Nyhed

SPOTIFY: Musikere raser over kontroversielt X-opslag

Spotifys CEO bliver bestormet af vrede musikere efter at have skrevet en kontroversielt opslag på det sociale medie X

Spotifys CEO og medstifter Daniel Ek er kommet i heftig modvind på grund af et opslag på X, hvori han påstår, at det i dag er nærmest gratis at producere indhold. Det sker efter en periode, hvor Spotify fornyligt offentliggjorde et rekordoverskud på knap 7,5 milliarder kroner, og derudover har afskediget 17 procent af virksomhedens medarbejdere det seneste år. Det skriver mediet NME.

"I dag, hvor det er næsten gratis at skabe indhold, kan folk dele utrolig store mængder indhold". Sådan indleder Spotifys CEO Daniel Ek det længere opslag på det sociale medie X, hvor han reflekterer over indhold med lang og kort levetid. 

"Hvad er de mest uintuative, men vedvarende idéer, der ikke ofte diskuteres i dag, men som måske vil have en lang holdbarhed? Og hvad skaber vi nu, som stadig vil blive værdsat og diskuteret hundrede eller tusinde år fra i dag?".


Særligt den indledende sætning, hvor Daniel Ek påstår, at det nærmest er gratis at skabe indhold i dag, har fået en lang række musikere og musikbranchepersonligheder til tasterne. 


Blandt andet den britiske musiker og DJ Rusty Egan som argumenterer for, at det langt fra er gratis at producere indhold såsom musik. 

"Det koster tid at skrive musik, det koster at købe udstyr til at indspille musik, det koster at masterere, og det er heller ikke gratis at uploade musikken til alle platformene. (...)."

En anden som også sætter spørgsmålstegn til Daniel Eks opslag er producer og redaktør for musikmediet Lauder Than War Nigel Carr, som også hæfter sig ved Spotify-bossens indhold-er-gratis-påstand: 

"Kan du venligst forklare den første sætning for mig igen?". 


Chef for artistindtægter hos musikplatformen Audius, Clayton Blaha, kalder Daniel Eks opslag "helt sindssygt":


"Du har ene og alene udvundet musikkens værdi (fordi du ikke længere kunne stjæle den direkte)".


Spotify har gennem mange år fået kritik for at betale rettighedshaverne for lidt. For nyligt udgav platformen dog for første gang tal om dansk streamingøkonomi, som viste, at danske artister genererede 311 millioner kroner i royalties fra Spotify alene i 2023, som er en stigning på mere end 75 procent siden 2017. I foråret 2024 introducerede Spotify dog nye regler for, hvornår en sang er royaltyberettiget på platformen. Det kan man læse mere om her.

LÆS OGSÅ: TONER PÅ VANDRØRENE: Spotify planlægger at indføre omdiskuteret TikTok-funktion

ANNONCE