Nyhed

Nyt musikforløb skal styrke undervisning for børn med særlige behov

Erfaringer fra et tidligere projekt viste sig at være så gode, at undervisningsformen blev en fast del af skoleskemaet

Skolebørn med autisme og ADHD i syv sjællandske kommuner kan snart se frem til at modtage musikundervisning, som er særligt tilrettelagt efter deres behov. Det nye musikforløb er sat i søen af Kulturmetropolen, som er den regionale kulturaftale mellem kommunerne Ishøj, Herlev, Rødovre, Albertslund, Furesø, Halsnæs og Roskilde.

Mere end 100 skoleelever, som i forvejen modtager specialundervisning, kommer til at kunne deltage i det trivselsfremmende musikforløb i perioden september til november, som en del af deres normale skolegang. 

Projektchef og antropolog i "Et bedre liv med kultur" ved Kulturmetropolen, Cecilie Hyrup Fuglsang, udtaler således om det nye musikforløb i en pressemeddelelse: 

”Projektet er vigtigt fordi det både skal afhjælpe en ulighed i adgangen til musik for en i forvejen udsat børnegruppe, samtidig med, at vi vil undersøge musikkens potentiale for børn med ADHD og autisme, hvor erfaringer netop viser stor positiv effekt på deres trivsel, både socialt og fagligt”. 


Erfaringerne stammer fra et tidligere forsøg "Mød Musikken" fra 2022, hvor skolebørn med autisme og ADHD fra Furesø Musikskole og Lille Værløse Skole modtog særligt tilrettelagt musikundervisning, som både bidrog til en bedre skoledag og trivsel for børnene. Et musikforløb, som skolerne efterfølgende implementerede som en fast del på skemaet. Det skrev flere involverede i et fælles debatindlæg i Kulturmonitor.  

Næstforperson i Kulturmetropolen og forperson for Kultur-, Fritid- og Idrætsudvalget i Furesø Kommune, Tine Hessner, udtaler i en pressemeddelelse, at erfaringerne fra "Mød Musikken" har været så gode, at de nu skal bredes ud til endnu flere skoler og skoleelever med særlige behov: 

“De her musikforløb har permanent været med til at ændre dagsordenen for skolebørn med autisme i Furesø. Erfaringerne er så mange og overbevisende, og nu skal de udbredes gennem Kulturmetropol-samarbejdet til glæde for et stort antal elever i specialundervisningen. Vi er meget spændte på at se, hvad det kan betyde for trivslen”.


Som forberedelse til efterårets nye musikforløb har 25 musikskolelærere fra syv forskellige musik- og kulturskoler gennemført et særligt tilrettelagt kursusforløb, hvor de er blevet klædt på til at facilitere musikaktiviteter og -fællesskaber til skolebørn med autisme og ADHD. Det skriver Kulturmetropolen i en pressemeddelelse. 

Det nye musikforløb kommer til at foregå i et samarbejde mellem følgende grundskoler og musikskoler: Ishøj Kulturskole og Strandgårdsskolen, Rødovre Musikskole og Tinderhøj Skole, Furesø Musikskole og Lille Værløse Skole, Musik- og Billedskolen Halsnæs og Magleblik Skole, Herlev Musikskole og Gl. Hjortespringskole, Albertslund Musikskole og Herstedvester Skole, Kulturskolen Roskilde og Fjordskolen Hedevang samt Gadstrup Skole og Østervangsskolen.

Kulturmetropolen står blandt andet også bag projektet Suburbangirls, som hjælper unge kvinder og kønsminoriteter, der gerne vil arbejde professionelt med deres rapmusik. For nylig udsendte hold-2024 deres album med sange, de har arbejdet på i løbet af året under ledelse af erfarende kræfter fra musikbranchen som blandt andet Karen Mukupa. Læs mere om Suburbangirls her.

LÆS OGSÅ: Skolerne inviteres til at søge pulje - morgensang skal tilbage på skoleskemaet


ANNONCE