Et nyt initiativ fjerner midlertidigt de udskældte gebyrer for salg af merchandise under koncerter. GAFFA har spurgt Live Nation Danmark om fremtidsudsigterne for et lignende initiativ på dansk jord
Det er blevet sværere for artister at tjene en nogenlunde indtægt i dag. Ifølge en rapport fra en række danske brancheorganisationer modtager musikskabere og udøvere kun 22,4 procent af indtægterne fra musikstreamingtjenesterne. Derfor er artister i dag i langt højere grad afhængig af indtægter fra koncerter, hvor de også har mulighed for at sælge merchandise i form af t-shirts, LP’er og plakater til fans.
Salget af merchandise bliver dog ofte pålagt så store gebyrer, at nogle artister helt opgiver at sælge merchandise til koncerter. Metal-artisten Afsky skrev denne sommer i et Facebook-opslag, at fans ikke skulle se frem til at købe merchandise fra Afsky på festivalen COPENHELL:
- Endnu engang skal arrangøren have 25% af omsætningen af merchsalg. Ikke overskuddet, men af omsætningen (altså før der er betalt skat). Desuden er mængden af emner der må medbringes for at band af Afsky’s størrelse kun 2 genstande, som i øvrigt ikke må være mindre genstande som pin’s, patches eller cd’er, som ikke giver nok overskud sikkert. Sidst men ikke mindst, så skylder man minimum 750 kr. også selvom man ikke får solgt noget, skriver Afsky i et Facebook-opslag.
Ifølge Afsky vil de høje gebyrer resultere i, at artisten kun sidder tilbage med 30 kr. i fortjeneste for en T-shirt, som er solgt til 200 kr., efter produktionsomkostningerne er dækket.
Bedre indtjening for (amerikanske) artister
Bag COPENHELL - og en lang række andre koncerter og festivaler - står det internationale koncertbureau Live Nation. Den amerikanske afdeling af bureauet har netop annonceret en ny ordning, hvor 77 Live Nation-spillesteder midlertidigt ikke vil afkræve gebyrer fra artisternes salg af merchandise. Ordningen går under navnet On The Road Again, og vil foreløbigt løbe over ”de næste par måneder” ifølge amerikanske Live Nation Entertainment. Det er endnu uklart præcis, hvor lang tid initiativet vil vare.
GAFFA har spurgt Live Nation Danmark om, hvorvidt koncertbureauet har planer om at indføre et lignende initiativ for danske artister. Live Nation Danmark svarer på GAFFAs henvendelse med, at samarbejdet mellem amerikanske Live Nation-koncertsteder, og Live Nation Entertainment ikke berører Europa, og at Live Nation Danmark ikke har nogen kommentar til, hvorvidt et lignende initiativ kunne være på vej herhjemme.
LÆS OGSÅ: Livemusikken er tilbage, og koncerter slår rekorder, men vækstlaget betaler prisen