Spotify kommer til Danmark i dag

Spotify kommer til Danmark i dag

Allerede midt på sommeren begyndte jungletrommerne at spille og de små fugle at synge om, at den svenske streaming-tjeneste Spotify var klar til det danske marked inden udgangen af 2011. Nu ligger det fast, at rygterne talte sandt, for her til morgen slår Spotify nemlig cyberdørene op for danske musikelskere.

Aftaler med KODA og pladeselskaber som Universal, Sony Music, Warner og EMI samt en række mindre, uafhængige selskaber sikrer, at de danske musikere tjener penge, hver gang deres musik bliver streamet via Spotify. Forhandlingerne med blandt andet KODA begyndte tilbage i 2009, og som de sidste skandinaver kan danskerne nu få adgang til tjenesten sammen med øvrige lande som Frankrig, Holland og USA.

– Vi har altid følt med Danmark, at vi burde være her, for vi er jo naboer, så vi er glade for, at vi er blevet enige med KODA. Både de og vi ser gerne, at markedet vokser her i Danmark, og nu er alt på plads og underskrevet, så vi er klar til at lægge fra, siger Jonathan Forster, der er general manager for Spotify i Europa, til GAFFA.

Musikere tjener på Spotify

Spotifys ankomst til Danmark kan muligvis være en hjælpende hånd til den danske musikbranche, der de seneste år har blødt på grund af et svigtende pladesalg. Med den lette og gratis adgang til musikken online vælger flere piratkopiering fra, og det kan ses på indtjeningen, fortæller Jonathan Forster:

– Vi har set en stigning i musikindustriens indtægter i de lande, hvor Spotify er. Det er virkelig vigtigt, for det store spørgsmål for kunstnerne har været, hvad der samlet set sker med deres indtjening, når Spotify kommer ind på deres marked.

Som udgangspunkt er det gratis at få adgang til Spotifys over 15 millioner musiknumre. Finansieringen sker gennem reklamer på skærmen og indimellem som indslag mellem to numre. Vil man hellere slippe for reklamerne, er det muligt at købe abonnement til tjenesten.

Facebook-profil er et krav

Lanceringen i Danmark sker blot to uger efter, at Spotify kom i stærk modvind blandt bloggere og twittere, da tjenesten offentliggjorde, at det fremover kræver en Facebook-profil at få adgang til den gratis musik. På trods af modstanden holder ledelsen bag tjenesten dog fast i beslutningen.

– Vi laver store satsninger i Spotify. Vi er ikke et halvhjertet selskab, og en af de store satsninger er vores aftale med Facebook, der er vores førende partner inden for det sociale. Det sociale gør musikoplevelsen så meget bedre, og for at være ærlig, så er det meget lettere at tilmelde sig Facebook end noget andet. Det er bare et klik, så er du med, og så behøver du ikke have forskellige brugerprofiler alle mulige steder, siger Jonathan Forster.

Spotify har pt. over 10 millioner brugere, hvoraf to millioner er betalende. Siden tjenesten gik i luften i efteråret 2008 har selskabet indtjent over 100 millioner euro til musikindustriens rettighedshavere.

Læs mere på Spotifys hjemmeside

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA