Nyhed

Snart ryger musiksalget op igen

Pladebranchen vender nedgang til indtjening gennem det digitale salg, forudsiger ny undersøgelse

I 2014 vil næsten halvdelen af alt musiksalg foregå digitalt, og det betyder, at det endelig ser lidt lysere ud for pladeselskaberne - i hvert fald dem i Vesteuropa. Det viser en ny undersøgelse, der forsøger at forudsige, hvordan markedet for indspillet musik vil opføre sig i løbet af de næste fire år.

Rapporten, som er foretaget af det verdensomspændende revisions- og rådgivningsfirma PriceWaterHouseCoopers og udkommer én gang om året, dækker musiksalg i hele verden. De tal, som viser, at 47 procent af musikken forventeligt snart vil ryge over den digitale disk, dækker ikke kun Danmark, men et stort geografisk område, der spænder over Europa, Mellemøsten og Afrika. Dog skriver folkene bag undersøgelsen, at kun det vesteuropæiske plademarked samlet set kommer til at nyde godt af det digitale salg, mens de andre markeder vil fortsætte den velkendte nedtur.

PwC har taget forskellige metoder i brug for at komme frem til deres forudsigelser. Blandt andet har firmaet kigget på, hvordan det går deres egne kunder inden for musikbranchen, og spurgt dem efter deres formodninger om fremtiden. Desuden har de forhørt sig hos en række eksterne kilder, fx handelsorganisationer, og sammenholdt deres oplysninger med den generelle økonomiske situation både nu og tidligere.


Den resulterende rapport siger blandt andet, at opgangen i digitalt salg i vores del af verden er kendetegnende for vendingen i pladesalg på det globale plan. Allerede i 2011 regner PwC-folkene nemlig med, at vi vil bruge flere penge på musik end i år. En udvikling, der fortsætter frem til 2014 og skyldes det digitale salg. Alligevel er der lang vej op til fordums indtjeninger. For eksempel vil salget for de europæiske, mellemøstlige og afrikanske lande i 2014 stadig ligge omkring en femtedel lavere end i 2005, forventer de.

Salget af fysiske musikformater vil stadig blive ved med at falde, men efterhånden som markedet for den slags bliver skrællet ned til de hardcore cd- og vinylfans, bliver nedgangen mindre og mindre voldsom. Som undersøgelsen skriver: "Mange mennesker, hovedsagelig i den stadigt voksende gruppe af over-45-årige, foretrækker stadig musik i fysiske formater."

Undersøgelsen nævner, at streamingtjenester vil stå for en del af indtjeningen. GAFFA har tidligere skrevet om et par af dem, som er tilgængelige i Danmark, nemlig WiMP og TDC Play. Også Spotify er muligt at komme til fra en dansk computer, men folkene bag musiktjenesten forhandler stadig med KODA om den officielle danske version af tjenesten. Forleden kunne GAFFA også melde, at Statsbiblioteket tilbyder gratis download af over 4,5 mio numre.


Undersøgelsen nævner også piratkopiering og forventer, at metoden med at advare ulovlige fildelere og eventuelt spærre deres internetadgang vil virke i de lande, hvor det bliver indført. Et eksempel på en allerede indført restriktion er den kontroversielle "three strikes and out"-regel, som blev vedtaget i Frankrig sidste år. Her må internetudbydere fjerne deres kunders adgang til internettet uden en dommerkendelse, hvis de mistænker kunden for ulovlig fildeling. Navnet henviser til, at man får to advarsler, og ved den tredje overtrædelse falder hammeren.

Den velkendte fildelingsside The Pirate Bay har mødt restriktioner i samme stil. Sidste måned kunne GAFFA melde, at Højesteret krævede af teleselskabet Telenor, at de skulle spærre deres kunders adgang til den svenske side.

Folkenen bag undersøgelsen understreger, at deres tal kun dækker over salg af indspillet musik. Penge, der kommer ind via salg af for eksempel koncertbilletter og merchandise, er ikke talt med. Som GAFFA kunne melde sidste måned, har de indtjeninger også meget at sige.


Hvis du vil kigge nærmere på PriceWaterHouseCoopers undersøgelse, som er en del af rapporten "Global Entertainment & Media Outlook 2010-2014", skal du have pengepungen frem på deres hjemmeside.
 

ANNONCE