"Bandet er på en måde værter i en tidsrejse, hvor vi tager gæsten tilbage til sin egen ungdom"
I sommer agerede D-A-D-frontmanden Jesper Binzer gæsteanmelder for Ekstra Bladet, og i sidste uge var han castet som en del af underholdningen ved friluftskoncerten på Kongens Nytorv i København i anledning af dronning Margrethes afgang.
Skulle der fortsat herske nogen i tvivl om D-A-Ds status som folkeligt favoritband, bliver den ryddet af vejen nu. D-A-D indtager Nationalmuseet i København med udstillingen Danmark after Dark, som falder sammen med fyrre års-jubilæet for bandets allerførste koncert i den konstellation, som kom til at holde frem til 1999.
“D-A-D passer godt til den historie, vi vil fortælle i udstillingen. Vi ser på, hvordan reklamebranchen, musikken, USA og populærkulturen formede en hel generation og vores kulturgods," udtaler museumsinspektør Ulla Hahn Ranmar i en pressemeddelelse og uddyber:
"Bandet er på en måde værter i en tidsrejse, hvor vi tager gæsten tilbage til sin egen ungdom og følger gæsten langt ind i voksenlivet. Der er musik, tidens elektronik, flimmer og mode at gå på opdagelse i,” lyder det fra Rahmer. Hun suppleres af bandet selv, som i pressematerialet fortæller:
“Man kommer tilbage til vores ungdom. Vi kørte på skateboard, øvede og gik til punkkoncerter. Selvom det var 1980’erne, der var lidt triste, var vi heldige. Vi voksede op i halvakademiske middelklassehjem, hvor der var lidt højt til loftet. Man behøvede ikke at få et kæmpe snit i gymnasiet og læse jura med det samme, og man behøvede heller ikke at gå ud og tjene eller stå i lære som snedker eller brolægger," lyder det fra bandet, som tilføjer:
"Vi fik lov til at lege, og det var først, da vi selv drejede op for gashåndtaget, at der kom ambitioner og retning på. D-A-D er født ud af tilfældigheder og spas og løjer. Vi er opdraget af Anders And og Poul Nesgaard.”
På udstillingen, som åbner 3. marts, vil publikum blandt andet kunne besøg bandets ungdomshybel i 1980’erne og se en række genstande fra bandets fire årtier lange historie - fra et udvalg af Stig Pedersens spektakulære kostumer og basser, Jacob Binzers guitar, hvor riffet til “Sleeping My Day Away” blev til og kohovedet Molly.
Hertil kommer en række artefakter, som skal anskueliggøre den kulturelle og teknologiske udvikling herhjemme i de fyrre år, der er gået siden D-A-D udgav deres debutalbum - fra gamle telefoner og musikafspillere til reklamer og diverse forbrugsgenstande.
BAGKATALOG: Da Disneyland after Dark udgav deres debutalbum