Den nye måling viser, at danskerne værdsætter kulturoplevelser for børn og ser dem som vigtige for børns udvikling
En ny rapporten retter fokus mod børns møde med kulturlivet og undersøger borgernes holdninger til børns kulturoplevelser, hvor der generelt er en bred enighed om, at kulturoplevelser skal være en prioritet - også for de mindste. Rapporten er udarbejdet af organisationen Applaus, der arbejder med publikumsudvikling inden for dansk kulturliv, i et samarbejde med Nordstat.
Resultaterne peger på, at danskerne i høj grad værdsætter kulturoplevelser for børn. Der er en bred enighed om, at kultur har en positiv effekt på børns udvikling, og mange ser det som vigtigt, at børn introduceres til professionelle kulturoplevelser – både af forældre og i institutionelle rammer som skoler og daginstitutioner. Undersøgelsen giver et klart billede af, at kulturen spiller en væsentlig rolle i opdragelsen af fremtidens generationer.
Direktør i Applaus, Lene Struck-Madsen, udtaler i en pressemeddelelse, at kulturen kan være med til at udfolde børns verdensbillede:
"Borgerne prioriterer tydeligt børns adgang til meningsfulde kulturelle oplevelser og tager aktivt ansvar for at give børn et bredere perspektiv på verden. Derfor er det afgørende, at vi i kulturlivet fortsætter med at støtte børns møde med kunst og kultur".
Målingen tager udgangspunkt i befolkningens kulturforbrug og holdninger til kultur, med særlig vægt på professionelle og publikumsrettede kulturaktiviteter. Denne rapport, som kaldes et Kulturbarometer, undersøger specifikt danskernes indstilling til at introducere børn til kulturoplevelser, og hvordan danskerne selv deltager i kulturelle aktiviteter sammen med børn.
Indsamlingen er bredt repræsenteret i forhold til køn, alder og region. Derudover er besvarelserne blevet vægtet for at korrigere eventuelle unøjagtigheder, således at hver befolkningsgruppes andel af stikprøven afspejler deres andel i den samlede befolkning, fremviser Applaus på deres hjemmeside.
I september 2024 udkom Applaus med en anden undersøgelse, som viste, at det kan godt svare sig at hive børnene med i teateret og til koncerter, hvis de også skal bruge kulturen som voksne. Børn, der oplever kulturen tidligt, er nemlig mere tilbøjelige til at prioritere den som voksne. Læs mere om det her.
Danskerne værdsætter kulturoplevelser for børn
Mellem den 27. september og den 2. oktober 2024 blev der indsamlet over tusind besvarelser, der giver et indblik i, hvordan danskerne prioriterer og forholder sig til kulturoplevelser for børn. Rapporten peger på en række væsentlige pointer rettet mod børns møde med kulturlivet. Ifølge målingen besøger 49% af borgerne professionelle kulturoplevelser sammen med børn – enten deres egne børn eller andres. Dette indikerer, at langt de fleste, som har mulighed for det, vægter det højt at tage børn med til kulturelle arrangementer.
De mest centrale barrierer for at besøge kulturoplevelser med børn handler om, at mange ikke har børn, som de kan tage med, hvor svimlende 92% af de adspurgte angiver, at de ikke tager børn med fordi, de ikke selv har børn. Dog mener hele 80% af deltagerne i undersøgelsen, at kulturoplevelser har en positiv indvirkning på børn. Tilmed er 75% enige i, at det er vigtigt, at børn får eksponering for professionelle kulturoplevelser i overgangen til voksenlivet.
Denne enighed indikerer, at en bred del af befolkningen anerkender den værdifulde rolle, som kultur spiller i børns opvækst og dannelse.
Hvem skal introducere kulturoplevelser for børn?
En interessant del af undersøgelsen omhandler, hvem der bør have ansvaret for at introducere børn til kulturoplevelser. 43% af borgerne er uenige i, at det udelukkende er forældrenes ansvar at give børn adgang til professionelle kulturoplevelser, mens 30% er enige i, at det primært er forældrenes ansvar.
Der er markante aldersforskelle i holdningen til dette spørgsmål. Hele 66% af borgerne over 50 år mener, at det er forældrenes ansvar at introducere børn til kulturoplevelser, mens færre blandt de yngre generationer deler denne opfattelse.
Dertil er der også stor opbakning til, at professionelle kulturoplevelser bør være en integreret del af undervisningen i skolen. 66% af de adspurgte er enige i, at kulturoplevelser bør være en del af grundskolens tilbud. Når det gælder daginstitutioner, er andelen, der støtter ideen på 54%. Dette understreger, at mange danskere mener, at kultur og kunst bør spille en central rolle i børns læring og udvikling fra en tidlig alder.
Bestyrelsesleder i Dansk Kulturliv, Peter Mark Lundberg, understreger i en pressemeddelelse, at alle børn stadig ikke har lige adgang til kulturlivet, hvilket fortsat bør være i fokus.
"Desværre er uligheden blandt børns møde med kunst og kultur alt for stor. Langt fra alle bliver introduceret til kulturlivets magiske verden. Derfor har børn og unges møde med kulturen høj prioritet for Dansk Kulturliv, når vi samler kulturens mest markante stemmer til Kulturlivets Topmøde i november,“ siger han.
Derfor var det gode nyheder for de danske børn, da regeringen tidligere på året besluttede at afsætte 11,2 millioner kroner årligt de næste fire år til organisationen Levende Musik i Skolen, som arbejder med at arrangere professionelle koncertoplevelser på skoler i hele landet.
Valget af en ny leverandør af skolekoncerter til de mere end 40.000 børn i Københavns Kommune har dog midlertidigt skabt kritik blandt flere aktører. Kommunens valg faldt nemlig på en privat udbyder, som vækker undren blandt flere musikorganisationer. Læs mere om sagen her.
Ny rapport: Børn, der oplever kulturen tidligt, er mere tilbøjelige til at prioritere den som voksne