Nyhed

Tidligere Roskilde-chef: Kommunal støtte til festivaler er godt

Leif Skov roser Odense Kommune efter debatten om millionstøtte til Tinderbox Festival

Vi har flere gange fortalt om Odenses kommende festival Tinderbox, der for første gang vil finde sted i juni 2015. Odense kommune har fra flere sider modtaget kritik for at have støttet festivalen med et millionbeløb, hvilket andre festival- og koncertarrangører og kommuner finder konkurrenceforvridende. Debatten fik i sidste uge to af Tinderbox' medarrangører, Brian Nielsen og Flemming Myllerup fra NorthSide, til at skrive et debatindlæg om deres syn på festival-landskabet. Du kan læse deres indlæg her.
 

GAFFA har modtaget endnu et indlæg, fra den tidligere mangeårige talsmand for Roskilde Festival, Leif Skov, der i dag har firmaet By Leif, der rådgiver festivaler. Vi bringer hans indlæg i sin helhed:

Massiv opbakning til musikken og dens publikum


Mange kommuner støtter den rytmiske musik. Tak for det. Bliv ved.

Den rytmiske musik i Danmark modtager hvert år mange millioner skattekroner fra stat og kommuner i tilskud til sin udvikling og drift. Til vækstlagene og eliten. Til små spillesteder, øvelokaler, festivaler m.m. Tilskud til den rytmiske musik er fortsat bagud i forhold til den klassiske musik og sportens verden. Blandt andre Odense Kommune går nu ind med øget understøttelse af festivaldelen af den rytmiske palet. Tak til Odense og alle øvrige kommuner, der ser musikkens potentialer kunstnerisk, kulturelt, socialt, erhvervsmæssigt m.v.

Spillesteders og festivalers sammenslutning (Dansk Live) arbejder konstant og kvalificeret for øget fokus på den rytmiske musiks kvaliteter, vilkår og formidling på alle seriøse og virkningsfulde niveauer. Det bør organisationen aktuelt opmuntret fortsætte med. Festivaler og spillesteder er kolleger, mere end de er konkurrenter, og de bør konstant søge udviklende dialog med hinanden – som hidtil – om identitet, grej, teknologiske fremskridt (armbånd, apps etc.), programprofil og bands. Primært vil det være publikum, som bliver straffet, hvis festivalers rivalisering og manglende dialog gør indholdet dyrere og svagere.


Musikagenterne vil juble, hvis festivalerne fortsat tillader, at udbuds-auktionerne skal være prissættende for bands. Danmark mangler næppe musikfestivaler. Men det er jo ikke givet, at det er de senest tilkomne, der er de ringeste eller styggeste. Høje Tåstrup Kommune og Fonden Roskilde Festival viste fint udviklingsinitiativ med (lidt for tidlige) Corabelle. Tønder Kommune, Sydbank og Tønder Festival gik sammen om at redde Tønder Festival. Flere, større danske kommuner har over årene via direkte og indirekte million-investeringer tilskud og medspil set milliardomsætninger i deres lokalområde.

Gennem årtier er kommunale skattekroner brugt til direkte og indirekte subsidiering af kultur-faciliteter (stadions, haller, festivalpladser m.v.) og begivenheder (betaling for at få internationale mesterskaber til en by, åbningsetaper af Giro d'Italia, festuger, regionale og honorarstøttede spillesteder, europæiske kulturby-værtsskaber og andre flagskibe og fyrtårne). Disse tilskud og den understøttende politik er ikke blot givet til almennyttige aktører og formidlere.

Lad nu være med at gøre det ufint eller odiøst, at endnu en kommune vil investere i sit kultur- og erhvervsliv. Bifald det og få flere til at følge det gode eksempel – gerne med kommunale krav eller forventninger om berigende medspil og retur-spin til det lokale kultur- og erhvervsliv. Lad Odenses initiativ blive til inspiration i stedet for den seneste tids protektionistisk offensive udtalelser fra flere sider. Lad den rytmiske musik og dens publikum få øget glæde af de nye medvinde.


Leif Skov

by Life – strategier for festivaler og andre

ANNONCE