Nyhed

Spot Festival bliver udvidet

I et samarbejde med kulturelle institutioner i Jylland vil den århusianske branchefestival indtænke film, mode, teater og spil

På et pressemøde i dag i Filmbyen i Aarhus, kunne Spot Festivals leder Gunnar Madsen (billedet) løfte sløret for en målsætning om at lade Spot Festival handle om mere end dansk musik og musikeksport, nemlig eksport af tværmedielle produkter. Det skal ske under navnet Spot Culture Week, som i længden vil strække Spot Festival ud over flere dage end en weekend og inkludere danske branchefolk fra mode-, film-, teater-, og spilindustrien.

"Spots baggrund for at være initiativtager på det her er, at vi har produceret en eksportorienteret festival her i 17 år, og forsøgt at skabe en platform for dansk musik. En baggrund i de erfaringer og forventninger vi ser på musikområdet, har gjort, at vi på Spot Festival hele tiden har forsøgt at skabe nye afsætningsredskaber i samspil mellem kultur og erhverv", siger Gunnar Madsen. Han konstaterer, at der også er andre brancher, der forsøger det samme, og han vil i et samarbejde prøve at bruge Spot Festivals formidlingserfaringer til at fremme eksporten af andre kulturelle produkter. 

Spot Festival har derfor indgået samarbejde med designskolen Teko, teaterfestivalen, :Danish+, animationsskolen The Animation Workshop, Filmby Aarhus og innovationsinitiativet Shareplay. Allerede i år kan man opleve en smagsprøve på, hvilken retning festivalen bevæger sig, når Teko afholder en kombination af catwalk og koncert, eller når fire producenter fra The Animation Workshop laver animerede musikvideoer til fire Spot-aktuelle bands, eller når Shareplay afholder seminar om musikken som den røde tråd i tværmedielle produkter. 


Musikken er stadig det vigtigste

Gunnar Madsen mener, at Spot med denne udvidelse bare følger en udvikling, der har været i industrien længe, hvor forskellige kulturelle industrier arbejder sammen, for at udvikle nye produkter, som når et band laver en musikvideo, et computerspil får en komponist til at lave musik, eller når Björk udgiver apps til sit album. Men hvis man spørger Gunnar Madsen, om de nye tiltag kommer til at gå ud over musikken på Spot Festival, svarer han:

"Jeg er overbevist om, at det kommer til at styrke musikken. Alt hvad man foretager sig som understøtter eller udfordrer den, styrker musikken. Grundlaget er, at det musikalske skal være det bærende, men vi lægger os ikke fast på nogen fremtrædelsesformer. Vi har jo erfaret at musikken fra tid til anden skifter gear, med forskellige trends som teaterkoncerter eller visualiseringer i elektronisk musik, og det skal vi byde velkommen." Han forsikrer, at den traditionelle Spot Festival består, men at Spot Culture Week over de næste tre år skal udvide festivalen så man indtænker tværmedielle tendenser, som allerede findes i musikbranchen.


To store veje

Gunnar Madsen forklarer to tilgange til musikken: "Der er to store veje ind til musikken. Den ene er den, hvor musikken helt klart sætter dagsordenen. Den anden store motorvej er den, at musikken alle dage har lagt sig op ad andre udtryksformer og tilbudt sig som forløser af andre produkter, som film og teater. Musikken magter både at være tapet og være i forgrunden. Vi er så ambitiøse, at vi godt tør arbejde med begge dele. Vi har ikke et behov for at sige, at musik kun er kunst i gammeltestamentlig form hvor det bliver elitær indavl. Vi mener, at det er borgeren, der afgør hvad han vil bruge musikken til."

Spot Festival har stadig ikke fastlagt sig på en bestemt form for Spot Culture Week, men Gunnar Madsen siger, at projektet vil udfolde sig yderligere i de næste års Spot Festivaler.


Spot Festival afholdes i år den 4. og 5. maj. Køb billetter via GAFFA Live.

 

ANNONCE