Nyhed

GAFFA udvider med kulturpolitisk redaktion

GAFFA retter kikkerten mod kulturpolitiske historier gennem ny redaktion

Musikbranchen er i disse år under rygende udvikling, og med aktuelle emner såsom ligestilling, AI-udvikling, streamingtjenesternes magt og fordeling af statslige midler har et redaktionelt kulturpolitisk fokus sjældent været vigtigere. Det reagerer GAFFA nu på, og mediet har netop nedsat en ny kulturpolitisk redaktion, som fremover skal løfte den relevante opgave.

GAFFA – som for nyligt kunne fejre 40-års jubilæum – har derfor ansat journalisterne Regitze Skipper Bundgaard og Simone Nowack som drivkræfterne bag den fremtidige kulturpolitiske dækning. GAFFAs direktør Kristian Lautrup-Nielsen understreger vigtigheden med et kulturpolitisk udsyn for et historisk magasin som GAFFA med tætte forbindelser til musikbranchen:

- Vi har længe haft fokus på at brede indholdet bredere ud og rejse relevante dagsordner inden for musik og kunst. Det har vi lykkes flot med både i forhold til dagsordner om diversitet, kønsroller i musikken, uddannelse samt under hele corona-nedlukningen. For at forfølge det yderligere har vi i september lanceret en kulturpolitisk redaktion bestående af Regitze Skipper Bundgaard og Simone Nowack. De skal dække de mere kulturpolitiske dagsordner, såsom musik og AI, finanslovens musikpolitiske impact, fremtiden for streaming, støtteordninger til spillesteder, musikernes arbejdsvilkår og mange andre vigtige dagsordner. Så stay tuned, udtaler direktør Kristian Lautrup-Nielsen.      


Kulturpolitik som redaktionel linje

Den nye kulturpolitiske satsning skal ifølge GAFFAs konstituerede chefredaktør, Ole Rosenstand Svidt, være en forlængelse af GAFFAs øgede dækning af politiske indgreb, som særligt fandt sted under coronanedlukningen med de dertilhørende enorme konsekvenser for landets musikbranche:

- Med ansættelsen af en decideret kulturpolitisk redaktion med to dygtige cand.public.'er satser vi på at tage dækningen til et nyt niveau, kvalitativt og kvantitativt, og jeg glæder mig meget til at arbejde sammen med dem, udtaler Ole Rosenstand Svidt.


Den nye kulturpolitiske redaktion skal altså løfte arbejdet videre i en tid uden pandemi, men med lige så mange kulturpolitiske og samfundsrelaterede historier. Journalist Regitze Skipper Bundgaard glæder sig til at tage hul på de nye kulturpolitiske arbejdsopgaver:

- Et medie som GAFFA med lange historiske bånd til musikbranchen bliver nødt til at anerkende og udfylde dets position som førende musikmedie i Danmark. Her er et kulturpolitisk fokus en naturlighed i en branche under rivende udvikling, hvor emner som ligestilling, ny teknologi og politiske krumspring driver samfundsdebatterne. Jeg ser det derfor som en fornem og vigtig opgave at afdække det kulturpolitiske område, og jeg glæder mig til at grave spadestikket dybere og være med til at løfte GAFFAs redaktionelle indhold, siger kulturpolitisk journalist Regitze Skipper Bundgaard.

Også journalist Simone Nowack ser frem til at bidrage til den nye redaktionelle linje:


- For mig er kulturpolitikken og samfundsrelevante emner inden for kultur- og musikbranchen en uundgåelig del af musikjournalistikken. Der findes så mange agendaer, vigtige temaer og nyheder, der skal afdækkes, så kulturen og musikken - og de udfordringer branchen end måtte stå overfor - bliver taget alvorligt på et højere politisk, såvel som samfundsmæssigt plan. Jeg glæder mig til at bidrage til GAFFAs kulturpolitiske linje og tage fat i relevante historier fra vor branche - både lokalt, nationalt og internationalt, siger kulturpolitisk journalist Simone Nowack.

Den nye kulturpolitiske redaktion modtager gerne tips, debatindlæg, klummer samt andre henvendelser. Redaktionen kan kontaktes på [email protected] eller [email protected]

 


 

ANNONCE