Nyhed

Musik I Lejet: Vi må ikke lave den samme festival to år i træk

Andreas Grauengaard står tilbage som en glad mand efter afviklingen af det, han selv betegner som sommeferiefestivalen over dem alle og et vaskeægte københavner-retreat

Det er ugen derpå for afholdelsen af den nordsjællandske festival Musik I Lejet, og GAFFA har i den anledning taget en snak med en af hovedarrangørerne, Andreas Grauengaard, for at høre, hvordan han synes festivalen er gået, hvordan kunstnerne er blevet udvalgt, og hvad vi mon kan forvente næste år.

Helt overordnet: Hvordan synes du Musik I Lejet er gået i år? Nu har I jo blandt andet endnu en gang lavet udvidelser og forandringer.

– Jeg synes, det gik rigtig godt. Hvert år vi har lavet festival, har vi lavet udvidelser i forhold til det forrige år, hvilket har gjort, at der har været en masse ubekendte. Men i år har især det organisatoriske gået rigtig godt, og vi har aldrig haft en bedre afvikling end den, vi har haft i år - takket være at alle de involverede, specielt i arrangørgruppen, der har været gode til at tage ansvar og udfordringer op. Men det er også som om, at hver gang vi har oplevet, at noget ikke har fungeret, så er det blevet et indsatspunkt for os til året efter, så på den måde forbedrer vi os for hver gang.

– Derudover har vi i år forsøgt at skabe en lille by på festivalpladsen, så man ikke får en fornemmelse af, at man står på en fodboldbane, som man gør til mange andre festivaler. Vi vil gerne gøre det til en oplevelse at være på pladsen. Man skal ikke have det totale overblik, når man kommer ind på, men derimod føres rundt gennem forskellige elementer og gerne bliver overrasket. Hvilket er en forandring, jeg har været rigtig tilfreds med.


Hvilke tilbagemeldinger har I fået fra publikum?

– Vi har aldrig haft flere mennesker på pladsen (omkring 5000 mennesker per dag plus frivillige, red.) og har aldrig fået flere positive kommentarer end i år, så det hele har faktisk fungeret godt. Vi har gået en del op i design og i, at ting ikke kun har en funktion, men også et udtryk, eksempelvis at stilladset ikke kun er et stillads, og det lader til, at folk har bemærket det.

Hvordan har I selv oplevet publikum?


– Folk har været rigtig sommerglade, og der er en meget let stemning. Men jeg tror også, at vi får rigtig meget foræret af, at festivalen ligger i Tisvilde og at den ligger i sommerferien. Vi er sommerferiefestivalen! For selvom mange festivaler ligger i sommerferien, så har vi strand, skov og generelt en beliggenhed, der gør, at vi er sommerferiefestivalen. Og så tror jeg desuden, at man opnår en anden feststemning ved en byfestival, idet folk ikke ligger og sover i et telt ved siden af pladsen, hvilket ofte kan give en tilbøjelighed til "ren" druk, fordi du bogstaveligt talt vågner op med en lunken øl i hånden.

– Dernæst synes jeg vi har bibeholdt det brede publikum ved stadig at lade 60+ og -12 komme gratis ind på festivalen, det er som om det giver en mere spændstig og mindre firkantet feststemning, end hvis der kun havde været de gængse festivalgæster.

Hvordan har logistikken fungeret?


– Når alt kommer til alt, handler det jo dybest set om, at styringen fungerer, og det har den gjort. Folk har været meget dedikerede. Der er ikke nogen total-topstyring, og det giver rum for, at folk kan føle ejerskab, hvilket er utrolig vigtigt for en festival, der er baseret på frivillige.

Hvordan ser økonomien ud, kan I sige noget om det på nuværende tidspunkt?

– Vi håber på, at økonomien ser god ud. Men der er blandt andet nogle erstatningsting, der gør, at man ikke kan sige det med hundrede procents sikkerhed endnu. Men det skal gå godt i år, vi har jo haft fuldstændig udsolgt.

Jeg kan se, at I har brugt de sociale medier en del i forbindelse med festivalen. Er det noget, I har valgt at gøre en særlig indsats for i år?

– Det, der er med de sociale medier er, at det kan give os et indblik i, hvem vores målgruppe præcis er. Vi har for eksempel fundet ud af, at vi er lidt af et "københavner-retreat" og derudover, at der er en overvægt af piger, vi snakker 70/30. Men der tror jeg igen, at det betyder noget, at det er en byfestival, hvor man kan gå hjem og sove, der kommer bare flere piger. Så det er jo en meget sjov opdagelse, vi har gjort, blandt andet på grund af de sociale medier. Så det kan man også bruge dem til.


– Men ellers har vi gjort meget ud af at finde den tone, vi ønskede at have på de sociale medier. Vi vil gerne have festivalens identitet med i det, vi lægger op og det, vi skriver, således at det bliver en helhed.

Har I udvalgt kunstnere ud fra, hvad der passer til stemningen her, eller var det nærmere nogle andre kriterier, der spillede ind?

– Der er helt sikkert en helhed, der skal fungere, men den her festival er jo opstået med udgangspunkt i os selv, og hvad kan vi godt lide. Det startede faktisk bare med, at vi ville samle vores venner til en fest, men så endte vi med at blive ambitiøse omkring det. Men eksempelvis er jeg helt vild med Shiny Darkly, men var egentlig i tvivl om, hvorvidt de skulle på Musik I Lejet, da de jo har et meget mørkt udtryk, og vi har det her sommerprædikat. Men jeg synes heller ikke, at det skal gå hen og bliver forudsigeligt, så nu spillede de her. Til gengæld sad indslag som Emilie Nicolas og Choir of Young Believers lige i skabet, når det kommer til stemning. Det eneste, der måske var lidt ærgerligt på det punkt var, at det ikke var dem, der kom til at kigge ud over havet, men publikum - det skulle de næsten have haft lov til (sidste år stod scenen omvendt, således at det var musikerne, der havde havudsigt og ikke publikum, red.).

Hvad kan vi forvente til Musik I Lejet 2015?

– Jeg tror, vi størrelsesmæssigt er nået til et sted, der fungerer ret godt, så der vil det nok bliver nogle andre barometre, vi skal skrue på. Men vi må ikke gå i stå, vi må ikke lave den samme festival to år i træk.


Læs GAFFAs anmeldelser fra Musik I Lejet her.

 

 


ANNONCE