Nyhed

Spotify vil gerne åbne i Danmark

Folkene bag streaming-tjenesten afslørede til New Media Days, at de gerne vil lancere deres tjeneste i Danmark i år

Den svenske streaming-tjeneste Spotify, der lige nu giver brugere i Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Frankrig og Spanien mulighed for gratis at lytte til musik, modtog i går mandag 16. november New Media Days-prisen til New Media Days-konferencen i DR Byen. Ved den lejlighed afslørede folkene bag, at de har planer om at lancere deres service her i landet inden året er omme.

Meldingen kom i en videobesked, der blev afspillet, efter Spotify var blevet afsløret som vindere, men ifølge Business.dk er der endnu ikke blevet lavet en aftale med organisationerne Koda og Gramex, hvilket er nødvendigt, for at Spotify kan åbne i Danmark.

Til Business.dk siger vicedirektør i Koda, Martin Gormsen, om mulighederne for en lancering af Spotify i Danmark i år:


"Jeg kan bekræfte, at vi har været i dialog med Spotify, og at det ikke er mundet ud i en aftale. Om det er årsagen til, at de ikke er i Danmark, ved jeg ikke. Det kan også være, de prioriterer andre territorier i øjeblikket".

Han fortæller desuden, at man fra Kodas side vurderer, at streamingbaserede tjenester har en fremtid for sig, og at man hos Koda har lavet aftaler med en række andre tjenester, der snart lanceres herhjemme. Hvilke der her er tale om, og hvornår de lanceres bliver dog ikke nærmere præciseret.

Spotify blev lanceret i Sverige i oktober 2008 og har siden bredt sig til yderligere fem lande, hvor brugerne gratis kan lytte til streamet musik, eller betale for et medlemskab og på den måde undgå reklamer, der flettes ind i streamen hver halve time.

ANNONCE