STJERNEREGN: Sådan har GAFFA anmeldt Hugo Helmig gennem årene

Vi har mistet en lysende stjerne på den danske musikscene

Hugo Helmig er desværre ikke længere iblandt os. Det er en trist begivenhed, som giver anledning til refleksion - og til at se tilbage på hans korte, men imponerende karriere.

På GAFFA har vi anmeldt Hugo Helmig helt siden hans spæde start tilbage i 2017 og frem til 2021 - kort tid, før den unge kunstner valgte at indstille sin karriere på ubestemt tid.

Nedenfor har vi samlet et uddrag af vores anmeldelser gennem tiden, og ved at klikke på overskrifterne kan du læse dem i sin helhed.

Hugo Helmig: Live på Øresound Festival (2021), fire stjerner
”Helmig har trods sine kun fire år som professionel i showbizz allerede udgivet et album og tre ep’er, så han har mange flere sange at tage af, også gode. Det er dog en mindre indvending mod en gedigen popfest fra en dansk stjerne, som også allerede er i fuld fart vej på vej frem i landene syd for grænsen. Han har bestemt også både stemmen, sangene og attituden til det.”

Hugo Helmig: LULU Vol. 2 (2021), tre stjerner
”Hvor mange andre kunstnere svælger i det sørgmodige, er der et helt anderledes positivt strøg over LULU Vol. 2. Om det er Hugo Helmigs unge, til tider lidt drengekorsagtige røst, der lægger det blødere lag over, er svært at sige, men ikke desto mindre får både numre som ”Bad Timing” og ”Wake Up” slebet kanterne af med den fine vokal, der svæver over de tunge beats.”

Hugo Helmig: LULU Vol. 1 (2020), fire stjerner
”Hjerte rimer stadig på smerte var de ord, undertegnede selv satte på Hugo Helmigs musik sidste år i forbindelse med udgivelsen af debutalbummet Juvenile, og det er i for sig stadig gældende, men denne gang i anden potens og mere kraftfuldt end før. Følelserne sidder helt uden på tøjet, og der skal ikke herske tvivl om, at den unge musiker er fuldt ud bevidst om sine fejltrin. Alligevel er det nok de færreste 21-årige, der tør stå ved sådanne fejl, som han gør på denne ep, hvor han blotter sit skrøbelige selv med alt, hvad det indebærer."

Hugo Helmig: Live i Musikhuset Aarhus (2019), fem stjerner
”Om Hugo vil det eller ej, afslører hans kække dance moves og øvrige bevægelser på scenen ret hurtigt, hvor han har sin musikalske opdragelse fra, og det fejler absolut ingenting! Dertil kommer et band, der denne aften rammer plet på stort set alle parametre og giver den lange strøm af kærlighedssange en kant, der gør, at det hele ikke bliver for sukkersødt.”

Hugo Helmig: Juvenlie (2019), fire stjerner
”Det er nemlig i det fine, skrøbelige og melankolske, skattene ligger gemt. Og det drukner i frisk-fyr-skæringerne. ”Times of War” er mørk og indædt og hjerteskærende på den helt rigtige måde, og albumlukkeren ”Home” viser også, at Hugo Helmig har meget mere på hjerte, end jeg havde antaget. Jeg er positivt overrasket, og tillykke til Helmig Junior med den stærke debut!”

Hugo Helmig: Live på Spot Festival (2018), fire stjerner
”Om det var den gode stemning, rushet af en festivaldebut eller blot det faktum, at Helmig efter eget udsagn spillede i verdens bedste by vides ikke, men der var i hvert fald fuld valuta for de penge, ingen havde betalt, og det blev gengældt med svajende arme, velvillig korsang og hjertehåndtegn kastet direkte mod hjemmedrengen på scenen. Alt sammen fuldt fortjent.”

Hugo Helmig: Live på Train (2018), fire stjerner
”Har man set DR-dokumentaren Hugo og Helmig forstår man, at Helmig junior er træt af konstant at blive sammenlignet med sin far. Det forstår man godt, og det er i grunden også en uretfærdig sammenligning. Det er åbenlyst, at farmand har lært sin søn et par tricks eller to, når det kommer til at indhente charmepoint hos damerne. Når det er sagt, har de to ikke meget til fælles på vokalsiden. Hugo har fundet sin egen lyd. Stemmen er smurt med fløde og smøger, som får kæden til at køre helt rigtigt.”

Hugo Helmig: Promise (2018), fem stjerner
”Allerede på nummeret ”Promise” viser Hugo Helmig sin evne til at være en vedkommende singer-songwriter. 19-årige Hugo Helmig har en super vokal, der lyder ældre, end den reelt set er – den lyder ru af livserfaring og dyb af modenhed. Hugo Helmig er helt sikkert på rette vej og indeholder et enormt potentiale til at blive den næste store popsnedker.”

Hugo Helmig: Live på HeadQuarters (2017), fire stjerner
”Samlet set må man sige, at den unge sanger har styr på sagerne. Ingen tvivl om, at han har flair for at skrive gode popnumre, men han har også styr på at sammensætte en sætliste, der mixer up tempo og sjælere. Sammenspillet med publikum mangler stadig lidt, men det til trods er der dog en vis risiko for at blive en anelse teenageforelsket i den søde Aarhusdreng, og så kan det der med publikum vente. Der er heldigvis både tid og mulighed for at øve sig.

KOMMENTAR: Hurra for de musikere, der tør indrømme deres sårbarhed

ANNONCE