Nyhed

EU overvejer sammenkobling med Melodi Grand Prix

EU's 50-års jubilæum næste år får pr-folkene i Bruxelles til at foreslå samarbejde for at forbedre folkeligheden

Billede: Dette års Melodi Grand Prix-vindere, finske Lordi

EU's image skranter. Det viste sig blandt andet ved folkeafstemningerne i Holland og Frankrig sidste år, hvor det blev markante nej-stemmer til den planlagte EU-forfatning, der for tiden brygges på nede i Europa. Politiken rapporterer i dag fra Bruxelles, at eksperter peger på, at det er manglen på folkelighed i det store økonomiske og bureaukratiske unions-samarbejde, der er problemet.

EU's folkelighed er længe blevet diskuteret. Hvordan pepper man den 49-årige organisations image op? Hvordan får man Europas EU-borgere til at føle sig mindre fremmedgjorte over for EU-kolossen og de beslutninger, der tages i Strasbourg og Bruxelles? Bevidstheden om det positive ved fællesskabet i EU skal øges for bane vejen for den europæiske unions-vision. EUs' image skal til stadighed gøres mere spiseligt for derved i sidste ende at bane vejen for økonomisk dynamik og udvikling af Europa.


Næste år skal der så fejres 50-års jubilæum for Rom-traktaten med pomp og pragt. Traktaten dannede rammerne for det, der senere skulle blive til Den Europæiske Union. I den forbindelse har EU-kommissionens svenske pr-chef Margot Wallström, for to uger siden indleveret et forslag, der får EU-modstanderne helt op i det røde felt. Forslaget lyder på, at EU skal koble sig på Melodi Grand Prix, hvor 100 millioner seere kigger med. Dette segment vil EU gerne profilere sig positivt overfor. Det er mennesker, der normalt ikke er interesseret i politik eller europæiske forhold, så Margot Wallström synes, det er oplagt bruge de planlagte aktiviteter i forbindelse med jubilæet til yderligere at ”brande” EU som en organisation af kød og blod og dermed øge bevidstheden om EU's folkelighed.

Organisationen bag Melodi Grand Prix, The European Broadcast Unions chef Svante Stockselius ser ikke et eventuelt samarbejde med EU som et problem: ”Uanset hvem vi samarbejder med, vil vi sikre os at det ikke på nogen måde skader vores image”, siger han til Politiken. Til gengæld ser man fra EU-modstanderne fra Junibevægelsens ledelses side slet ikke med venlige øjne på forslaget. Formanden for Junibevægelsens ledelse Hanne Dahl kalder det usmageligt og forestiller sig Lordi iført blå EU-sokker og slips med gule stjerner. Junibevægelsen, der stadig frygter at EU udvikler sig til noget a la Europas Forenede Stater, kalder idéen for ren propaganda og Hanne Dahl siger: ”Der er simpelt hen for meget Reichspropaganda over det. Den østeuropæiske historie har vist, at man ikke kan indføre en fælles folkelig kultur med propaganda.”

Ifølge en unavngiven dansk diplomat har Folketinget endnu ikke taget stilling til Melodi Grand Prix-forslaget, da man afventer et endeligt udspil fra kommissionen til efteråret.


Den Europæiske Unions hjemmeside

Junibevægelsens hjemmeside


ANNONCE