Nyhed

Arrangørerne er tilfredse med NorthSide

Til trods for logistiske problemer kommer arrangørerne ud af andet år med et overskud og en følelse af tilfredshed

I den forgangne weekend var omkring 16.000 mennesker til anden udgave af NorthSide Festival, og denne gang var arrangementet flyttet til Ådalen og udvidet til to dage med et primært internationalt program. På den positive side var der udsolgt, vejret var hæderligt det meste af vejen, og musikken har modtaget flotte anmeldelser i en lang række danske aviser og musikmedier.

Men problemer med køer ved madboderne og toiletter samt en midlertidig øltørke skæmmer lidt i den samlede vurdering efterfølgende. Derfor fangede GAFFA festivalarrangør Brian Nielsen for at høre, hvordan han nu efter et par dage vurderer afviklingen af årets festival.

- Overordnet set gik den fantastisk. Jeg fornemmede, at der var en fantastisk stemning, og at folk havde det rigtig godt og sjovt, og at de nød musikken. Det kunne jeg ikke have ønsket mig bedre. Vi har naturligvis også været ret heldige med vejret, og det gør det noget nemmere at få pisket en stemning op. Men så var der alle de logistiske ting, hvor der virkelig er plads til forbedringer. Vi kunne ikke forudse, at der ville blive problemer med vandtrykket på toiletterne, da vi ikke er nok mand til at kunne trække i samtlige toiletter samtidig, mens vandet løber fra hanerne. Så det er først, når der kommer pres på, at man ser, hvor meget det kan holde til. Men der var nogle 40.000 liters tanke i baghånden, der blev kørt ind, og så fik vi kørt nogle nødtoiletter ind for at tage trykket. Så det problem fik vi løst, men det med maden var simpelthen bare ikke godt nok.


Brian Nielsen fortæller, at festivalens samarbejdspartner på madområdet også er også meget ked af problemerne, da de gerne ville have serviceret meget hurtigere, og selvom der var lavet en normering baseret på, hvad man ellers er vant til, så gik det bare for langsomt.

- Derfor reagerede vi, som vi gjorde ved at tillade medbragt mad, og der kom ekstra boder til. Det afkortede køerne, men fjernede dem ikke, og sådan vil det nok altid være. Man skal bare finde ud af, hvor mange meter kø er acceptabelt, og jeg synes, det var nogenlunde acceptabelt søndag. Men det var ikke helt acceptabelt, så det er virkelig et område, hvor der skal forbedres til næste år. Med hensyn til øllet, så må vi konstatere, at det er bryggeriet, der fejler. De havde endda fået et vink med en vognstang aftenen før, så det er bare ikke godt nok. Så det må vi tage med dem. Det var drukket 30.000 liter øl lørdag udelukkende fra tanke, og så kan du lægge fustager og alkohol oveni, så der blev virkelig absorberet. Når der så kommer godt vejr søndag uden at det blev alt for varmt, så havde man nærmest drukket det samme klokken syv søndag, og derfor løb de tør. De havde ikke regnet med, at man ville drikke lige så meget søndag som lørdag, og i realiteten drak man mere. Så der leverede de ikke varen, og det tror jeg også selv, de er klar over.

Har I et overblik over, hvordan I står økonomisk?
- Min forventning til tallene er, at underskuddet på 1,4 millioner kroner fra 2010 i hvert fald bliver dækket, og hvor stort et overskud der så bliver efterfølgende, kan jeg ikke sige endnu. Men jeg vil gætte på et overordnet overskud på 2-3 millioner, hvilket vil sige, at underskuddet bliver dækket, og at vi får lidt på kistebunden, så vi har noget at stå imod med næste år, hvor vi udvider til tre dage og skal arbejdede med et større budget. Så det er meget fint.


Fik I respons fra nogle af kunstnerne?
- Jeg snakkede med Band of Horses, Elbow og Suede, og de var helt oppe at ringe. De syntes det var megafedt, og White Lies havde også haft et af deres bedste shows. Så de var superglade, og jeg har endda fået en takkemail fra Suede, der synes det hele var fantastisk.

Hvilke ændringer og forbedringer kan man se frem til næste år?
- Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg gerne vil have en teltscene. Der er bare bands, der gør sig bedre der, så jeg vil prøve at kigge på, om man kan etablerede det på de nærtliggende fodboldbaner, uden at man ødelægger dem eller ødelægger noget for naboerne. Så der må vi tage en dialog med kommunen. Derudover er fredag en arbejdsdag, og søndag følges ikke af en fridag, så jeg forventer, at vi nok stopper klokken 23 søndag, så folk har en mulighed for at komme hjem. Fredag starter nok også først ved tre- eller firetiden, så man ikke træder de folk, der skal arbejde over tæerne. Men der er ikke taget beslutninger endnu, da vi først skal evaluere på årets festival.

Der er nye retningslinjer for udendørskoncerter på vej fra Aarhus Kommune, som var tænkt ind i den tilladelse festivalen har fået. Hvad betød det for jer?
- Det vi fik tilladelse til i år var meget fint, men vi har da fået nogle klager. Jeg mener, der er sendt fire klager direkte til os omkring et for højt lydniveau. Normalt skriver man formodentlig til kommunen, men ligger antallet af klager på det niveau, så er det meget acceptabelt. Vi havde nok forventet lidt flere. Men det er alfa og omega, at vi kan spille musik på det niveau. Mange andre festivaler har ingen begrænsninger, men det her niveau er helt acceptabelt, og ikke en eneste artist har ønsket at kunne spille højere. Så det kan fungere, hvis kommunen vil implementere det fremover.

Festivalen havde af Aarhus Kommune fået lov til at spille på et niveau, der hedder 102 dB vægtet over femten minutter. Der er dog andre punkter, hvor Brian Nielsen gerne vil i dialog med kommunen for at forbedre forholdene for festivalen i 2012.

- Det er tidligt at skulle stoppe halv et, når barerne inde i byen har åbent til klokken fem. Så der vil jeg starte en dialog med kommunen, da det er en vigtig del af vores økonomiske fundament at holde folk på pladsen, og folk vil jo også gerne blive der. Så der kunne man forestille sig, at man via en teltløsning kunne slutte der, og så skabe nogle andre områder, hvor man kunne holde festen i gang, så man ikke har lydtrykket fra de store scener. Der er mange andre festivaler, der har bands som går på midt om natten, så også her er der plads til forbedringer, men jeg har da også noteret mig at i forhold til, hvor vi kommer fra, så er dette jo et kvantespring, der er foretaget af kommunen, og det er jo mere end tilfredsstillende.

Hvornår kan man begynde at se frem til de første navne og info om billetsalg til 2012?
- Jeg vil tro, vi i august offentliggør, hvornår vi begynder at sælge billetter. Men jeg er egentlig ikke tilhænger af at sætte salget i gang alt for tidligt, det er at stramme den lidt. Så jeg vil hellere offentliggøre, hvornår vi gør det, og så kan folk gøre sig klar. Men det afhænger også af, hvor langt vi er med at booke, for det har jo vist sig, at du faktisk kan lave aftalerne meget tidligt.


NorthSide er dog allerede nu klar med datoerne for næste års festival, der vil blive afviklet i dagene 15.-17. juni.

ANNONCE