Nyhed

SAMFUND: Koda indfører nyt musikgenkendelsesværktøj

Nu bliver det nemmer for musikrettighedshavere at tjene penge på deres musik til tv-reklamer

Det er næsten umuligt at undgå musik i løbet af ens hverdag. Når man står med hovedet ned i køledisken, eller kommer halvløbende over perronen for at nå sit tog, bliver man akkompagneret af musik, som nænsomt strømmer ud af højtalerne uden at gøre det store væsen af sig. Det samme hænder, når det nye afsnit af ens yndlings tv-serie bliver afbrudt af reklameblokke, som gør sit ypperste for at forføre dig til at købe lige netop deres produkt.

Hver eneste gang skal der tjenes penge på de toner og kompositioner, som bliver spillet i supermarkedet, på togstationen og i tv-reklamerne. Indtil videre har det dog været et omfattende arbejde for musikrettighedshaverne, når de skulle indrapportere reklamemusik til musikrettighedsorganisationen Koda.

I effektivitetens tjeneste - og for at mindske det manuelle arbejde for både musikrettighedshavere og Koda selv - har Koda nu lanceret et nyt værktøj, som skal gøre inddrivning, matching og udbetaling nemmere for både musikere og Koda. Musikrettighedsorganisationen vil indføre et musikgenkendelsesværktøj, som automatisk skal kunne genkende og registrere, hver gang en komposition fra et Koda-medlem bliver brugt i en reklame.

Det skriver Koda i et nyhedsopslag på deres hjemmeside:


- Koda har arbejdet for at skabe en mere enkel løsning, som samtidigt løfter kvaliteten af rapporteringen på musik i tv-reklamer. Som led i dette arbejde har Koda siden starten af 2022 indgået i samarbejde med eksterne partnere, omkring anvendelse af automatisk musikgenkendelse i tv-reklamer. Dette har skabt meget positive resultater, både i forhold til at styrke præcisionen og hastigheden i udbetalingerne på området, skriver Koda.

Koda-medlemmerne skal selv uploade en lydfil med deres værker til Koda. Derefter vil musikgenkendelsesværktøjet selv kunne opdage, hvis værket bliver brugt i en tv-reklame.

Læs mere om det nye initiativ og registrer dine reklameoplysninger her.


LÆS OGSÅ: GAFFA SPØRGER POLITIKERNE: Katrine Daugaard (LA)

ANNONCE