x

GAFFA besøgte Primavera Sound

GAFFA besøgte Primavera Sound

GAFFA besøgte op til weekenden den store Primavera Sound-festival i Barcelona og har skrevet en længere reportage derfra.

Line-uppet på årets udgave af Primavera Sound fortæller en historie om en festival, der favner bredt inden for alternativ pop og rock med en særlig kærlighed for betydningsfulde figurer i musikhistorien (med Neu!, Wire, Pixies og Pavement (billedet)) og imødekommer også et ungt indiesegment. Gæsterne er dedikerede, og musikerne elsker at spille her. Det bringer os frem til festivalens største problem, som affødt af programmets kvalitet på tre kompakte dage. Man bliver tvunget til at nedprioritere hypede og/eller supergode bands, i dette tilfælde Wilco, Beach House, The Antlers, The XX, Low osv.

Scenerne, der ligger på et asfalteret havneområde, har sigende navne efter sponsorerne Ray-Ban, Vice, Pitchfork, ATP (hipsteralarm!) og hovedscenen efter ølproducenten San Miguel. To af amfiscenerne har i øvrigt udsigt over Middelhavet. Mens barerne har gavmilde øl- og drinkspriser (introducerer Europas stærkeste Jack Daniels y Cola), så er publikum også væsentligt venligere og velsoignerede end på Roskilde, fordi man meget belejligt overnatter på hoteller og først møder på festivalpladsen klokken 18.

Den flotte roster står dog heller ikke tilbage for det faktum, at festivalen bliver holdt i Barcelona, et par kilometer fra centrum, i slutningen af maj måned, hvor vejret her i 2010 bød på solrige dage svarende til godt dansk midsommervejr. Festivalen gør det så nemt at være gæst, at man kan bruge alle sine kræfter på dét, der er vigtigt: Musik.

GAFFA har som nævnt besøgt festivalen og skrevet en stor reportage, som du kan læse her.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA