Nyhed

TIKTOKS TOP 10 AFSLØRER: Revolution i musikbranchen på vej

TikToks hitliste afslører, hvordan uafhængige kunstnere dominerer musikscenen med selvudgivet musik

Med al den snak om TikTok og "Brat-summer" skulle man næsten tro, at over halvdelen af de største globale hits kom fra Charli XCX. Dog viser en ny rapport fra det kinesiske sociale medie, at over halvdelen af den musik, der har trendet i TikTok-verdenen, blev distribueret uafhængigt fra de store pladeselskaber - såkaldte indie-artister. Og dette kan meget vel tyde på et betydeligt skift i musiklandskabet, hvor de store pladeselskaber må vige pladsen for nye stemmer og uafhængige udgivelser.

TikTok har de seneste år været central i musikopdagelse og offentliggjorde for nylig deres liste over sommerens mest populære globale sange. Her fremgår det, at 60 procent af de mest populære sange var distribueret udenom de store pladeselskaber. Det mest populære hit, "Gata Only" af de chilenske kunstnere FloyyMenor og Cris MJ, toppede listen, og med 15 millioner videoer på TikTok har dette reggaeton-hit ikke kun domineret de sociale medier, men også ramt en milliard streams på Spotify og debuterede på Billboard Hot 100 i marts 2024. Dette eksempel understreger, hvordan uafhængige kunstnere nu kan nå globale højder uden støtte fra store labels.

LÆS OGSÅ: Universal og TikTok indgår ny aftale, som bringer musikken tilbage til TikTok


Denne "indie-revolution" på TikTok afspejler en dybere transformation i musikbranchen, hvor uafhængige kunstnere oplever en markant vækst i deres andel af streamingmarkedet, ifølge det globale forskningsfirma Luminate. I USA ses en særlig stigning i antallet af kunstnere med 1-50 millioner streams – et segment, hvor uafhængige udgivelser nu dominerer. Dette viser, at flere kunstnere vælger at tage kontrol over deres egen karriere i stedet for at lade de store pladeselskaber styre deres vej.

Luminate Midyear Music Report
Luminate Midyear Music Report

Også de etablerede kunstnere drager fordel af denne udvikling. Billie Eilish’s hit "Birds of A Feather," udgivet på hendes eget label Interscope Records, landede som nummer fire på TikToks globale sommerhitliste. Ole Obermann, TikToks globale chef for musikforretningsudvikling, understreger, at platformen fungerer som en katalysator for både nye og etablerede kunstnere, og giver dem mulighed for at nå ud til platformens milliarder af brugere dagligt og forme den globale musikkultur. 


Denne tendens til fordel for uafhængig musik har potentialet til at omforme musikindustrien. Med flere kunstnere, der vælger at omgå de store pladeselskaber og bruge digitale platforme til at nå et globalt publikum, kan vi se ind en ny æra, hvor uafhængig musik ikke længere er en niche, men tilsyneladende en dominerende kraft, der i stigende grad sætter dagsordenen på mainstream-scenen. Det er desuden tidligere kommet frem, at TikTok-brugere er bedre til at opdage og dele ny musik end resten af befolkningen. Det kan man læse mere om her.

 

LÆS OGSÅ: Universal og TikTok indgår ny aftale, som bringer musikken tilbage til TikTok


 

 

ANNONCE