner allerede igennem på opfølgeren “Doowutchalike” fra 1989. Med et væld af p-funk-samples er sangen en stor hedonistisk hyldest til at gøre det, man vil. Mens grupper som NWA og EPMD også samplede George Clinton, gav de hans musik en hård kant. Digital Underground videreførte p-funkens feststemning i hiphoppen uden undskyldninger og ofte med håndspillede udvidelser.
Den legendariske musikjournalist Niels “Fez” Pedersen interviewede Digital Underground i 1989, da gruppen besøgte København og Aarhus til et par sagnomspundne, småtbesøgte koncerter. Her fortæller de om nummeret:
”Yeah, ”Doowutchyalike” var en legestue. Det er en af de få Digital Underground-sange, hvor alle medvirker og siger noget. Vi har Piano Man fra Detroit. Mig selv fra Tampa, Florida. Shock-G er fra New York. DJ Fuze og Money B fra Oakland og Chopmaster J er fra Berkley. Schmoovy-Schmoov fra Alabama. Jeg satte dem sammen og sagde: Gør hvad I vil!”.
Manden bag Humpty Hump-næsen
Der optræder desuden en spændende gæst på “Doowutchalike”, nemlig Humpty Hump, en rapper iført en gigantisk Grouch Marx-næse med et sjovt, nasalt flow, der kan minde om Kermit fra Muppet Show med dyb stemme.
Da Humpty Hump får sit eget solonummer “Humpty Dance”, er det store kommercielle gennembrud sikret. Nummeret tager på en gang afstand fra den hårde gangstarap samt tidens polerede poprap. Over en af de mest medrivende, funky produktioner i hiphophistorien leverer Humpty opskriften på dansen, hvor man kommer til at ligne MC Hammer på crack, mens han beretter om at knalde på toilettet på Burger King.
På det tidspunkt er det de færreste der ved, at Humpty Hump i virkeligheden er Shock G i forklædning. Det hele går op i en højere enhed i gruppenummeret “We’re All In The Same Gang”, hvor Shock G og Humpty Hump sammen leverer et forrygende vers mod vold, hvor de konstant skiftes til at rappe. Til koncerter optræder de ofte sammen, med Shock G’s lillebror som stand-in, og den dag i dag kan man stadig overraske fans med hvem, der gemte sig bag næsen.
Tupacs hestesko mod stjernerne
Hvor Humpty Hump blot var et Shock G alterego, ligesom Piano Man og MC Blowfish, var der dog også andre, ægte medlemmer af Digital Underground. Et af dem er Tupac Shakur. Mange giver Digital Underground kredit for at have opdaget den senere berømte og berygtede rapper, men ifølge Shock G er det omvendt; det er Tupac, der opdager Digital Underground og presser på for at blive del af gruppen. Han optræder første gang med otte korte takter på “Same Song”, der også fremføres i horrorkomedien “Nothing But Trouble”, og da Tupac skal lanceres som solokunstner, er det med Shock G som producer på flere numre, blandt andet gennembruddet “I Get Around”.
For Shock G er det musikalsk adspredelse at lave musik med Tupac, der har et hårdere, mere gadeorienteret udtryk. Han beskriver, at det giver ham mulighed for at producere i den New York-stil, han kender fra sin ungdom. Han får desuden mulighed for at arbejde sammen med sine musikalske helte George Clinton og Prince samt nyere kunstnere som Da Luniz og Murs.
Festen bliver for voldsom
Som så mange andre i musikverdenen lever han med et misbrug af stoffer. I interviews har han med snert af galgenhumor fortalt, hvordan han kommer til at sende et beat til Tupac, der faktisk var en genindspilning af et Prince-nummer. Det er ikke meningen, Tupac skal have produktionen, der senere bliver til “Fuck The World” på “Me Against The World”-albummet, men Shock G har taget for meget ecstasy.
Han bliver ved at udgive musik med Digital Underground, og det bliver til hele seks album. Han bliver dog i stigende grad frustreret over musikindustrien, hvor pladeselskabet kræver, at han skal have karakteren Humpty Hump med som kunstner på så mange numre som muligt og endda nægter at udsende singler, med mindre Shock G indspiller vers som Hump.
Shock G udgiver sit sidste album, “Fear of a Mixed Planet” som solist i 2004, og til trods for dets åbenlyse musikalske kvaliteter bliver det forbigået i stilhed af de fleste. Det ændrer dog ikke på, at han som musikalsk multitalent stadig hyldes bredt for sine genialiteter.
Et musikalsk geni takker af
Da Gregory “Shock G” Edward Jacobs dør den 22. april 2021, modtages nyheden med sorg i hiphopverdenen. Alle fra Snoop Dogg og Ice Cube til Grandmaster Flash og den legendariske bassist Bootsy Collins sender hilserner på de sociale medier. Fra familien lyder det, at Shock G snarere end sorg vil mindes med fest og glæde. Det har han om nogen repræsenteret.
Som afsked kan man passende nyde hans knivskarpe analyse af først Notorious BIG og derefter vennen Tupacs inspirationskilder. Det siger alt om hans evne til tænke skævt og klart på en gang:
Shock G har lagt mikrofonen og næsen, men hans næse for funk i alle afskygninger lever videre.
Hvil i fred
Gregory "Shock G" Edward Jacobs 1963-2021