x

VOXMETER: Her er danskernes informationskilder til musik

VOXMETER: Her er danskernes informationskilder til musik

Vi får i højere grad end tidligere vores musik-updates fra anmeldelser

Analysebureauet Voxmeter har lavet en undersøgelse af, hvorfra danskerne får deres information om musik. Informanterne er blevet adspurgt i april sidste år og igen i april i år. 

Resultaterne bygger på svar fra 7.109 nationalt repræsentative deltagere, der er blevet stillet spørgsmålet "Hvilke informationskilder bruger du til at finde information om ny musik?"

Som svarmuligheder fik man “Venner og bekendte”, “Sociale medier”, “Radioprogrammer”, “Tv-programmer”, “Musikanmeldelser”, “Avisartikler”, "Streamingtjenester", "Ugeblade og magasiner", "Dokumentarfilm", "Spillesteder", "Andet" og "Ingen af disse". Der er +/- 1,16 procent statistisk usikkerhed, og man kunne godt angive flere kategorier som svar.

Som nævnt er der udspurgt repræsentativt udvalgte deltagere, og derfor er folk blevet spurgt, uanset hvor musikinteresserede de har angivet at være.

Kategorien ‘’Musikanmeldelser’’ er den, der er steget næstmest ud af de seks kategorier, og hele 9,5 procent flere af de adspurgte end sidste år fortæller, at musikanmeldelser er deres informationskilde ‒ hvilket naturligvis glæder os på GAFFA. I alt 20 procent har angivet musikanmeldelser som informationskilde til musik i april 2021 mod 18,3 procent i april 2020.

Kategorien ‘’Venner og bekendte’’ er faldet med 0,7 procent siden sidste år og er faktisk den eneste, der ikke viser en stigning. Det forekommer umiddelbart logisk nok, eftersom netop social omgang med venner og bekendte har været en begrænset mulighed det sidste års tid, hvor social afstand, karantæne og hjemsendelse har været en realitet. Kategorien er dog den, der ligger næsthøjest, hvor i alt 48,7 procent har angivet "venner og bekendte" som kilde til musikinformation i april 2021 mod 49,1 procent i april 2020.

Kategorien ‘’Sociale medier’’ kunne man derfor af samme årsag tænke var den, der var steget allermest, men faktisk er den kun steget med 0,9 procent. I alt 44,9 procent har angivet sociale medier som informationskilde til musik i april 2021 mod 44,5 procent i april 2020.

Kategorien ‘’Radioprogrammer’’ er heller ikke blevet særligt meget mere populær som inspirationskilde, end den var for et år siden og er kun steget med 4,7 procent. Det er dog mere end den ovenstående kategori og derfor ikke helt dårligt ‒ sociale mediers magt og indflydelse taget i betragtning. Kategorien ligger desuden højest med i alt 57,5 procent i april 2021 mod 54,9 procent i april 2020. Hovedparten af de adspurgte angiver dermed radioprogrammer som deres kilde til musikinformation.

Kategorien ‘’Tv-programmer’’ er steget hele 8,9 procent. Med det stigende antal streamingplatforme til film og serier, og den deraf større grad af tilgængelighed, har tv-programmerne haft rig mulighed for at berige danskerne med ny musik. I alt 26,7 procent har angivet tv-programmer medier som informationskilde til musik i april 2021 mod 24,5 procent i april 2020.

Kategorien ‘’Avisartikler’’ har haft den allerstørste stigning siden sidste år, med en solid førsteplads af en 20,1 procents stigning – måske grundet den meget skærmtid under pandemien. I alt 17 procent har angivet avisartikler som informationskilde til musik i april 2021 mod 14,2 procent i april 2020.

Læs også: Nyt samarbejde vil rekruttere non-binære, transpersoner og kvinder til musikproduktion 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA