Roskilde Festival og Carlsberg indleder et trebenet partnerskab med fokus på ansvarlig drikkekultur, bæredygtighed og det kunstneriske vækstlag
Der bliver drukket mange øl under Roskilde Festival - ikke kun den kolde slags, men så sandelig også de lunkne, som har ligget under teltdugen i flere døgn. Selvom de fleste nok er klar over, at en diæt bestående af 90 procent alkoholiske drikkevarer i en uge ikke er det sundeste valg, vil Roskilde Festival gerne gøre light-versionerne endnu mere synlige og tilgængelige som led i et femårigt partnerskab med Carlsberg Danmark.
Roskilde Festival Gruppens administrerende direktør, Signe Lopdrup, siger således i en pressemeddelelse:
"Roskilde Festival har en særlig position og et forpligtende ansvar, fordi vi er det absolut største kulturelle samlingssted for unge i Danmark. Vi vil gerne bidrage til en fremtid, hvor det alkoholfrie valg vinder langt større udbredelse blandt den danske ungdom. Vi kan som arrangør kun skubbe på omfattende kulturforandringer i tæt samarbejde med vores omverden, så vi arbejder bevidst med at etablere partnerskaber, der kan være med til at gøre en bæredygtig forskel. Et langsigtet partnerskab med Carlsberg er her et helt centralt fundament for at påvirke kommende generationers vaner og skabe varige forandringer".
Ud over et øget fokus på unges alkoholforbrug skal partnerskabet også være med til at sænke klimaaftrykket på Roskilde Festival og festivalgruppens andre kulturbegivenheder. Her sigter partnerskabet med at omlægge salget af øl til udelukkende at bestå af økologiske varianter og samtidig reducere udledningen af CO2 fra produktion, distribution og salg frem mod 2030.
Administrerende direktør i Carlsberg Danmark, Peter Haahr Nielsen, siger i en pressemeddelelse:
"Vi er meget stolte af vores langvarige samarbejde med Roskilde Festival. Vores nye partnerskab er et af de mest ambitiøse, vi har indgået både i omfang og målsætninger. Samtidig passer det rigtig godt med Carlsbergs bæredygtighedsstrategi, hvor vi har fokus på at bidrage til en mere ansvarlig drikkekultur blandt unge, og på en ambitiøs grøn omstilling af vores virksomhed. Vores mangeårige samarbejde med Roskilde Festival bidrager løbende til at hæve de grønne ambitioner ved at udvikle og teste nye bæredygtige løsninger, som vi på sigt kan implementere på tværs af vores forretning."
Det sidste ben i den nye aftale mellem bryggeriet og festivalen er, at man fortsat vil støtte det unge vækstlag gennem forskellige initiativer.
Carlsberg Danmark og Roskilde Festival har været partnere siden 1992, og den nye, trebenede partnerskabsaftale løber fra 2025 til 2030.
LÆS OGSÅ: ANMELDERNE ANBEFALER: Dem skal du se på Roskilde Festival